طبس دارای بیشترین شبکه فرسوده آب استان است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه بیشترین شبکه فرسوده و کنتور خراب را در طبس و زیر کوه داریم افزود در سطح استان وضعیت طبس به دلیل عدم وجود منابع و پتانسیل آبی مناسب، بسیار حاد است.

به گزارش طبس‌نیوز، مهدی صفوی‌نژاد در جلسه کارگروه آب شهرستان طبس گفت: در استان خراسان جنوبی ۱۷۴ روستای بالای ۲۰ خانوار بی‌آب داریم و متوسط ۴۲۰ تا ۴۶۰ روستا را آبرسانی سیار انجام میدهیم، که بالای ۳۷۰ تا از این روستاها آب ندارند و بقیه مانند جمز و جوخواه به صورت تکمیلی تحت پوشش است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این ۱۷۴ روستا را آبرسانی کنیم با قیمت گذشته، ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم گفت: سال گذشته ۹۲ میلیارد مصوب داشتیم تنها ۴۰ میلیارد پول در دست داشتیم، امسال ۶۳ میلیارد مصوب داریم احتمالاً عدد پایین‌تری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در استان یک هزار و ۵۳۳ کیلومتر شبکه فرسوده و دو هزار و ۵۰۰ کنتور خراب داریم و باید اینها را مرمت کنیم گفت: در این شرایط اولویت بندی هنر مدیران است و باید با این پول کم، مدیریت کنند و جاهایی که اهمیت بیشتری برای رسیدگی دارد را در اولویت قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین شبکه فرسوده و کنتور خراب را در طبس و زیر کوه داریم و این دو رتبه یک و دو را در استان دارند افزود: در سطح استان وضعیت طبس به دلیل عدم وجود منابع آبی و پتانسیل آبی خوب، وضعیت بسیار حاد است.

وی افزود: از ۳۸ حلقه چاه در اختیار در طبس ۱۸۰ لیتر آب می گیریم و تنها پنج حلقه چاه ۲۰ لیتری در طبس داریم و مابقی یک لیتر تا نهایتاً ۷ لیتر بیشتر آب ندارد و تمام اینها هزینه است و چاه های موجود هم پتانسیل مناسبی ندارد.

صفوی نژاد خاطر نشان کرد: از اول امسال تعهد داشتیم یازده کیلومتر شبکه فرسوده را تعویض کنیم که تا امروز با توجه به اعتبار مناسبی که آقای فرماندار گرفته اند، پنج کیلومتر آن را تعویض کردیم.

وی با اشاره به استفاده ناصحیح از اعتبارات گفت: در زمان گرفتن اعتبار تلاش می کنیم اما به هزینه‌کرد این اعتباری که به سختی به دست آوردیم فکر نمی‌کنیم که حالا با این اعتبار چه کنیم که بهترین جواب را بگیریم.

صفوی نژاد افزود: زمانی ما میتوانیم برنامه ریزی صحیح داشته باشیم که ارائه اعداد و ارقام درست و صحیح باشد و این امر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دو موضوع مهم وجود دارد یکی این که اعداد باید درست و به روز باشد و ما در این مورد، ممیزی مشترکین را نیز آغاز کردیم که اعداد و ارقام را درست و به روز کنیم و مسئله دوم شناسایی محل هایی است که شرایط حاد دارند تا مشکلاتی که در تابستان گذشته با آن مواجه بودیم، تابستان امسال نداشته باشیم و اولویت‌ها را شناسایی کنیم.

وی گفت: عدم جهت دهی به کارها در جهت کاهش دادن مشکلات، کارهای انجام شده را تحت الشعاع قرار داده و این مشکل بزرگی است لذا تصمیم گرفتیم از آنچه که داریم استفاده کنیم و مشکلات را حل کنیم به عنوان مثال در مجتمع کوثر که ادعا می‌کنیم شرایط بهتری دارد مخزن‌سازی کنیم و این اولویت باشد و در کنار آن به مواردی دیگر بپردازیم.

وی در خصوص چاه جمز نیز گفت: این چاه به دلیل عدم جوابدهی آزمایش پمپاژ حذف شد.، خط موقت ۱۳ کیلومتری جوخواه که ابتدا و انتهای شبکه است در برنامه کاری قرار می گیرد و اینکار صد در صد انجام خواهد شد.

صفوی نژاد در خصوص روستای خرو نیز گفت: امسال به دلیل این که برنامه‌ای برای این روستا نداشتیم کار اجرایی انجام نمی‌دهیم اما بحث مطالعاتی آن را حتما پیگیری می‌کنیم .

مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب روستایی استان در خصوص شهر دیهوک نیز گفت: در خصوص دیهوک دو هفته پیش قرارداد بسته شد و نهایتاً تا اوایل آذر ماه راهبری آن به آب شهری واگذار خواهد شد و امسال، اعتبار برای این بخش دیده شده است، بحث اعتباری تا این جا توسط آب روستایی انجام شده است و تا آبان ماه پمپ نصب می شود و مشکل دیهوک حل خواهد شد، کارهای مطالعاتی را نیز کارشناسان آب شهری انجام دادند و ما تنها یک کیلومتر بیشتر عوض نکردیم و مطابق با طرح مصوبه آب شهری کار کردیم.

صفوی نژاد در بخش کویر نیز گفت: چاه ده ته را پیگیری می کنیم و فقط دو کیلومتر خط برق در مدار باید بیاید تا مقداری زیادی از مشکلات مردم دهنو و عرب آباد تا حد زیادی حل شود. وی در خصوص افتتاح این طرح گفت مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ها در این طرح ها تأثیر گذاشت و غیر از این مشکل دیگری نداشته و ابراز امیدواری کرد که دهه فجر به بهره برداری برسد.

وی در خصوص مشکل آب روستایی قوامیه نیز گفت: این کار را شروع می‌کنیم اما قول نمیدهیم چرا که بودجه ندارد اما با اتکا به دیون شروع می کنیم.

وی همچنین افزود: امامزاده علی مشکلی ندارد و تنها به درخواست مردم به خاطر حضور زوار، با تاخیر انجام می شود.

صفوی نژاد گفت: فاضلاب نایبند رابه دلیل نبود اعتبار، تنها ۲۰۰ متری که قبلا قولش را دادیم حتما انجام خواهد شد و مابقی را باید مسئولان پیگیری کنند.

وی همچنین گفت تعدد شیرهای برداشت‌های آب در روستای فهالنج یکی از مشکلات است که بهتر است کمتر شود تا برداشت آب منطقی تر شود به دلیل اینکه در این روستا ۶۰ لیتر آب داریم و نهایتاً ۴۸ لیتر نیاز داریم و ما باید آن را مدیریت کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: با نصب کنتور های هوشمند در ایستگاه های برداشت و ایستگاههای پمپاژ و نصب gps بر روی تانکرها اول خودمان را کنترل میکنیم و سپس به سراغ مردم می رویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پنج =