مجمع تقریب نباید چهره‌های موثر تقریب مذاهب را به راحتی کنار بگذارد

رئیس سابق دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت: یک نقد کلان و کلی که می‌توان به مجمع جهانی تقریب داشت، این است که سرمایه‌های تقریب، در شرایط فعلی به نوعی مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نمی‌گیرند.

حجت الاسلام مبلغی رئیس سابق دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، مبنی بر کناره‌گیری‌اش از ریاست دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت: دوره چهار ساله‌ای که بنده ریاست دانشگاه تقریب مذاهب را برعهده داشتم به پایان رسید و بنده طی بیانیه‌ای اعلام کردم که با پایان پذیرفتن این دوره مسئولیت بنا ندارم در دانشگاه تقریب حضور داشته باشم همچنین هیأت امناء هم فرد جدیدی را منصوب کردند، لذا بنده مایل نبودم که در دانشگاه مذاهب ادامه فعالیت داده، از این رو به قم رفتم.

وی اظهار داشت: بنده استعفا ندادم، بلکه دوره مسئولیتم تمام شد؛ نه استعفایی در کار بود و نه کنار گذاشتنی، بلکه آمدن به تهران مقداری برایم سخت بود. 

رئیس سابق دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: براساس اساسنامه، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید فردی را برای ریاست دانشگاه مذاهب به هیأت امناء پیشنهاد می‌داد، طبیعتاً هم هر مجموعه‌ای به دنبال افرادی است که با آنها گرم و صمیمی باشد.

وی درباره نظر آیت‌الله اراکی درباره عملکرد چند ساله خود گفت: اصلاً بحث عملکرد و گزارش در کار نبود، آیت‌الله اراکی، نیروهایی که در تقریب از آنها خوشش می‌آید را نگه می‌دارد و به آنها مسئولیت می‌دهد. 

رئیس سابق دانشگاه تقریب مذاهب ابراز داشت: یک نقد اساسی به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این است که باید سرمایه‌های تقریبی را استفاده کند. این سخن سه سال پیش است که هیأت امناء افرادی را مانند بی‌آزار شیرازی، مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی و آیت‌الله تسخیری را برای تکمیل کادر هیأت امنا پیشنهاد داد چرا که این افراد، سرمایه‌های تقریب به شمار می‌روند. 

مبلغی تصریح کرد: یک نقد کلان و کلی که می‌توان به مجمع جهانی تقریب داشت، این است که سرمایه‌های تقریب، در شرایط تقریب جدید به نوعی مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نمی‌گیرند، چون تقریب یک امر حساس و شکننده‌ای است، باید نیروهایی که سابقه ۲۰ـ۳۰ ساله فعالیت تقریبی دارند و صاحب اندیشه هستند، فضای تقریب را پر کنند، نه انسان‌های جدید و باید افراد جدیدالورود در دوره‌های بعدی به کار گرفته شوند. 

وی گفت: ما نباید از شخصیت‌های تقریبی دوری بجوییم؛ جمهوری اسلامی متولی و متصدی تقریب مذاهب در جهان است. در این شرایط پردشمن و پر از نگاه‌های افراطی در منطقه، امر تقریب، حساس‌ترین امر است.

رئیس سابق دانشگاه تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: تقریب به یک معنا تخصصی‌ترین امر است و شخصیت‌های تقریبی راه‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند و ما نباید آنها را نادیده بگیریم. البته شخصیت‌هایی مانند مرحوم واعظ زاده خراسانی یا آیت‌الله تسخیری نیازی به پذیرفتن مسئولیت در دانشگاه تقریب یا مجمع تقریب ندارند بلکه این ما هستیم که در مباحث تقریبی به چنین شخصیت‌هایی نیاز داریم.

وی گفت: بنده در پیامی که مبنی بر خاتمه مسئولیتم اعلام کردم، نوشتم؛ چون تقریب اهمیت بسیاری دارد باید همه ما همدلانه کار کنیم. انتقاد به تقریب هم باید باشد، اگر نباشد ممکن است یک فرصت استثنایی، تاریخی از دست برود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =