موافقان سیاست خارجی اوباما چه می‌گویند؟

پایگاه «فِرست‌پُست» در گزارشی به تحلیل و ارزیابی سیاست خارجی باراک اوباما درخصوص موضوعات مختلف به خصوص موضوع توافق هسته‌ای ایران، بحران سوریه، و نوع رابطه با دولت روسیه پرداخته‌ است.

اوبامابه گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، پایگاه «فِرست‌پُست» در گزارشی به تحلیل و ارزیابی سیاست خارجی باراک اوباما درخصوص موضوعات مختلف به خصوص موضوع توافق هسته‌ای ایران، بحران سوریه، و نوع رابطه با دولت روسیه پرداخته‌ است.
این پایگاه ضمن بیان اینکه رویکرد دولت اوباما در خصوص برنامه هسته‌ای ایران منجر به توافق هسته‌ای تاریخی با ایران شد مدعی است که به موجب این توافق نه تنها تهران نظارت های شدید بر تحقیقات خود در زمینه هسته ای را به مدت پانزده‌ سال پذیرفت بلکه موافقت کرده‌ است که هر گونه پژوهشی در زمینه بازآفرینی سوخت مصرفی را متوقف کند و تمام فعالیت های هسته‌ای خود را تحت نظارت کارشناسان بین‌المللی قرار دهد.
نویسنده این گزارش در پاسخ به منتقدان رویکرد دولت باراک اوباما در خصوص بحران سوریه می‌نویسد که برخی معتقدند که آمریکا باید به سوریه زمانی که مشخص شد در این کشور از سلاح شیمیایی استفاده شده حمله نظامی می‌کرد در حالی که این منتقدان متوجه نیستند که حضور گسترده نظامی آمریکا در آن شرایط بحران سوریه را وخیم‌تر می‌کرد بنابریان تصمیم اوباما مبنی بر عدم مداخله نظامی گسترد آمریکا بهترین راه‌حل ممکن بود.
وی در پاسخ به این انتقاد منتقدان باراک اوباما که چرا دولت آمریکا پشتیبانی بیشتری از مخالفان بشار اسد در سوریه انجام نداده و تجهیزات نظامی پیشرفته در اختیار آنها قرار نداد ضمن بیان اینکه جناح های مختلفی در دولت آمریکا مخالف تسلیح مخالفان دولت بشار اسد با سلاح های پیشرفته بودند می‌افزاید که بخش بسیاری از مخالفان دولت سوریه تفاوت چندانی با گروه داعش ندارند هرچند که دولت اوباما از بخشی از مخالفان به خصوص نیروهای کُرد پشتیبانی کرد.
نگارنده این گزارش اما نوع رابطه دولت اوباما با دولت روسیه را تنها نقطه ضعف سیاست خارجی آن می داند و می‌نویسد که دولت اوباما در هفته‌های پایانی حضور خود رابطه آمریکا را با دولت روسیه به هم زد.
وی می نویسد: تحریم هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا به خاطر الحاق «کریمه» به روسیه علیه مسکو اعمال کردند نه تنها موجب تغییر سیاست های ولادیمیر پوتین در خصوص کشورهای اروپایی نمشد بلکه مسکو را به سمت رزمایش‌های نظامی بیشتر و آزمایش موشکی سوق داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + شش =