حمایت سازمان ملل از طرفدارن ریاض استقبال از کارشکنی عربستان در فرآیند سیاسی است

دبیر کل جبهه دموکراتیک سوریه گفت، بی طرف نبودن فرستاده سازمان ملل در دعوت از گروه های مخالف سوری برای حضور در ژنو ۴ و همراهی با سلطه طلبی طرفداران ریاض در واقع استقبال از کارشکنی های دائم عربستان در ناکام گذاشتن فرایند سیاسی است.

«محمود مرعی»، دبیر کل جبهه معارض دموکراتیک سوریه ( معروف به گروه حمیمیم) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق مخالفت حزب متبوع خود را با سلطه طرفداران ریاض بر گروه مخالفان حاضر در مذاکرات پیش روی ژنو ۴ را اعلام کرد.

وی افزود: استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در دعوت از طرف ها برای حضور در مذاکرات سوریه در ژنو بی طرف عمل نکرده است.

معارض سوری گفت: در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت بر ضرورت حضور جامع مخالفان سوری با رعایت اصل برابری بین گروه های آنها تاکید شده است بنابراین دادن هر گونه امتیاز خاصی به هیات ریاض به زیان دیگر گروه های معارض با اصل برابری حقوق هیات های معارض در تضاد است.

مرعی ادامه داد: راه آمدن دی میستورا با سلطه طبی های هیات ریاض نقض قطعنامه ۲۲۵۴ و پاداشی از سوی سازمان ملل به تلاش های دائمی ریاض برای ناکام گذاشتن هر گونه فرایند سیاسی صلح آمیز منجر می شود.

دبیر کل جبهه معارض دموکراتیک سوریه اظهار داشت: هیات نماینده گروه حمیمیم در گفت وگو های ژنو ۲ و ژنو ۳ حضور کارآمدی داشت و پیشنهادها و ایده های ممتازی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه ارائه داد بنابراین هم اینک به شدت با موقعیتی که فرستاده سازمان ملل برای سلطه گری هیات ریاض بر دیگر گروه ها مخالف است.

مرعی تصریح کرد: اگر در مذاکرات آتی شاهد حضور عادلانه همه طیف های مخالفان سوری نباشیم نمی توانیم دیدگاه ها را به هم نزدیک کنیم چون چیزی که مخالفان ریاض می بینند کاملا با چیزی که دیگر مخالفان می بینند، متفاوت است.

معارض سوری افزود: طرفداران ریاض چارچوب اصول ملی سوریه را رعایت نمی کنند بلکه به دنبال پیاده کردن نقشه های عربستان در بحران سوریه هستند و این با دیدگاه همکاری ملی در تضاد است کما اینکه هیات ریاض خنجری است که می خواهد بر پیکره تمامیت ارضی سوریه وارد شود و هیچ شهروند سوری نمایندگی آن را قبول ندارد.

مرعی گفت: هیات ریاض نه در ادوار سابق مذاکرات سیاسی و نه در مذاکرات آستانه از زیر سلطه آمریکایی ها خارج نشدند چرا که محمد علوش، رئیس هیات گروه های مسلح در آستانه مذاکره کننده ارشد هیات ریاض در دور پیشین مذاکرات ژنو بوده است و این یعنی نقش ترکیه در مذاکرات آستانه بی طرف نبوده است .

معارض سوری با بیان اینکه اجرای آتش بس در سوریه به یک معجزه واقعی نیاز دارد که تحولی ریشه ای در روند سیاست ترکیه ایجاد کند، گفت: آنکارا می خواهد سوریه را آن گونه که می خواهد تجزیه کند و از ایجاد منطقه کرد نشین در نزدیکی مرزهای خود هراس دارد و هرگز به منافع ملی سوریه فکر نمی کند و هیات ریاض مجری خوب این اهداف است.

مرعی تاکید کرد: در صورتی که شکل کنونی دعوت های فرستاده سازمان ملل از شرکت کنندگان در نشست ژنو ۴ تغییر نکند و به صورت برابر از همه گروه ها برای حضور در آن دعوت نشود، این نشست بی نتیجه خواهد ماند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پانزده =