وعده هایی که عمل می طلبد

قدس-امروز اهمیت جمعیت هلال احمر بر هیچکس حتی در دورترین نقاط جهان پوشیده نیست و نیاز به این جمعیت به یکی از ضروریات زندگی اجتماعی مبدل شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها-وحید محمدی یکتا-سال ۱۸۶۴ یعنی ۱۵۳ سال پیش شانزده کشور در کنفرانس بین المللی ژنو تاسیس نهاد صلیب سرخ جهانی را در راستای کمک به سربازان زخمی در جنگ ها پذیرفتند و این نهاد بشر دوستانه پایه گذاری گردید.

ایران اما ۵۸ سال بعد یعنی سال ۱۳۰۱ هجری شمسی جمعیت هلال احمر را با نامی دیگر اما با همان اهداف و رسالت ها راه اندازی کرد و امروز این جمعیت به یکی از بزرگترین سازمان های غیر انتفاعی کشور تبدیل شده و دیگر نه تنها کمک به سربازان زخمی جنگ ها که هر وظیفه امداد رسانی بشر دوستانه ای از قبیل کمک به مصدومان و آسیب دیدگان در بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله،آتش سوزی،آوار ریزی،ماندن مسافران در راه ها و راهنمایی و کمک به مسافران در ایام نوروز و …را بر عهده گرفته است.

از آنجایی که زندگی شهر نشینی و ماشینی امروز در جهان و نیز کشور ما برخی مناسبات،کمک به همنوع و انجام هرگونه اقدام نوع دوستانه توسط افراد عادی به دلیل فرصت کمتر مردم و نیز عدم آشنایی با برخی کمک های اولیه و اضطراری دشوارتر شده است وجود جمعیت هلال احمر که با استفاده از داوطلبان مردمی و آموزش آن ها بتواند در بحران ها نقش آفرینی کند یک ضرورت محسوب می شود.

قدس یکی از شهرستان های ۱۶ گانه استان تهران است که با مساحت ۱۱۴ کیلومتر مربع وسعت و بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و در کیلومتر ۲۰ بزرگراه فتح واقع شده است.

فاصله شهرستان قدس با تهران ۱۸ کیلومتر ، با کرج ۱۲ کیلومتر و با شهریار ۷ کیلومتر است،یعنی این شهرستان زیر گوش پایتخت قرار دارد اما در برخی حوزه های خدماتی فاصله بسیار زیادی با تهران دارد.

یکی از این فاصله های خدماتی نداشتن یک دفتر جمعیت هلال احمر در شهرستان قدس است،امکاناتی که نبود آن هر لحظه ممکن است در بحران ها یک فاجعه را رقم بزند،فاجعه ای که برای پرداختن به آن شاید خیلی زود دیر شود.

از یک فضای کوچک هم دریغ می کنند

یکی از شهروندان قدس که از داوطلبان جمعیت هلال احمر و از فعالان تاسیس دفتر این جمعیت در شهرستان قدس است در این مورد به خبرنگار مهر گفت:مسئولین محترم شهرستان قدس هیچ همکاری نسبت به برپایی یک خانه هلال احمر نمی کنند.

وی ادامه داد:خانه هلال احمر تمامی کارهای یک جمعیت هلال احمر را در ابعاد کوچکتر انجام می دهد و همه افراد این شهر می توانند در کلاس های امداد و کمک های اولیه به صورت رایگان شرکت کنند و از امکانات آموزشی آن بهره مند شوند.

این شهروند افزود: فضا برای برپایی خانه هلال احمر یک دفتر کوچک است اما همین دفتر هم از ما دریغ می شود،به امید اینکه مسئولین همکاری لازم را جهت برپایی خانه هلال احمر شهر قدس بعمل آورند،مسئولین محترم یادمان باشد حادثه خبر نمی کند.

علی حسنی از دیگر شهروندان قدس به خبرنگار مهر گفت:متاسفانه،قدس دفتر هلال احمر ندارد،واقعا برای قدس با جمعیت بسیار بالا جای تاسف است که دفتر هلال احمر با این اهمیت را ندارد.

از جانب شهرداری هیچ حمایتی نمی شود

داوطلب دیگر جمعیت هلال احمر که به عنوان شهروندی از قدس به شدت پیگیر راه اندازی دفتر جمعیت هلال احمر است به خبرنگار مهر اظهار داشت:چون فعلا مسئولین به فکر احداث یک جمعیت هلال احمر نیستند ما با صحبت هایی که با هلال احمر شهریار کردیم، از طرف هلال احمر شهریار به شهرداری نامه نگاری شده است تا که یک خانه هلال تاسیس کنیم.

وی افزود:خانه هلال احمر همان فعالیت هلال احمر را در ابعاد کوچکتر انجام می دهد و برپایی آن تنها یک اتاق ۱۰ یا ۱۲ متری می خواهد اما متاسفانه برای همین امر هم از جانب شهرداری هیچ حمایتی نمی شود.

این شهروند گفت:برای دیدار با فرماندار و بیان درخواست هم حدود ۵ ماه پیش تقاضای مکتوب داده ایم اما هنوز میسر نشده است.

آماده ایم امکانات بیاورند ما هم فضا بدهیم

محمد صادق کولیوند شهردار قدس در این مورد به خبرنگار مهر گفت:همه ادارات و نهادها از شهرداری توقع دارند ولی بودجه ما محدود است،ما حرفی برای دادن یک اتاق نداریم،هر لحظه حاضریم یک اتاق در اختیار این نهاد قرار دهیم اما توقع داریم تجهیزات و امکانات به شهر قدس بیاورند و تنها به داشتن یک اتاق اکتفا نکنند.

در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح دفتر جمعیت هلال احمر شهرستان قدس خواهیم بود

سید مهدی محمدی فرماندار شهرستان قدس به خبرنگار مهر گفت: کسی درخواستی بابت اتاق هلال احمر به ما نداده است.

وی افزود:هفته پیش برای راه اندازی جمعیت هلال احمر به آقای کتابدار ،مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران درخواست کتبی دادیم،پیگیری هم کردیم،به امید خدا در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح دفتر جمعیت هلال احمر شهرستان قدس خواهیم بود.

به هرحال با توجه به اهمیت غیر قابل انکار جمعیت هلال احمر و جمعیت بسیار زیاد شهرستان قدس امیدواریم این وعده ها عملیاتی شده و هرچه سریع تر شاهد افتتاح دفتر این جمعیت در قدس باشیم تا در بحران ها افسوس نخوریم که چرا مسئولیت و توان داشتیم و اقدامی صورت ندادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =