نخستین نشست مسئولان نهادهای امنیتی ائتلاف حامی سوریه/ رد ادعاهای اجلاس ریاض

مسکو – ایرنا – نخستین نشست مسولین نهادهای امنیت ملی ایران، فدراسیون روسیه، عراق و سوریه عضو ائتلاف ضدتروریستی حامی این کشور با دستور کار همگرایی بیشتر و کارآمدتر برای مبارزه علیه تروریسم در شهر زاویدووا در شمال مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که به ابتکار جمهوری اسلامی انجام گرفت، دریابان علی شمخانی و نیکلای پاتروشف دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه و همچنین فالح فیاض و علی مملوک مشاوران امنیت ملی عراق و سوریه شرکت داشتند.
در جریان این نشست که شامگاه سه شنبه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، مقام های بلندپایه امنیتی چهار کشور عضو ائتلاف با تشریح برنامه های خود برای تداوم همکاری مشترک تا ریشه کنی کامل جریان تروریسم در منطقه برنقش سازنده ائتلاف در مدیریت بحران های حاصل از این پدیده و فراهم کردن زمینه های بازگشت صلح و ثبات به منطقه تاکید کردند.
ضرورت همکاری نزدیک تر میان کشورهای سوریه و عراق در مرزهای مشترک با هدف جلوگیری از افزایش تحرک تروریست های شکست خورده از دیگر موضوع های این نشست بود.
در این مذاکرات همچنین ادعاها و اظهارات تنش زا و غیرسازنده مطرح شده در اجلاس ریاض زمینه ساز افزایش بی ثباتی و تشنج در منطقه ارزیابی شد و تصنعی و تبلیغاتی بودن ائتلاف های غیرموثر ضدتروریسم از سوی کشورهای غربی و حکومت های بدسابقه حامی تروریسم نیز مورد تاکید قرار گرفت.
سه روز پیش در جریان نشست ریاض دونالد ترامپ در جمع شماری از سران و مقام های کشورهای عربی که ملک سلمان پادشاه عربستان برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا آنان را دعوت کرده بود، ادعاهایی علیه ایران و همچنین مخالفت هایی با همگرایی منطقه ای علیه تروریسم اعلام کرد.
همچنین در ادامه نشست شمخانی، پاتروشف، فیاض و مملوک تداوم همکاری های نزدیک ایران، روسیه و ترکیه برای به نتیجه رساندن ابتکارهای مذاکرات سوری-سوری آستانه بویژه حفظ آتش بس وایجاد ماطق چهارگانه گانه کم تنش در سوریه مورد بحث و توافق مشترک قرار گرفت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در این مذاکرات چهارجانبه با ارزشمند خواندن اقدام فدراسیون روسیه برای هماهنگی و میزبانی این نشست، اظهار کرد: آزادسازی فلوجه و موصل در عراق، حلب و سایر مناطق اشغال شده سوریه به معنای پایان تفکر مبتنی بر تروریسم تکفیری نیست و باید با شناسایی و نابود کردن زمینه های اعتقادی و عوامل حمایت کننده آن، مبارزه ریشه ای شود.
در پایان این نشست همچنین مقررشد، بررسی های لازم از سوی چهار کشور ائتلاف ضدتروریستی به منظور دوره ای کردن این اجلاس در چارچوب هدف افزایش هماهنگی ها برای مبارزه موثرتر با تروریسم تکفیری انجام گیرد.‌
دبیر شورای عالی امنیت ملی که دیروز در راس یک هیات برای شرکت در نشست امنیت بین المللی وارد مسکو شد با پاتروشف همتای روس نیز دیدار و گفت وگو کرد و طرفین در این مذاکره بر اجرای توافق های امنیتی بین دو کشور را ضروری خواندند.
همکاری های جاری دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، ضرورت تداوم رایزنی های مشترک، تبادل اطلاعات در سطح دستگاههای امنیتی، سیاسی و نظامی به منظور افزایش تاثیرگذاری برنامه های مقابله با تروریسم در سوریه، عراق و سایر مناطق درگیر بحران های امنیتی در منطقه از محورهای دیدار شمخانی و پاتروشف بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با رئیسان هیات های چند کشور حاضر در نشست امنیتی بویژه هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران با محور پیشبرد ابتکارهای مشترک سیاسی، نظامی دیدار و مذاکره می کند.
محورهای این نشست سه روزه که شمخانی نیز در آن سخنرانی می کند، امنیت اطلاعاتی و سایبری، بررسی تهدیدها و چالش های منطقه ای و جهانی، مقابله با پدیده های بحران ساز در این زمینه ها و شکل گیری راهکارهای مقابله با آنها از جمله در قالب همگرایی کشورها و اجرای سیاست های مشترک است.
اروپام ۱۵۱۶ ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =