انتخاب دوباره هیات رئیسه مجلس دهم؛ تغییر یا تمدید؟

تهران- ایرنا- رایزنی ها برای انتخاب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از مهمترین تحولات بهارستان در روزهای اخیر بوده و به زودی مشخص می شود کدام نمایندگان بر کرسی های ریاست و نایب رئیسی دومین سال فعالیت مجلس دهم تکیه خواهند زد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، مهمترین محورهای خبری- تحلیلی روزنامه های امروز سه شنبه نهم خردادماه در حوزه های سیاسی و اقتصادی به انتخاب هیات رییسه مجلس، نامه نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی به رییس جمهوری در خصوص عزل و نصب های تازه در دانشگاه آزاد اسلامی و اظهارات تازه رییس قوه قضاییه در خصوص مساله رفع حصر اختصاص داشت.

** دومین انتخاب برای تعیین هیات رییسه مجلس دهم
انتخابات هیات رییسه مجلس مهمترین محور خبری- تحلیلی روزنامه های امروز بود. روزنامه ها در گزارش هایی مفصل به بررسی سازوکارها و پیش بینی نتیجه انتخابات هیات رییسه مجلس پرداختند. روزنامه «آرمان» در سرمقاله خود نوشت: با توجه به اینکه فضای مجلس از فضای ناشناخته سال اول خارج شده نمایندگان اکنون می‌توانند با لابیگری مشکل خود را حل کنند. حضور آقایان مسعود پزشکیان و علی مطهری در سمت نایب رئیسی بسیار مهم است و در ازای آن اصلاح طلبان می‌توانند از ریاست آقای لاریجانی دفاع کنند. این استراتژی یک بده و بستان معقول سیاسی است، اما اگر قرار باشد همین دونفر را در هیات رئیسه تحمل نکنند طبیعی است که فراکسیون امید نیز روش مستقل خود را در پیش خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود که این جریانات بتوانند در مجلس با یکدیگر کنار بیایند و همین ترکیب فعلی حفظ شود. مذاکرات و جلساتی که فراکسیون‌ها در مجلس می‌گذارند نوعی داد و ستد است و در آن رودربایستی ندارند. اگر قرار باشد تمام افراد فراکسیون امید را از هیات رئیسه حذف کنند هیچ دلیلی ندارد که امیدی‌ها با آنها همراهی کنند.
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی به لابی ها برای انتخاب هیات رییسه پرداخت و نوشت: تنها ۲۴ ساعت تا تعیین سرنوشت کرسی‌های شاه نشین بهارستان باقی مانده است و آینده صندلی نائب رئیسی علی مطهری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اصولگرایان فراکسیون ولایت و قشر پایداری درصدد کشیدن این صندلی از زیر پای مطهری هستند و از قرار معلوم نمایندگان فراکسیون مستقلین هم با آنها هم پیمان و هم عهد شده‌اند و ائتلافی میانشان شکل گرفته است. ائتلافی که در یک ضلع آن فراکسیون ولایت قرار دارد و در دیگر سوی آن اعضاء فراکسیون مستقلین ولایی ایستاده اند اما ضلع سومی هم وجود دارد که از حضور برخی وزرای دولت یازدهم خبر می‌دهد.
به نوشته این روزنامه، از این ائتلاف مثلثی برای نخستین بار خود نمایندگان بهارستان، پرده برداشتند. محمود صادقی نماینده تهران در این‌باره در توئیتی به دولت هشدار داده بود: «تکرار تعامل با فرصت‌طلبانِ عهدشکن درانتخاب هیات‌رئیسه مجلس، به مناسبات فراکسیون امید با دولت دوازدهم آسیب می‌زند.» عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده نیز در صفحه توییتر خود چنین نوشت: «عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیات رئیسه توافق کردند. برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.»
روزنامه «اعتماد» هم در همین ارتباط با «بهرام پارسایی» سخنگوی فراکسیون امید گفت و گو کرد و نوشت: پارسایی می‌گوید در این روزها که لابی انتخابات هیات رییسه گرم است برخی افراد دولتی بدون هیچ دلیلی به مجلس رفت و آمد کرده و در مذاکرات خودشان را نشان می‌دهند. او از این بابت گله‌مند است و می‌گوید انتظار ما این است که روند سال گذشته و دخالت این عناصر دولتی در مناسبات درونی مجلس تکرار نشود. پارسایی درباره روند ائتلاف با مستقلین هم می‌گوید ما پیام‌های متناقضی از آنها دریافت کردیم. برخی از این آقایان خودشان به مطهری گفته‌اند ما اگرچه ۶-۶ با فراکسیون ولایی بسته‌ایم اما پشت پرده به شما رای می‌دهیم.
روزنامه «جهان صنعت» هم در عنوان گزارش خود نوشت: «رییس و نواب ابقا می شوند». به نوشته این روزنامه، فارغ از نتیجه تصمیم‌گیری نمایندگان نباید از موثر بودن علی مطهری در هیات‌رییسه مجلس غافل بود چرا‌که او یکی از صریح‌ترین نمایندگان مجلس دهم است. انتخاب او از جانب مردم به عنوان نماینده تهران به گونه‌ای بود که طرفداران هرجریانی نام او را در لیست ۳۰ نفره جا‌ دادند و مستقل بودن او یکی از مزیت‌هایی است که مردم را با هر جریان فکری به سمت خود جلب کرد‌. لذا بهتر است سه کرسی اصلی ریاست و نواب رییس بین سه فراکسیون تقسیم شود و مطهری در جایگاه خود باقی بماند. لذا به نظر می‌رسد این بار نیز جای رییس و نواب در هیات‌رییسه مجلس تغییر نکند.

** ماجرای عزل و نصب ها در دانشگاه آزاد
روزنامه «ابتکار» در گزارش خود نوشت: بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با حکم رهبر انقلاب اسلامی، علی‌اکبر ولایتی که در جمع ۹ نفر عضو هیات موسس این دانشگاه حضور داشت، به عنوان ریاست هیات موسس منتصب شد. هر چند به نظر می‌رسید که ولایتی به عنوان وزیر امور خارجه دو دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و البته ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال‌های اخیر، رابطه نزدیکی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که تصمیم‌های اخیر و تغییرات مدیریتی در این دانشگاه در جهت «هاشمی‌زدایی» از دانشگاه آزاد گرفته شده باشد. عزل حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد و انتخاب سرپرست برای آن در کنار عزل چهره‌ای همچون یاسر هاشمی رفسنجانی – فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی – از معاونت این دانشگاه از جمله مصادیق چنین تحلیلی به شمار می‌روند.
روزنامه «شرق» نوشت: یک روز بعد از برکناری یاسر هاشمی از هیئت امنای دانشگاه آزاد خبر آمد که سیدحسن خمینی چند روز بعد از برکناری حمید میرزاده از ریاست این دانشگاه، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار ورود روحانی به این برکناری شده است. حسن خمینی که عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد است، برکناری میرزاده را فاقد وجاهت قانونی دانسته است. یاسر هاشمی در حالی از ریاست دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد برکنار شد که حدودا یک ماه قبل – یعنی سوم اردیبهشت سال جاری – در یک جلسه فوق‌العاده، حمید میرزاده، رئیس این دانشگاه، از ریاست برکنار شده بود.
روزنامه آرمان هم در گزارشی با عنوان «شائبه غیر قانونی انتصاب سرپرست دانشگاه آزاد» با اشاره به عزل های پرشایبه در دانشگاه آزاد در ماه های گذشته نوشت: شرایط به نحوی است که یادگار امام دیروز در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار مداخله او شد. فارغ از هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد پس از رحلت آیت‌ا… حذف کردن‌ها از مسیر غیر قانونی صورت می‌گیرد. رئیس جمهور و یادگار امام هر دو به خوبی از مسیر سنگلاخی که آیت‌ا…. هاشمی با دشواری برای حفط و ارتقای دانشگاه آزاد طی کرده بود، آگاه هستند. پس این نامه می‌تواند فرمان به ادامه مسیر آیت‌ا… هاشمی و نه انحراف از آن باشد. اکنون همه منتظر تصمیم دکتر حسن روحانی هستند.

**هشدارهای تازه رییس دستگاه قضا
سخنان دیروز آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه درجلسه مسوولان عالی قضایی در خصوص مساله «رفع حصر» در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.
به نوشته روزنامه «همدلی»، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث نظیر رفع حصر را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست و گفت: عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸ است.
به نوشته روزنامه جهان صنعت، رییس قوه قضاییه تاکید کرد: عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن، پروسه خاص خود را دارد و اینکه بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸ است. برهمین اساس به این قبیل رسانه‌ها و افرادی که تلاش می‌کنند به صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسایلی را دائما تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد. آملی لاریجانی افزود: به فرض که شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی کند و رفع حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه کار قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی به این موضوع آغاز می‌شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی‌‌کننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود.
به نوشته روزنامه «رسالت»، لاریجانی با اشاره به عملکرد نامزدهای انتخاباتی واظهارات آنان دردوران تبلیغات، نسبت به نقض برخی قواعد اخلاقی وهمچنین عبورازخطوط قرمزنظام واظهارات خلاف امنیت ملی ابرازتأسف کرد وگفت: سخنان نامزد‌ها باید درجای خود مورد ارزیابی لازم قرارگیرد. گرچه برخی مدعی هستند که بسیاری ازاین اظهارات محصول تب انتخاباتی است ونامزد‌ها مرفوع القلم هستند. البته قطعاً این سخن درستی نیست، انتخابات درجمهوری اسلامی با انتخابات درسایرکشور‌ها متفاوت است وقرارنیست که افراد با توسل به هروسیله‌ای اهداف ومنویات خود را دنبال کنند بلکه رعایت ارزش‌های دینی واخلاقی باید محورهمه فعالیت‌ها باشد. رئیس قوه قضائیه افزود: درفضایی قرارداریم که عده‌ای به دنبال جریان سازی پوپولیستی برای ایستادن درمقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی کشورهستند. ازاتاق‌های فکرآنان خبرمی‌رسد که می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است وفضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم وسخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده ازچنین فضایی بوی فتنه استشمام می‌کنم. درسال۸۸ نیزبرخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی درمقابل نهادهای قانونی بایستند، اما ازمردم سیلی محکمی خوردند. امروزنیزهمین معنا به شکل دیگری بروزکرده است وبرخی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را که برای آن راهکارقانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند.آملی لاریجانی، موضوع رفع حصررا ازجمله این موضوعات دانست وتصریح کرد: همه دیدند که برخی درمورد این موضوع قبل وحین انتخابات چه کردند وهمنوایان آنان چه گفتند. ماهیت این کارشبیه همان کاری است که درفتنه۸۸ صورت گرفت؛ نقل کرده‌اند که کاندیدایی درجمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ایم .
** پژوهشم** ۹۲۷۵**۹۲۷۹**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی

ایرنا پژوهش،کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، https://t.me/Irnaresearch با ما همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 11 =