اعتبار۱۰ میلیارد ریالی طرح گرنت/ زمان افتتاح باغ کتاب مشخص شد

اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای عرضه کتب ایرانی در بازارهای جهانی و مشخص شدن زمان افتتاح مجموعه باغ کتاب تهران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۱۱ خبر داخلی و خارجی را در بر می گیرد. از این تعداد ۳ خبر خارجی هستند که درباره کشورهای روسیه، ایرلند و استرالیا هستند.

تمدید مهلت دو جشنواره کتاب، انتشار فراخوان یک جایزه کتاب، برگزاری یک نشست کتابخوان تخصصی و همچنین خبرهای مربوط به افتتاح باغ کتاب تهران از جمله خبرهای داخلی این گزارش هستند.

گزارش با خبر مربوط به طرح گرنت آغاز می شود و خبر مربوط به تشکیل اولین کارگروه مشترک وزارت ارشاد و اقتصاد با محوریت صنعت چاپ نیز در ادامه آن مرور می شود.

اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای عرضه کتب ایرانی در بازارهای جهانی

این خبر که مربوط به طرح گرنت بود، روز سه شنبه این هفته منتشر شد و به موجب آن اعلام شد که شورای سیاست‌گذاری طرح حمایت از کتاب‌ ایرانی در بازارهای جهانی (گرنت)، با تخصیص مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از ترجمه کتاب‌های ایرانی به زبان‌های خارجی در سال جاری موافقت کرد.

این خبر مربوط به برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح حمایت از کتاب ایران در بازارهانی جهانی (گرنت) در سال ۱۳۹۶ بود که با حضور سید عباس صالحی و اعضای شورای سیاست‌گذاری روز دوشنبه این هفته برگزار شد.

اعلام زمان افتتاح باغ کتاب

سید مجید حسینی مدیرعامل مجموعه باغ کتاب تهران در گفتگویی که این هفته با خبرگزاری مهر داشت، از افتتاح قطعی این پروژه فرهنگی در دوازدهم تیر ماه سال جاری خبر داد.

وی گفت: در مراسم افتتاحیه این مجموعه، تمامی بخش‌های پروژه افتتاح خواهد شد و تحت بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این فضا شامل تمامی فضاهای تدارک دیده شده در سازه‌های سرپوشیده باغ کتاب خواهد بود.

احداث ۱۰ هزار متر مربع بام سبز در باغ کتاب

یک خبر دیگر درباره باغ کتاب هم این که، علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، در حاشیه بازدید از مراحل پایانی آماده سازی پروژه باغ کتاب تهران، گفت: یکی از موارد قابل توجه در پروژه باغ کتاب تهران را استفاده وسیع از فضای سبزاست.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۱۰ هزار متر مربع مساحت بام سبز باغ کتاب تهران است، گفت: بام سبز فضایی دلنشین برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان است.

تشکیل اولین کارگروه مشترک وزارت ارشاد و اقتصاد با محوریت صنعت چاپ

غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور (بجز تهران) در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، با یادآوری تفاهمنامه‌ای که با هدف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر، میان وزرای ارشاد و اقتصاد امضا شد، گفت:پیرو انتشار متن تفاهمنامه، بنده به نمایندگی از تشکل‌های صنعت چاپ موضوع را با آقای صالحی امیری (وزیر ارشاد) مطرح کردم و ایشان هم گفت که نگران نباشید و ان‌شاءالله چاپ هم مشمول این معافیت خواهد شد و عدالت مالیاتی در صنف زیرمجموعه فرهنگ و هنر، ایجاد خواهد شد و گفتند که با معاون توسعه و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد و سپس با خود ایشان جلسه‌ای تشکیل دهیم.

به گفته نماینده تشکل‌های صنعت چاپ کشور،طبق وعده مسئولان وزارت ارشاد اولین کارگروهی که برای اجرای تفاهمنامه منعقده میان این وزارتخانه و وزارت اقتصاد تشکیل می‌شود، کارگروه چاپ خواهد بود.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره نقد کتاب

دبیرخانه چهاردهمین جشنواره نقد کتاب مهلت شرکت در این رویداد فرهنگی را تمدید کرد. به این ترتیب از همه نویسندگان، مدیران مسئول مطبوعات و نشریات داخلی دعوت شده مقالاتی را که نخستین‌بار در حوزه نقد کتاب در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده‌اند، حداکثر تا ۳۱ تیر به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی

بر اساس یکی از خبرهای داخلی این هفته و اعلام دبیرخانه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی مهلت شرکت در این جشنواره تمدید شد. به‌این‌ترتیب دهم تیرماه، آخرین مهلت ارسال آثار در بخش مکتوب و بیستم تیرماه آخرین مهلت شرکت در بخش الکترونیک اعلام شده است.

انتشار فراخوان هفتمین جایزه ادبی هفت اقلیم

این هفته همچنین هفتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم فراخوان داد. طبق این فراخوان که توسط موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم منتشر شد، نویسندگان و ناشران جهت شرکت در این دوره از جایزه مذکور، تا ۲۵ تیر فرصت دارند ۳ نسخه از کتاب های منتشر شده (شامل مجموعه داستان و رمان) خود در سال ۱۳۹۵ را به دبیرخانه جایزه ادبی هفت اقلیم ارسال کنند.

برگزاری سومین نشست تخصصی «کتاب‌خوان اهل قلم»

سومین نشست تخصصی «کتاب‌خوان اهل قلم» روز دوشنبه ۲۹ خرداد توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاری انجمن قلم ایران، در انجمن قلم ایران برگزار شد. در این نشست پدرام پاک‌آیین کتاب «سفرنامه بوی گل»، محمد عزیزی کتاب «فرشته شکسته بال»، حمید هنرجو کتاب «دانه‌های خوشبخت»، محمد میرکیانی کتاب «عمو رستم»، علی‌اکبر والایی کتاب «تندبادی از سامرا» و رضا رسولی کتاب «سلام به سحر» را معرفی کردند.

جشن روسیه برای دهمین سال حضور بین ۴ کشور برتر صنعت نشر

با ورود به بخش خبرهای بین المللی این گزارش؛ آژانس چاپ و نشر و ارتباطات فدراسیون روسیه با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت صنعت نشر در روسیه پرداخته است. این گزارش نمایانگر نتایج اصلی توسعه شاخه صنعت کتاب در یک سال گذشته و پویایی نشر کتاب و بروشور به طور کل بر اساس عناوین و تیراژ و همچنین بخش­‌های جداگانه در بازار است.

در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۱۷ هزار و ۷۶ عنوان کتاب و بروشور در روسیه منتشر شده که تقریباً ۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ است. کُند شدن آهنگ پایین آمدن مجموع تیراژ به نسبت سال‌های گذشته، نکته مهم این آمار است.

از زمان تدوین برنامه ملی حمایت و توسعه کتابخوانی بین آژانس فدرال چاپ و نشر روسیه با اتحادیه کتابداران روسیه، روسیه دهمین سال حضورش را در کشورهای مطرح صنعت نشر تجربه می‌کند.

سبستین بری دوباره برنده جایزه والتر اسکات شد

از جمله خبرهای بین المللی روز دوشنبه حوزه ادبیات، مربوط به یک جایزه ادبی بود. جایزه والتر اسکات که به آثار داستانی تاریخی تعلق‌ می‌گیرد سبستین بری نویسنده ایرلندی را به عنوان برنده خود در سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد.

بری در سال ۲۰۱۲ با رمان  «در سمت کنعان» جایزه اسکات را به خانه برده بود. این نویسنده طی روزهای گذشته، دوباره برنده جایزه ۲۵ هزار پوندی سروالتر اسکات شد و این بار این جایزه را برای رمانی با عنوان «روزهای بی پایان» دریافت کرد.

معرفی فینالیست‌های جایزه مایلز فرانکلین

یکی دیگر از خبرهای روز دوشنبه این هفته، این بود که مهمترین جایزه ادبی استرالیا با انتشار فهرست نهایی خود، اسامی پنج فینالیست سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد.

به این ترتیب، جایزه ۶۰ هزار دلاری مایلز فرانکلین که مهمترین جایزه ادبی استرالیا است فهرست نهایی خود را منتشر کرد. این فهرست برای نخستین بار شامل نام ۵ نویسنده‌ای است که برای اولین بار نامزد دریافت این جایزه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + یک =