مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه دوشنبه تا صبح سه شنبه

تهران – ایرنا- ظریف: مردم برجام را به نتیجه رسانده و ۶ کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند، ربیعی: کرواسی در صنعت برق و تولید واگن‌های برقی در ایران سرمایه گذاری می‌کند، لاریجانی: نشست روسای مجالس اوراسیا به امنیت پایدار و توسعه روابط اقتصادی کمک می‌کند، کار داعش در موصل عملا تمام شده است، روسیه آمریکا را از انجام اقدام‌های تحریک آمیز ضد سوری برحذر داشت،'حی الفاروق' در بخش قدیم شهر موصل آزاد شد و روسیه آمریکا را از انجام اقدام‌های تحریک آمیز ضد سوری برحذر داشت از جمله مهمترین عناوین خبری ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

اخبار داخلی
*********
تهران – «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه در اجتماع بزرگ ایرانیان مقیم آلمان در برلین، گفت: مردم برجام را به نتیجه رسانده و ۶ کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند.
تهران – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سرمایه گذاری کرواسی در صنعت برق و تولید واگن‌های برقی در ایران خبر داد.
تهران – رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری به تهیه اساسنامه نشست روسای مجالس اوراسیا گفت: این نشست می‌تواند به امنیت پایدار و توسعه روابط اقتصادی کشورهای حاضر کمک کند.
نیویورک – شورای ملی ایرانیان آمریکا، موسوم به 'نایاک' با هشدار درباره پیامد تصمیم دیوان عالی این کشور به اجرای ‏طرح منع سفر ترامپ، بشدت از عملکرد کنگره و سکوت قانونگذاران آمریکا در برابر سیاست‌های تبعیض آمیز و ‏اسلام هراسانه دونالد ترامپ انتقاد کرد.‏
تهران- زمین لرزه ای با شدت۴،۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر)، ساعت چهار و ۲۹دقیقه و۲۶ ثانیه بامداد سه شنبه خلخال را لرزاند.

اخبار خارجی
*********
بغداد – با الحاق نیروها در خیابان اصلی فاروق، نبردها در غرب موصل، به تنها چند کوچه و خانه خلاصه شده و از نظر کارشناسان نظامی کار موصل پایان یافته تلقی می‌شود. نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد، زمان اعلام رسمی آزادی موصل بسیار نزدیک است.
مسکو – سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در مذاکره تلفنی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود، بر ضرورت خودداری از انجام اقدام‌های تحریک آمیز علیه ارتش سوریه تاکید کرد.
بغداد – نیروهای مسلح عراق در تازه‌ترین پیروزی در بخش قدیم شهر موصل، محله 'حی الفاروق' را آزاد کردند و گزارش‌ها حاکیست که مساحت باقی مانده آزاد نشده از شهر قدیم موصل، کمتر از ۳۰۰ متر عرض و ۴۰۰ متر طول دارد.
اسلام آباد – پس از انفجارهای تروریستی روز جمعه گذشته در شهر شیعه نشین 'پاراچنار' و نیز شهر کویته پاکستان که همزمان با روز جهانی قدس روی داد و در مجموع حدود ۱۲۰ کشته برجا گذاشت، تعداد زیادی از مردم اسلام آباد عصر دوشنبه تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.
تهران – دادگاه عالی آمریکا روز دوشنبه با اجرای بخش‌هایی از فرمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور در زمینه محدودیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده، موافقت کرد.
تهران – «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با تاکید بر اینکه در ماه های گذشته هیچ مدرکی از ارتباط ادعا شده او با دولت روسیه به دست نیامده است، خواستار عذرخواهی افرادی شد که این ادعا را مطرح و تحقیقات را درباره دخالت های احتمالی مسکو در انتخابات آمریکا آغاز کردند.
نیویورک – دهها نفر روز دوشنبه با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری شهر 'سینت آنتونیو' در ایالت تگزاس آمریکا به سیاست ضد مهاجرتی ترامپ و تصمیم مقام‌های فدرال علیه 'شهرهای امن' برای مهاجران اعتراض کردند.‏
دمشق – حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به محله های مسکونی دمشق یک کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت.
آنکارا- سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در پی انتشار مقاله باسکین اوران مشاور سابق رجب طیب اردوغان که از تضییع حقوق کردها انتقاد کرده بود، وی را 'خود فروخته' خواند.
مسکو – سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در مذاکره تلفنی با رکس تیلرسون همتای آمریکایی، بر ضرورت خودداری از انجام اقدام‌های تحریک آمیز علیه ارتش سوریه تاکید کرد.
مسکو – روسیه در شرایط تنش‌های روز افزون با غرب به ویژه آمریکا، یک فروند موشک قاره پیمای «دریا پایه» «بولاوا» به فاصله ۵۰۰۰ کیلومتری پرتاب کرد که براساس اهداف پیش بینی شده موفقیت آمیز بوده است.
تهران – شرکت‌های سعودی که قصد داشتند، با صدور کالا از کشوری ثالث به قطر، تحریم‌های ریاض و هم پیمانانش به دوحه را دور بزنند، با سد محکم قطری‌ها رو به رو شدند.
تهران – «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در واکنش به حکم دیوان عالی این کشور که مجوز اجرای بخش‌هایی از فرمان وی برای منع ورود اتباع ۶ کشور مسلمان را صادر کرد، آن را یک «پیروزی آشکار برای امنیت ملی آمریکا» دانست.
دمشق – رئیس جمهوری سوریه و خانواده اش با حضور در چند روستای استان حماه از زخمی‌های ارتش و نیروهای مسلح این کشور عیادت کردند.
تهران – «زیگمارگابریل» وزیر امورخارجه آلمان دوشنبه شب در خصوص درخواست‌های ۱۳ گانه عربستان، امارات، بحرین و مصر برای عادی سازی روابط با قطر گفت: این در خواست‌ها تحریک‌آمیز و برای دوحه دشوار خواهد بود که بتواند همه آنها را عملی کند.
اسلام آباد – گزارش روز دوشنبه رسانه‌های پاکستان حاکی است ۶ نفر از کودکان یکی از مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان براثر انفجار یک بمب شبیه به اسباب بازی، جان خود را از دست دادند.
تهران – «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تا زمان حل اختلاف بین قطر و برخی کشورهای عربی، مانع فروش سلاح به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد.
تهران – ارتش و کمیته مردمی یمن بامداد سه شنبه با شلیک موشک‌های زلزال ۲ به تجمع نیروهای ائتلاف عربی در استان تعز در جنوب غرب یمن، تلفات سنگینی به نیروهای دشمن وارد کردند.
تهران – سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که گروه شورشی فارک که بیش از نیم قرن با ارتش کلمبیا درگیر جدال مسلحانه بوده، بر اساس توافقی که سال گذشته به امضای دو طرف رسید، به طور کامل خلع سلاح شده است.
شبس*۱۶۱۳*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 19 =