منتخب اخبار علم و فناوری ومحیط زیست ایرنا در هفته گذشته

تهران-ایرنا- درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان، آغازبه کاربیست وسومین نمایشگاه الکامپ، ساخت سریع ترین پهپاد کنترل از راه دور جهان، شناسایی عامل خطر لوپوس شناسایی از جمله مهمترین رویدادهای علم وفناوری ومحیط زیست درهفته گذشته است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روزشنبه گروه علمی، سرخط اخبارعلم وفناوری ایران درهفته گذشته با خبردرگذشت مریم میرزا خانی نابغه ریاضی جهان ، برنده مدال فیلدز و استاد ریاضی دانشگاه استانفورد آمریکا شروع شد و علاوه بر جامعه علم وفناوری ایران ، دنیا را در غم از دست دادن این نابغه فروبرد.
*** مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان درگذشت
پرفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان و برنده مدال فیلدز و استاد ریاضی دانشگاه استانفورد آمریکا بعد از تحمل بیماری سرطان روز شنبه ۲۴تیرماه سال جاری در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶در شهر تهران است.
وی در سال‌های ۱۳۷۳و ۱۳۷۴در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد ۱۹۹۵ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی در سال ۱۹۹۹میلادی زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.
درپی در گذشت این بانوی نابغه ایرانی رییس جمهور، روسای ومقامات عالی رتبه علمی و اجرایی کشورونیز برخی از جامعه علمی دنیا درپیامی به خانواده وی وجامعه علمی دنیا تسلیت گفتند.
پیکر این بانوی فیلسوف ایران در آمریکا با حضورخانواده وی به خاکسپرده شد ودر پایان هفته جاری ( ۲۹تیر ماه) نیز مراسم یادبودی از سوی دانشگاه صنعتی شریف درمسجد جامع شهرک غرب با حضور مسولان عالی رتبه کشوراز جمله معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری ، وزیر بهداشت، رییس سازمان انرژی اتمی برگزار شد .

*** الکامپ در پله ۲۳ قرار گرفت
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) به عنوان بزرگ ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروز ( ۳۰ تیرماه ) در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران گشایش یافت.
نمایشگاه الکامپ بزرگ ترین گردهمایی فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) ایران است که در فضایی بیش از ۶۰ هزار متر مربع ( ۳۲ هزار متر مربع فضای مفید) به مدت چهار روز از ۳۰ تیر تا ۲ مرداد برگزار خواهد شد، امسال بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی به مدت چهار روز آخرین خدمات، محصولات و دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.
از این تعداد، حدود ۳۴۰ شرکت نوپا ( استارتاپ)، ۳۷ شرکت خارجی و بقیه شرکت های داخلی هستند.

*** اهدای جایزه بین المللی به استاد دانشگاه شریف
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف به پاس سه دهه فعالیت مستمر و موفق در زمینه پویاشناسی سیستم ها، موفق به کسب جایزه از جامعه بین المللی سیستم های دینامیکی شد.
دکترعلینقی مشایخی جایزه یک عمر دستاوردهای علمی را از جامعه بین المللی سیستم های دینامیکی دریافت کرد.
جامعه جهانی پویاشناسی سیستم هابه مناسبت فعالیت های طولانی و موثر دکتر علینقی مشایخی برای ایجاد موسسات و برنامه های آموزشی و آموزش و پژوهش در زمینه پویاشناسی سیستم ها طی بیش از سه دهه و تربیت دانشجویان برجسته، جایزه یک عمر دستاوردهای علمی را به ایشان اهدا کرد.
دکتر مشایخی پنجمین نفری است که موفق به دریافت این جایزه معتبر شده است. پیش از وی، یورگن راندرز در سال ۲۰۱۴، جان ریچاردسون در سال ۲۰۱۳، دایانا فیشر در سال ۲۰۱۱ و جفری کویل در سال ۱۹۹۸ توانسته بودند این جایزه را به دست آورده اند.

*** نمایش دستاوردهای هوافضای ایران در نمایشگاه مکس ۲۰۱۷
جمهوری اسلامی ایران در غرفه ای به مساحت ۲۸۰ متر مربع تازه ترین دستاوردهای صنعت هوافضای خود را در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی روسیه در این رشته با نام مکس ۲۰۱۷ – مسکو به نمایش گذاشته است.
نمایشگاه بین المللی هوایی روسیه یکی از بزرگ ترین و معتبرترین نمایشگاه های جهان محسوب می شود، امسال با حضور ۷۶۹ شرکت از ۴۰ کشور گشایش یافت.
بیش از ۲۰۰ کارشناس از ایران به عنوان بازدید کننده یا نمایندگان شرکت های مرتبط برای بازدید، مذاکره با طرف های خارجی یا فعالیت غرفه ای در نمایشگاه حضور دارند.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ گروه از بخش های خصوصی و دولتی در نمایشگاه حضور یافته اند و ۱۲ شرکت هم در موضوع های مرتبط با هوافضا نیز غرفه دارند.

*** درمان رایگان هپاتیت سی در ۱۹ استان کشور
رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: در حال حاضر درمان بیماری هپاتیت سی در ۱۹ استان با دفترچه بیمه ها به صورت رایگان انجام می شود تا زمینه ریشه کنی این بیماری در کشور فراهم شود.
دکتر سیدموید علویان افزود: تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری از جمله استان هایی هستند که این خدمت را به صورت رایگان ارائه می شود و به احتمال زیاد این کار تا پایان سال جاری در تمام استان ها اجرا خواهد شد.
وی مشکل هماهنگی بین بیمه ها، داروخانه ها و شرکت های دارویی را مهمترین مشکل اجرایی نشدن این طرح در کل کشور اعلام کرد و گفت: طول دوره درمان این بیماری ۳ ماه است و هزینه درمان با داروهای وارداتی حدود ۷۰ میلیون تومان بود که با ساخت داروهای داخلی به ۵ تا ۷ میلیون تومان رسید و با هماهنگی مسئولان بهداشتی، بیمه ها و شرکت های دارویی درمان این بیماری در ۱۹ استان به صورت رایگان انجام می شود.

***رشد کمیت تولید علم برتر کشور به ۲.۴ درصد رسید
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۹۹ مورد رسید که در مقایسه با آمار دو ماه قبل ۸۹ مورد افزایش نشان می دهد. همچنین سهم ایران از کل مقالات برتر سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲.۴ درصد رسیده است.
بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس (آی.اس.آی) کمیت تولید علم برتر کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۷۵ مورد رسید. این در حالی است که دو ماه قبل تعداد مقالات برتر کشور ۳۶۸ مورد بود.
وی اظهار داشت: همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز تعداد این دسته از مقالات به ۹۹ مورد رسید که در مقایسه با آمار دو ماه قبل ۸۹ مورد افزایش نشان می دهد. همچنین سهم ایران از کل مقالات برتر سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲.۴ درصد رسیده است. هر چند اطلاعات سال ۲۰۱۷ میلادی هنوز کامل نشده است، اما سهم ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۹ درصد است.

منتخب اخبار علم و فناوری دنیا در هفته گذشته
*** عامل خطر لوپوس شناسایی شد
مطالعات یک روماتولوژیست در موسسه تحقیقات پزشکی فاینستاین در آمریکا نشان می‌دهد یک پروتئین عامل خطر بیماری لوپوس است.
مطالعات نشان می‌‌دهد تغییر ژن پی آر دی ام ۱ که پلی مورفیسم نام دارد، عامل اصلی لوپوس است. این ژن باعث تولید پروتئینی به نام بی ال آی ام پی ۱ می‌شود. کمبود یا فقدان این پروتئین منجر به افزایش یک پروتئین دیگر به نام سی تی اس اس می‌شود. این پروتئین باعث می‌شود سیستم ایمنی سلول‌های سالم را مورد هدف قرار دهد و بیماری خود ایمنی لوپوس بروز کند.
لوپوس یک بیماری خودایمنی است که ۹۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند؛ بیماری‌های خود ایمنی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که در آن سیستم ایمنی، بافت‌های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض می‌کند و به آن ها حمله می‌کند.

*** سریع ترین پهپاد کنترل از راه دور جهان
پهپاد آر ای سی ایی آر ایکس در آزمایش‌های انجام شده به سرعت حداکثر ۲۸۹ کیلومتر در ساعت و سرعت متوسط ۲۶۳ کیلومتر در ساعت رسید و عنوان سریع‌ ترین پهپاد یا کوادکوپتر باتری‌ دار کنترل از راه دور جهان را از آن خود کرد.
این پهپاد با وزن ۸۰۰ گرم توانست رکورد سرعت پهپادهای رقابتی با قابلیت کنترل از راه دور را بشکند و نام خود را در کتاب گینس ثبت کند.

منتخب روبدادهای محیط زیست درهفته گذشته
*** رشته منابع آب دانشگاه تهران رتبه ۱۵ جهان را کسب کرد
عضو هیات علمی گروه مهندسی آبیاری و آبادانی دانشگاه تهران با اشاره به نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای، گفت: رشته منابع آب دانشگاه تهران در این نظام رتبه بندی در جمع ۱۵ دانشگاه تراز اول جهان قرار گرفت.
امید بزرگ حداد اظهار کرد: نظام رتبه بندی شانگهای یکی از نظام های رتبه بندی علمی معتبر و پراستناد جهانی است. در گذشته این رتبه بندی تنها در ۵ زمینه علوم اجتماعی، علوم پزشکی، علوم حیاتی، علوم مهندسی و علوم طبیعی انجام می شد، اما اکنون برای این زمینه ها مجموعا ۵۲ زیرمجموعه (موضوع) تعیین شده و تمام دانشگاه های جهان در این ۵۲ موضوع ارزیابی و رتبه بندی می شوند.
دکتر بزرگ حداد افزود: در این رتبه بندی، دانشگاه تهران در رشته های مهندسی منابع آب، معدن، متارلوژی، عمران، شیمی و صنایع غذایی رتبه های زیر ۱۰۰ را کسب کرده است. اما رتبه ۱۵ جهانی اخذ شده توسط محققان این دانشگاه در موضوع منابع آب، بهترین رتبه بین کلیه موضوعات تخصصی ۵۲ گانه و در کل دانشگاه های کشور است که حتی بالاتر از رتبه دانشگاه های معتبری از آمریکا، کانادا و اروپا قرار دارد..
وی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، سهم بخش های مختلف تخصصی و فعال دانشگاه تهران در کسب رتبه منابع آب تعیین شده که براساس آن گروه مهندسی آبیاری و آبادانی سهم ۴۰ درصدی و پس از آن گروه آب دانشکده مهندسی عمران سهم ۱۵ درصدی، دانشکده محیط زیست سهم ۹ درصدی و گروه آبیاری پردیس ابوریحان، سهم ۵ درصدی در کسب رتبه دانشگاه تهران در حوزه منابع آب را دارند.

*** اولین مسابقه جهانی نوآوری دانشجویی برای مبارزه با پسماند پلاستیکی در دریاها
برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) یک چالش نوآوری را در سراسر جهان برای دانشجویان راه اندازی کرده است تا از طریق آن راهکارهایی برای مبارزه با ریختن پسماند پلاستیکی در اقیانوس ها بیابد.
از برندگان برای شرکت در ششمین کنفرانس بین المللی تفکیک پسماند دریایی در سان دیگوی کالیفرنیا دعوت شده و به آنها کمک های رایگان برای توسعه ایده هایشان داده می شود.

*** طراحی سامانه پایش گرد و غبار توسط پژوهشگران دانشگاه شریف
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار موفق به طراحی سامانه ای شدند که از طریق آن وضعیت شدت غبار، تعداد روزهای غبارآلود و رویدادهای بزرگ مرتبط با غبار در بازه های زمانی ماهانه و سالانه قابل بررسی است.
شرکت دانش بنیان سپهر دور کاو، یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه کاربرد فناوری سنجش از دور در علوم جوی و زمینی فعالیت می‌کند، سامانه‌ ملی پایش گرد و غبار را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای طراحی و راه‌اندازی کرده است.
در این سامانه که اولین سامانه‌ تحت وب کشور در زمینه‌ پایش غبار (با پوشش جامع و سراسری) است، با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای مناسب و الگوریتم‌های اعتبارسنجی شده با داده های زمینی، نقشه‌های شدت و فراوانی وقوع پدیده‌ ریزگردها در مقیاس ملی و منطقه‌ای تولید و ارائه شده است.
سهم‌بندی کانون‌های داخلی و خارجی، شناسایی و تعیین موقعیت کانون‌های گرد و غبار در منطقه، امکان تحلیل دلایل اصلی شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار، امکان تحلیل الگوهای زمانی- مکانی وقوع پدیده گرد و غبار و پایش تأثیر اقدامات صورت گرفته برای تثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار از جمله کاربردهای بالقوه این سامانه است.
علمی ** ۹۳۴۰**۱۴۴۰
خبرنگار: منیر ابراهیمی زاده** انتشار: گلشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =