دلنشین ترین شعار امروز مردم

رئیس جمهور با تاکید بر سیاست نه شرقی و نه غربی جمهور اسلامی اظهار داشت: این شعار دلنشین ترین شعار امروز مردم ماست. ما در روابط جهانی خود تکیه بر استقلال و تامین منافع ملی و حفظ هویت ملی را به شدت مورد اهمیت قرار می دهیم.

رخدادهای ۱ مرداد ۶۳

چکیده:

آیت الله خامنه ای: اشتباهات تاریخی قدرت های بزرگ در مورد مردم ایران به آسانی قابل جبران نیست.

 

۷ هزار مستشار روسی و فرانسوی وارد بغداد شدند.

 

رئیس جدید کمیته صلح کنفرانس اسلامی به تهران می آید.

 

جمع آوری سلاح های سنگین گروه های رقیب در بیروت آغاز شد.

 

دیدار وزیر خارجه آلمان با رئیس جمهور

گنشر وزیر خارجه آلمان غربی که به کشورمان سفر کرده است با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و سفرای دو کشور نیز حضور داشتند آیت الله خامنه ای با اشاره به اشتباه بزرگی که قدرت های بزرگ جهانی در مورد شناخت صحیح انقلاب اسلامی به آن دچار شده اند گفت: با تاسف باید بگویم که قدرت های بزرگ جهانی و بیش از همه آمریکا در رابطه با ما و مردم ما دچار اشتباهات تاریخی شده است اشتباهاتی که شاید به آسانی قابل جبران نباشد.

رئیس جمهور با تاکید بر سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی اظهار داشت: این شعار دلنشین ترین شعار امروز مردم ماست. ما در روابط جهانی خود تکیه بر استقلال و تامین منافع ملی و حفظ هویت ملی را به شدت مورد اهمیت قرار می دهیم و در حقیقت ما بدون تکیه بر هویت اسلامی و ملی خود نمی توانستیم به موفقیت هایی که تا به امروز نائل شده ایم برسیم. رئیس جمهور در این دیدار با منصفانه خواندن مواضع جمهوری فدرال آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تعمیق ارتباطات دو کشور تاکید کرد.

 

ورود ۷ هزار مستشار خارجی به عراق

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز در شماره دیروز خود نوشت: ۶ هزار مستشار نظامی روسی و ۱۰۰۰ مستشار نظامی فرانسوی وارد بغداد شدند. این تعداد بخشی از تعداد زیادی از مستشاران روسی و فرانسوی هستند که به همراه تجهیزاتی از قبیل موشک و جنگنده بمب افکن به سوی عراق روانه شده اند.

این روزنامه به نقل از دیپلمات های غربی می افزاید: تعدادی از اکیپ های اعزامی به عراق نیز در این رابطه با استقرار موشک های زمین به زمین که توسط کامپیوتر کنترل می شوند در منطقه بصره فعالیت می کنند. به نوشته این روزنامه فرانسه تمام تولیدات فعلی موشک های اگزو سه خود را برای انجام عملیات علیه کشتی ها در خلیج فارس به عراق ارسال می کند. این کشور موشک های ضد تانک بیشتری را در اختیار عراق قرار داده و قصد دارد به زودی پنج جنگنده میراژ اف یک را نیز در اختیار رژیم بغداد قرار دهد.(۲)

 

رئیس جمهور گامبیا به ایران می آید

روزنامه الخلیج چاپ امارات در شماره دیروز خود به نقل از منابع اسلامی در جد نوشت: داوود اجاوارا رئیس جمهور گامبیا و رئیس فعلی کمیته حسن نیت کنفرانس اسلامی به زودی در راس هیئتی جهت ارائه پیشنهاد خاتمه جنگ بین عراق و ایران عازم تهران خواهد شد. همین منابع می افزایند رئیس جمهور گامبیا به منظور تضمین موفقیت ماموریتش با کشورهای عربی به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس در تماس خواهد بود.

گفتی است نشست هفته گذشته کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی در جده بدون هیچ دستاورد ملموسی به کار خود پایان داد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود به دلیل جانبداری آشکار اعضای این کمیته از رژیم بعثی و عدم موضع گیری صریح این کمیته در قبال جنایات رژیم صدام به خصوص در بمباران شیمیایی رزمندگان اسلام ایران حاضر به پذیرش حکمیت این کمیته نیست.(۳)

 

آغاز جمع آوری سلاح های سنگین در بیروت

در چارچوب اجرای طرح امنیتی جدید بیروت که قرار است به زودی سراسر لبنان را تحت پوشش قرار دهد کار جمع آوری سلاح های سنگین گروه های رقیب آغاز شد. گروه هایی از ناظران فرانسوی و لبنانی بر چگونگی تحویل خمپاره، راکت ها و سلاح های سنگین توسط گروه های مسلح به پادگان های ذخیره سلاح در شرق بیروت نظارت می کنند. رادیو لبنان نیز در همین زمینه گزارش داد گروه های مسلح جمع آوری و انبار سلاح های سنگین خود را به منظور تثبیت صلح در پایتخت لبنان آغاز کرده اند. نیروهای مسلح جنبش شیعی امل و حزب سوسیالیست ترقی خواه نیز به اقدام مشابهی در بخش غربی بیروت دست زده اند هر سه گروه مسلح پیش از این توپخانه های خود را از خط سبز که شهر را به دو بخش تقسیم کرده بود برداشته بودند.(۴)

منابع:

۱. جمهوری اسلامی، ۱ مرداد  63، ص ۱۲
۲. اطلاعات، ۱ مرداد  63، ص ۱۶
۳. اطلاعات، ۱ مرداد  63، ص ۱۶
۴. کیهان، ۱ مرداد  63، ص ۲۴

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 14 =