اوضاع سیاسی و نظامی در سوریه به نفع بشار اسد و تا سالها در قدرت می‌ماند

روزنامه رای الیوم چاپ لندن اوضاع سیاسی و نظامی سوریه را به نفع نظام دمشق توصیف کرد و گفت، اسد تا سال‌های آتی در راس قدرت باقی می‌ماند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم»، چاپ لندن در یادداشتی با عنوان «آیا مرحله انتقالی ملغی شد و آیا مهاجرت معکوس معارضان سوریه آغاز شد»، بحران سوریه را به نفع نظام دمشق رو به پایان توصیف کرد، متن کامل این یادداشت در زیر آمده است:

به اعتقاد بسیاری از ناظران بیش‌تر تحولات روزهای جاری در سوریه به نفع بشار اسد، رئیس جمهور این کشور تمام شده است.

به دنبال اینکه تصویر بشار اسد روی اسکانس‌های سوریه به چاپ رسید و آمریکا هم کمک‌های نظامی و مالی خود  به گروه‌های معارض ملی را متوقف کرد و شیخ نشین‌ها هم سرگرم بحران‌های داخلی خود هستند و به دنبال افتتاح نمایشگاه بین المللی دمشق و آغاز بازگشت برخی معارضان به دمشق از جمله خروج محمد بسام الملک یکی از اعضای برجسته گروه معارض سوری از ائتلاف معارضان سوری و بازگشت او به دمشق، می‌توان خوش‌بینی ناظران را که بیش‌ترشان هم خارجی هستند درک کرد.

با اطمینان می‌توان گفت که کمک‌های ایران، روسیه و مقاومت ارتش سوریه، توافق‌های آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در مناطق کاهش تنش همگی نقش زیاد و مهمی در وقوع چنین تحولاتی داشته و اعتماد به نظام دمشق را بیش‌تر کرد و دست ارتش سوریه را برای گسترش دامنه جغرافیایی تحت تسلط خود در شرق و جنوب سوریه بازگذاشت آن هم بعد از اینکه امنیت را به  بیش‌تر مناطق غرب شامل حمص، حلب و حماه هم بازگرداند.

استان دیر الزور و نه إدلب این روزها اولویت رهبری نظامی و سیاسی در سوریه محسوب می‌شود چون دیر الزور در مرز با عراق  سرشار از مقادیر زیادی ثروت نفت و گاز است، در صورت بازپس گرفته شدن از داعش منبع اقتصادی مهمی محسوب می‌شود.

ارتش سوریه با به دست گرفتن کنترل شهر سخنه آخرین پایگاه داعش در استان حمص راه را برای پیشروی به سوی دیر الزور و رقه باز کرد و هم اینک برای نبرد قریب الوقوع دیر الزور آماده می‌شود.

دیداری که چهارشنبه گذشته بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حضور ژنرال خلوصی اکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه برگزار شد ، یکی از مهم‌ترین دیدارهایی است که نشان دهنده هماهنگی ایران و ترکیه برای ساماندهی اوضاع در خاک سوریه آن هم در سایه تحولات اخیر است.

ایران و ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای نبردهای مشترک در هر ۲ استان إدلب و رقه هستند؛ إدلب، تحت سیطره گروه تحریر الشام (جبهه النصره) است و اخیرا گروه احرار الشام را که نزدیک به ترکیه است شکست داد و گذرگاه راهبردی باب الهوی را تحت کنترل خود گرفت.

ایرانی‌ها هم همچون ترکیه‌ای‌ها نگران گرایش‌های جدایی‌طلبانه کردها و برگزاری همه پرسی قریب الوقوع در کردستان عراق هستند و همین نگرانی مشترک، تهران و آنکارا را به یکدیگر نزدیک کرده است، به گونه‌ای که اختلافات خود را اگرچه به طور موقت کنار گذاشتند.

سوریه گام‌های بزرگی برای بهبود اوضاع و رسیدن به ثبات برداشته است به گونه‌ای که اوضاع سیاسی و نظامی در سوریه به نفع بشار اسد تغییرات ریشه‌ای پیدا کرده است و چاپ تصویر اسد بر روی اسکناس‌های جدید سوریه معنایش این است که او نه تنها برای مرحله انتقالی که البته کسی از آن هم هنوز حرفی نمی‌زند، بلکه برای سال‌های آتی باقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =