مسوولیت کشورهای اسلامی برای پایان فجایع میانمار

تهران- ایرنا- یادآوری مسوولیت کشورهای اسلامی در برخورد با دولت میانمار و بهره گیری از اهرم های سیاسی و اقتصادی برای پایان دادن به فجایع این کشور، مهمترین محورهای سخنان دیروز رهبری در جلسه درس خارج فقه ایشان بود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های امروز چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۶ مهمترین محور گزارش های خبری- تحلیلی خود را بر موضوعاتی چون بیانات تازه رهبری در خصوص ضرورت اقدام کشورهای اسلامی در فجایع میانمار، قرارداد تازه «ایران خودرو» با «مرسدس بنز» آلمان و تصویب تحریم های تازه شورای امنیت علیه کره شمالی متمرکز کردند. این گزارش به بررسی محتوای گزارش های خبری و تحلیلی مطبوعات پرداخته است.

**ضرورت فشار سیاسی و اقتصادی دولت های اسلامی بر میانمار
بیانات تازه رهبر انقلاب اسلامی در جلسه درس خارج فقه ایشان درباره مسوولیت کشورهای اسلامی در برابر فجایع میانمار در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.
به نوشته روزنامه «آرمان»، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، از سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع به‌شدت انتقاد کردند و با تاکید بر اینکه راه حل این قضیه اقدام عملی کشورهای مسلمان و فشار سیاسی و اقتصادی به دولت بی‌رحم میانمار است، خاطرنشان کردند‌: جمهوری اسلامی باید علیه ظلم در هر نقطه از جهان، صریح و شجاعانه، اعلام موضع کند‌.
همچنین به نوشته روزنامه «آفتاب یزد»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تقلیل فاجعه میانمار به یک درگیری مذهبی بین مسلمانان و بودایی‌ها را نادرست خواندند و افزودند‌: البته ممکن است در این حادثه تعصب مذهبی تاثیر داشته باشد اما این قضیه، یک قضیه سیاسی است زیرا مجری آن، دولت میانمار است و در راس آن دولت نیز زنی بی‌رحم قرار دارد که برنده جایزه صلح نوبل بوده و با این اتفاقات، در واقع، مرگ جایزه صلح نوبل رقم خورد‌.
به نوشته روزنامه «جهان صنعت» ایشان افزودند‌: این فجایع در مقابل چشم کشورها و دولت‌های اسلامی و مجامع جهانی و دولت‌های ریاکار و دروغگوی مدعی حقوق بشر از سوی دولت بی‌رحم میانمار، در حال رخ دادن است‌. رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از اکتفا کردن دبیرکل سازمان ملل به محکوم کردن جنایات در میانمار افزودند‌: مدعیان حقوق بشر که گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشور، جنجال و هیاهو می‌کنند، در مقابل کشتار و آواره شدن ده‌ها هزار نفر از مردم میانمار، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند‌.
به نوشته روزنامه «کیهان»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم ورود و اقدام عملی دولت‌های اسلامی، گفتند‌: البته منظور از اقدام عملی، لشکرکشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند‌.
روزنامه «خراسان» هم در یادداشتی به «غفلت کشور های اسلامی از بحران میانمار» پرداخت و نوشت: بی تردید عدم ایفای نقش جدی و عملی کشورهای اسلامی می تواند گروه های تندرو و حامیان آن ها را به بازیگرانی مقبول در میان این اقلیت تبدیل کند. فشار کشورهای مسلمان برای ارسال نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به مناطق بحرانی در استان راخین میانمار و فشار سیاسی و اقتصادی عملی بر دولت این کشور برای توقف این بحران باید هر چه سریع تر انجام شود چرا که در نخستین روزهای بحران اخیر، سخن از فشار بر دولت برای متوقف کردن جنایات بود اما اکنون در برخی کشورهای مسلمان سخن از ضرورت مسلح کردن اقلیت مسلمان است. شاید پس از آن گروه های تندرو برای نجات جان مسلمانان وارد عمل شوند که این نقش و مسئولیت مسلمانان و کشورهای اسلامی را برای مقابله با این فاجعه دو چندان می سازد.
روزنامه «جام جم» هم در یادداشتی جایزه صلح نوبل را زیر سوال برد و چنین نگاشت: بنیان اداره دنیا در حال حاضر بر اساس زور، قدرت و سلطه است، بنابراین زمانی که سلطه بر مناسبات انسانی حاکم باشد مفاهیمی مانند جایزه صلح نوبل تحت تاثیر مناسبات قدرت‌های جهانی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود بسیاری از انتخاب‌ها، مفاهیم و کارکردهای اصلی خود را از دست بدهد… در جایی که به سران رژیم صهیونیستی همچنین به خانمی که در راس دولت میانمار حضور دارد و چنین جنایاتی را علیه مسلمانان این کشور انجام می‌دهد جایزه صلح نوبل می‌دهند، چنین جایزه‌ای چندان ارزش توجه ندارد.

**بنز هم به ایران آمد
قرارداد تازه گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت مرسدس بنز آلمان برای ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت. همچنین قرارداد دو شرکت مشترک تولیدی دیگر نیز در ماه‌های آینده نهایی خواهد شد.
به نوشته روزنامه «ایران»، طبق اعلام ایران خودرو این قرارداد دیروز میان شرکت ایران خودرو دیزل به نمایندگی از گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت مرسدس بنز، در سایت تولید وورث، مقر اصلی مرسدس بنز به امضا رسید.
نخستین بار سال ۹۴ و پس از انعقاد برجام بود که زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آ ام‌گ و اسمارت) به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگترین خودروساز خاورمیانه به شمار می‌آید قصد دارند با تأسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند. پس از آن بود که در دی ماه ۹۴ این دو شرکت تفاهمنامه همکاری امضا کردند و بر اساس آن تفاهمنامه متعهد شدند که با سرمایه گذاری مشترک هم شرکت خدمات پس از فروش تأسیس کنند و هم محصولات مشترک روانه بازار کنند. حال یک سال و ۸ ماه پس از آن تفاهمنامه، این دو شرکت بزرگ خودروساز قرارداد خود را امضا کردند.
روزنامه «اعتماد» هم در گزارش خود آورد: بالاخره با امضای قرارداد میان هیات ایرانی و آلمان‌ها حضور بنز در ایران رسمی شد. هنوز مهر برجام خشک نشده بود که چرخ‌های هواپیمای آلمان‌ها بر باند فرودگاه مهرآباد باز شد و نخستین قرارداد پسابرجامی به نام اروپایی‌ها رقم خورد، تا سهم اروپانشینان از برجام مشخص شود. آلمان‌ها که سابقه خوشی در همکاری با ایرانی‌ها دارند بی‌سروصدا نخستین قرارداد پسابرجامی صنعت خودروی ایران را به نام خود ثبت کردند. این در حالی بود که تصور می‌شد رقیب قدر آنها یعنی فرانسوی‌ها با همه سروصداهایی که به راه انداخته بودند، در رقابت با سایر رقبا برنده خواهند شد که چنین نشد. با این حال انعقاد قرارداد جدید خودرویی با الزام صادرات و سرمایه‌گذاری و البته ساخت داخل توسط آلمان‌های سختگیر موجب شد تا پرونده قراردادهای خودرویی خاص شود.
در گزارش روزنامه «شرق» هم می خوانیم: مرسدس‌بنز رسما وارد ایران شد. ایران‌خودرو که برخلاف تصور عموم نه با تولید پیکان، بلکه با تولید بنز (در سال ۱۳۴۲ اتوبوس ۳۰۲ مرسدس‌بنز را مونتاژ می‌کرد) پا به عرصه ظهور گذاشته است، حالا خبر از ایجاد دو شرکت مشترک؛ یکی در تولید و دیگری در فروش و خدمات پس از فروش می‌دهد. بر اساس قراردادی که روز گذشته بین ایران‌خودرو و شرکت بنز به امضا رسید، حالا این مخصوص‌نشین با ایجاد شرکتی، نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش محصولات این غول آلمانی خواهد بود. آن‌گونه که اعلام شده، این مخصوص‌نشین قرار است مسئولیت تولید نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس را برعهده گیرد. بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته، ساخت شرکت مشترک تولیدی که مسئولان زمان انعقاد قرارداد آن را ماه آینده اعلام کردند در سال نخست به ۲۰ درصد خواهد رسید و این میزان در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند به ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تولید موتور جدید بر اساس نیاز بازار در شرکت مشترک جدید دیگر خبری است که روز گذشته به نقل از ایران‌خودرو روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

**قطعنامه ای دیگر برای مهار پیونگ یانگ
تصویب تحریم های تازه علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل، محور گزارش برخی روزنامه های امروز بود. به نوشته روزنامه «اطلاعات»، دیروز قطعنامه دیگری در شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت کره شمالی به تصویب رسید. اگر چه دولت آمریکا در ابتدا پیش نویس قطعنامه‌ای را که در آن موارد جدید و بسیار فراگیر تحریمی علیه کره شمالی دیده می‌شد، پیشنهاد داد، اما مخالفت روسیه و چین با پیشنهادهای آمریکا در شورای امنیت، موجب تعدیل متن پیشنهادی شد و در نهایت قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی به تصویب رسید که در آن تحریم نفتی، تحریم خرید برخی اقلام از کره شمالی، بخصوص پارچه‌های ابریشمی و… آمده است. بر آورد تحریم مالی از تصویب این قطعنامه از سوی کارشناسان اقتصادی در نیویورک این است که در عمل ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای کره شمالی کاسته می‌شود.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی نوشت: نکته جالب توجه در تشدید انزوای کره‌شمالی و اعمال فشارهای بیشتر بر روی این کشور، در همراهی چین و روسیه با آمریکا برای تصویب قطعنامه روز گذشته بود. پس از ششمین آزمایش هسته‌ای توسط کره‌شمالی که در راستای آن یک بمب هیدروژنی از فراز ژاپن به آن سوی اقیانوس آرام فرود آمده و موجب دو زمین لرزه در نواحی ساحلی شرق آسیا شد، دو متحد سابق کره‌شمالی این اقدام را به شدت محکوم کرده و نسبت به عواقب آن در منطقه هشدار دادند. گفتنی است بمب هیدروژنی نوعی از سلاح هسته‌ای است که با تامین انرژی از شکافت هسته‌ای، انرژی بسیار بیشتری از سایر بمب‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند. طبق گزارش‌های رسیده بمبی که هفته گذشته توسط کره‌شمالی آزمایش شده است، به صورت چند منظوره قدرت تخریبی بسیار بیشتری از دیگر انواع بمب‌ها دارد و بسته به نوع هدف می‌توان قدرت تخریبی آن را تغییر داد.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم در خصوص ناکافی بودن صدور قطعنامه در کنترل تارض احتمالی میان کره شمالی و آمریکا آورد: بازدارندگی یک راه‌حل کامل نیست اما برای اینکه قرین موفقیت شود دولت ترامپ باید با همتایان کره‌شمالی خود تماس مستقیمی برقرار کند و به آنها بفهماند که چه چیزی یا چه اقدام تحریک‌آمیزی می‌تواند موجب پاسخ مستقیم آمریکا شود. روش‌های بیشمار دیگری هست که این پیام به کره‌شمالی منتقل شود اما هیچ راهی بهتر از تماس مستقیم با مقام‌های این کشور نیست. به نوشته ولفستال، این تماس‌ها مثلا می‌تواند در قالب دیدار و تماس همتایان نظامی باشد. البته این دیدار باید از قالب سنتی که دیپلمات‌های آمریکایی در نیویورک و مقر سازمان ملل دیدار می‌کنند، خارج شود. حتی ارتباط از طریق چین- که در گذشته بارها انجام گرفته- نیز نمی‌تواند این پیام را برساند. آن پیام باید روشن کند که استفاده از تسلیحات هسته‌ای و انتقال این تسلیحات یا موشک‌های بالستیک و… به دولت دیگر و استفاده از آنها غیرقابل پذیرش است. اگر آمریکا نتواند مانع کره‌شمالی از داشتن تسلیحات هسته‌ای شود، باید روشن سازد که هر تصمیمی برای استفاده از آنها به معنای آخرین روز حیات «اون» و کشورش خواهد بود. تاکنون هیچ ترکیبی از تهدید، مشارکت، مذاکره و تحریم نتوانسته به نتیجه‌ای روشن منتج شود. در بهترین حالت، هر مذاکره‌ای با کره‌شمالی باید در جست‌وجوی توافقی برای فرار از اقداماتی باشد که می‌تواند محرک بحران شود از جمله اینکه موشک‌های متحرک به‌کار گرفته نشود و بر پایان دادن یا محدود کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور توافق داشته باشد.
در ادامه می خوانیم: در یک شرایط مطلوب که معلوم نیست چه زمانی فراهم شود، آمریکا می‌تواند مذاکره با کره را آغاز کند و به توافقی برسد که براساس آن این کشور ساخت موادی که می‌تواند برای استفاده در تولید تسلیحات هسته‌ای به‌کار گرفته شود را متوقف سازد. اما حقیقت این است که آمریکا نمی‌داند و کره‌شمالی هم نخواهد گفت که تمام مراکز تولیدی‌اش در کجا قرار گرفته است. این کشور اجازه دسترسی و بازرسی از سایت‌ها را نیز نمی‌دهد. معلوم نیست کره‌شمالی چه درخواستی به خاطر این محدودیت‌ها داشته باشد اما واشنگتن و سئول باید اقداماتی را پیشنهاد دهند که خطر تقابل نظامی یا بدتر شدن اوضاع را کمتر کند.

پژوهشم**۹۲۷۵**۹۲۷۹**تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =