مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

تهران – ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فرهنگ در کشور ما مساله مادر و مهم ترین مساله اجتماعی است، سفیر ایران: جمهوری اسلامی توان مقابله با تهدیدهای آمریکا را دارد، خزاعی: سرمایه گذاری خارجی مصوب از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از ۲۱ میلیارد دلار است، رسانه های محلی کردستان عراق: اتحادیه میهنی خواهان ابطال همه پرسی است، پسر جلال طالبانی: مناطق مورد مناقشه بغداد و أربیل نیازمند مدیریت مشترک است و کری: دولت ترامپ در خصوص برجام به مردم آمریکا دروغ می‌گوید از جمله مهمترین عناوین خبری ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

داخلی
*****
تهران – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ در کشور ما مسئله مادر و مهم ترین مساله اجتماعی است، گفت: خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فضای زیست روانی جامعه کمک می کند.
بغداد – سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در پاسخ به تهدیدهای جدید آمریکا از جمله تهدید به گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی تاکید کرد که جمهوری اسلامی توان مقابله با تهدیدهای آمریکا را دارد.
مسکو – علی لاریجانی رئیس مجلس شورای إسلامی در صدر هیاتی عصر پنجشنبه برای شرکت در صد و سی و هفتمین نشست بین المجالس و مذاکره با همتایان وارد شهر سن پترزبورگ روسیه شد.
شیراز- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسائل حوزه فرهنگ و هنر کشور را می توان با در پیش گرفتن نگاه نو و متفاوت حل کرد.
تهران – رئیس سازمان تنظیم مقررات و رادیویی در پاسخ به ادعای خلاف واقع یکی از رسانه ها مبنی بر هزینه دار بودن اجرای طرح رجیستری، تصریح کرد:اجرای طرح رجیستری برای مردم هیچ هزینه ای ندارد.
تهران – ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای اظهارات سخیف و نسنجیده ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کرد.
قم- آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید حج امسال را فوق انتظار دانست و گفت: این حج به صورت آبرومندانه ای انجام شد و تقریبا هیچ مشکلی وجود نداشت.
زنجان – معاون ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان گفت: ایران در عرصه ورزشی، از بانوان استفاده ابزاری نمی کند و متناسب با ارزش های دینی و فرهنگی بتدریج زمینه حضور آنان در استادیوم ها و جایگاه های تماشاگران را فراهم می سازد.
شیراز – تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به 'سید عباس صالحی' گفت: با تصدی مسئولیت این وزارتخانه توسط شما، امیدها بیشتر و تنش ها کمتر شد و این امر زمینه تعالی برنامه های فرهنگی را فراهم می کند.
اصفهان – وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه حمل نقل جاده ای کشور نیازمند توسعه آزاد راه ها است و در این راستا طول آزاد راه های کشور باید به ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یابد.
تهران – رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی، از تصویب بیش از ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون خبر داد.
دمشق – خودرو خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در شهر المیادین سوریه هدف تیراندازی گروه تروریستی تکفیری داعش قرار گرفت.
نیویورک – محمد خزاعی رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی کشورمان می گوید: اعتماد کشورها به ایران افزایش یافته وآنها متوجه شده اند که برای جذب منافع اقتصادی خود مستقل از غرب فکر کنند و در قبال تحولات سیاسی غرب، عکس العمل خود را داشته باشند.
نیویورک – وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی به منظور شرکت در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول پنجشنبه شب وارد واشنگتن شد.
خارجی
*****
اربیل – انتشار سه بیانیه در کمتر از یک ساعت از سوی سران اتحادیه میهنی کردستان عراق مبنی بر مدیریت مشترک مناطق مورد منازعه بخصوص کرکوک و ضرورت برکناری دکتر نجم الدین کریم که از سوی پارلمان عراق کنار گذاشته شده به اعتقاد رسانه های محلی زمینه ابطال و یا تعلیق نتایج همه پرسی را از سوی اتحادیه میهنی تقویت کرده است.
تهران – شبکه خبری سومریه نیوز گزارش کرد: «بافیل طالبانی» پسر جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق پنجشنبه شب ضمن درخواست از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان برای بازگشت به پارلمان عراق گفت: مناطق مورد مناقشه کردستان عراق و دولت مرکزی برای آن که صحنه درگیری نشود، باید به صورت مشترک اداره شود.
تهران – نشریه بوستون گلوب گزارش داد؛ «جان کری» وزیر امورخارجه پیشین آمریکا روز پنجشنبه گفت: دولت [ترامپ] در خصوص برجام به مردم آمریکا دروغ می‌گوید.
برلین – وزیرامورخارجه آلمان روز پنجشنبه تاکید کرد که مخالفت دولت آمریکا با توافق هسته ای (ایران و گروه ۱+۵) موجب ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا می شود و اروپایی ها را به سمت موضع مشترک با روسیه و چین سوق می دهد.
نیویورک- رئیس دفتر ویژه ترامپ می گوید، رئیس جمهوری آمریکا تنها کسی نیست که معتقد است توافقنامه هسته ای در راستای منافع ملی این کشور نبوده و نیست.
تهران – خبرگزاری آسوشیتد پرس روز پنجشنبه گزارش طبس نیوز به نقل از داد: تعدادی از نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا که در مورد تایید برجام با باراک اوباما اختلاف داشتند، از دونالد ترامپ خواستند تا توافق هسته ای را تایید کند.
نیویورک – سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با ابراز خرسندی از قطع روابط امارات با کره شمالی، گفت: این موضوعی است که ما از کشورهای مختلف خواسته ایم.
تهران – تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داد؛ «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه با هدف اعلام موضع واشنگتن در خصوص برجام با برخی همتایان خود از دیگر کشورهای طرف این توافق تماس تلفنی برقرار کرد.
تهران – شبکه خبری الجزیره قطر پنجشنبه شب اعلام کرد: احمد عبید بن دغر نخست وزیر دولت مستعفی یمن از سوء قصد جان سالم به در برده است.
باکو – نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای مرکزی ، با بیان اینکه اصلاحات بنیادی وزارت دفاع گرجستان بسیار موفق بوده است، گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو – به حمایت خود از گرجستان ادامه می دهد.
آنکارا – خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، ماموران امنیتی ترکیه ۸۵۷ مهاجر و پناهجوی خارجی را که قصد عبورغیرقانونی به یونان و بلغارستان و سایر کشورهای اروپای از طریق خاک ترکیه داشتند، در شهرهای ادیرنه، هاتای، سیواس و ازمیر دستگیر کردند.
تهران – خبرگزاری فرانسه به نقل از «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گزارش داد که رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ساعت ۱۲:۴۵ به وقت محلی (۲۰:۱۵ به وقت تهران) در خصوص ایران و برجام اعلام موضع خواهد کرد.
آنکارا – ۳۰۵ نفر با دستور دادستان کل ترکیه در شهرهای مختلف این کشور به اتهام همکاری با گروه گولن طی دیروز و امروز دستگیر شدند.
تهران – خبرگزاری آناتولی ترکیه پنجشنبه شب گزارش کرد: «دانی دانون» سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در واکنش به خروج آمریکا از سازمان یونسکو گفت: دوران تازه ای برای اسرائیل در سازمان ملل آغاز شده است.
الجزیره – پایگاه خبری «بوابه افریقیا الاخباریه» روز پنجشنبه نوشت: نیروهای نظامی و امنیتی شهر «مصراته» لیبی یک گروه ۱۳ نفره از عناصر داعش را در این شهر پس از درگیری با آن ها ، دستگیر کردند.
تهران – خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که نتوانسته است اکثریت نمایندگان کنگره این کشور را برای لغو قانون بیمه‌های درمانی دولت پیشین (اوباماکر) با خود همراه کند، روز پنجشنبه یک دستور اجرایی جدید را با هدف تضعیف این قانون به امضا رساند.
الجزیره – پایگاه خبری روزنامه «الفجر » نوشت : « ژرژ وه‌آ» بازیکن سابق تیم فوتبال آ.ث میلان ایتالیا، رئیس جمهوری کشور آفریقایی لیبریا شد.
دمشق – نخستین کاروان نظامیان و تجهیزات ارتش ترکیه از منطقه کفرلوسین در استان ادلب وارد خاک سوریه شد.
بغداد – یک منبع مطلع به ایرنا گفت که هادی العامری رئیس سازمان بدر و از فرماندهان الحشد الشعبی بعنوان رئیس ائتلاف ملی بزرگترین جریان سیاسی عراق شد.
تهران – «بن کاردین» عضو دمکرات مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه در رابطه با احتمال عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا به شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: مشخص نیست کنگره چگونه به این مسئله واکنش نشان دهد.
بغداد – گزارش خبرنگاران ایرنا از استان نفت خیز کرکوک در شمال عراق حاکی است نیروهای مسلح عراق برای کنترل بر چاه های نفتی این استان ، به حرکت در آمده اند.
مسکو – «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه در گفت وگویی تلفنی با «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که ایران بطور کامل به برجام پایبند است و طرف های دیگر نیز باید توافق بین المللی را اجرا کنند.
اربیل – «مسرور بارزانی» مشاور امنیت ملی اقلیم کردستان عراق پنجشنبە شب در گفت وگو با بخش انگلیسی شبکە بی بی سی اظهار داشت: از مواضع منفی جامعە جهانی و امریکا در قبال همەپرسی نا امید شدە و توقع ما این بود اگر حامی نیستند مخالفت هم نکنند.
اربیل – دو حزب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق در بیانیه ای مشترک با اشاره به اینکه منطقه در آستانه تنش است به برگزار کنندگان همه پرسی هشدار داده و آنها را در قبال هر تنشی مسئول دانستند.
تهران – خبرگزاری رویترز پنجشنه شب به نقل از یک منبع پزشکی در گروه موسوم به «هلال احمر کردستان سوریه» گزارش کرد: دستکم ۵۰ نفر در حمات سه گانه انفجاری گروه تروریستی داعش در شمال شرق سوریه کشته شده اند.
تهران– پایگاه خبری عربی ۴۸ روز پنجشنبه گزارش طبس نیوز به نقل از کرد: جنش‌های فتح و حماس در قاهره توافق آشتی ملی را امضا کردند.
پکن- تارنمای چاینا ارگ گزارش کرد، چین به دخالت های انگلیس در امور داخلی هنگ کنگ اعتراض کرده و از این کشور خواست دست از مداخله های بی جا بردارد.
پکن- خبرگزاری کره شمالی بامداد جمعه گزارش کرد که این کشور به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست در مورد برنامه هسته ای نظامی خود گفت و گو کند.
کوالالامپور– رئیس جمهوری فیلیپین هشدار اتحادیه اروپا را در قطع ارتباط با این کشور به رویارویی طلبید و اعلام کرد: در صورت تحقق این امر، سفیران کشورهایی اروپایی را در کمتر از ۲۴ ساعت از مانیل اخراج می کند.
تهران– پایگاه اینترنتی اتحادیه عرب پنجشنبه شب در بیانیه ای، از امضای توافق نامه آشتی ملی بین جنبش فتح و حماس در قاهره استقبال کرد.
تهران– خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بامداد جمعه (به وقت تهران) به نقل از وزارت دفاع روسیه گزاارش کرد، ۹۲ درصد خاک سوریه از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد شده است.
پکن – وزارت مورخارجه چین امروز (جمعه) با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود از آمریکا و کره شمالی خواست دست از تهدید یکدیگر برداشته و اوضاع را متشنج تر نکنند.
شس*۱۶۱۳*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =