مراسم بزرگداشت یکصد و پانزدهمین سال ارتباط ایران و مکزیک برگزار شد

تهران- ایرنا- بزرگداشت یکصد و پانزدهمین سال ارتباط ایران و مکزیک با ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و با همکاری کمیسیون های روابط خارجی و آسیا و اقیانوسیه مجلس سنای مکزیک در محل ساختمان تاریخی مجلس سنای این کشور برگزار شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روز پنجشنبه ایرنا، همزمان با برگزاری این مراسم بزرگداشت، سمینار مروری بر روابط خارجی ایران نیز برگزار و نمایشگاه اسناد تاریخی روابط ایران و مکزیک هم افتتاح و در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
سخنرانان افتتاحیه این سمینار «گابریلا کوئباس بارون» رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنا و رئیس اتحادیه بین المجالس و «محمدتقی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک بودند.
کوئباس بارون در سخنرانی خود ضمن ابراز همدردی به خاطر حادثه زلزله در ایران اظهارکرد ایران و مکزیک همواره قادر بوده اند که با وجود فاصله جغرافیایی زیاد؛ روابط دوستانه ای را رقم بزنند.
وی افزود: ایران دومین اقتصاد برتر خاورمیانه است و به خصوص در پنج زمینه همکاری های برجسته ای داشته ایم. رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنا همچنین اشاره کرد که در زمینه های پتروشیمی و هیدرو کربن نیز در انتظار برقراری روابط تجاری در آینده نزدیک هستیم.
کوئباس گفت: ایران در زمینه برابری جنسیتی در منطقه پیشرو است و با انتخاب هفده نماینده خانم در مجلس این امر را اثبات کرد و برای این امر به دولت ایران تبریک می گویم. همچنین ایران یکی از مدافعان محیط زیست و پیشرو در زمینه کنترل گرمایش زمین است.
رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا در ادامه افزود: ایران و مکزیک همواره در جهت ترویج صلح، مبارزه علیه تروریسم و خشونت با یکدیگر در سازمانهای بین المللی همکاری کرده اند و جانبدار گفتمان چند جانبه بوده اند.
او ادامه داد: تهعد ایران به چندجانبه گرایی برای همگان اثبات شده است و در این راستا توافق هسته ای ایران یک نمونه مثال زدنی است. برجام یک موفقیت در دیپلماسی جهانی محسوب می شود و الگویی برای موفقیت گفتمان چند جانبه است. ما با صدای بلند از این توافق دفاع می کنیم و پایبندی طرف ها به این توافق برای ثبات بین المللی لازم است.
رئیس اتحادیه بین المجالس افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر دیدارهای متقابل و فراوانی میان اعضای مجالس هر دو کشور انجام شده و سطح همکاری های دو جانبه گسترش یافته است.
کوئباس بارون در ادامه سخنان خود افزود: هر دوکشور وارثان تمدنهای چند هزارساله هستند و باید این غنا را با جهانیان به اشتراک بگذاریم. وی همچنین با اشاره به نمایشگاه اسناد و تصاویر ایران گفت که این نمایشگاه ریشه روابط ما را نشان می دهد .هر چند روابط دیپلماتیک ما از ۵۳ سال قبل آغاز شده است اما تماسهای میان دو کشور سابقه ای ۱۱۵ ساله دارند و این نشانه نزدیکی دو جامعه با سابقه ای بیش از یک قرن است.
در ادامه محمدتقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک در سخنانی این سمینار با اشاره به روابط تاریخی و رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران و مکزیک اظهارکرد: دو کشور در گسترش صلح و توسعه چندجانبه گرایی نقش مهمی ایفا کرده اند.
حسینی با اشاره به یکصد و پانزده سال از آغاز ارتباط ایران و مکزیک گفت: دو ملت هرچند که در دو نقطه جغرافیایی دور از یکدیگر قرار دارند اما به دلیل اشتراکات فراوان و با برخورداری از تمدنی کهن و فرهنگی پربار کمک زیادی به توسعه فرهنگ جهانی کرده اند.
وی با اشاره به اسناد روابط دو کشور افزود: با مرور اسناد تاریخی به خوبی در می یابیم که روابط دو کشور علیرغم همه تحولات بین المللی همواره بر پایه احترام و حسن نیت بوده است و به مدد تقویت جایگاه سیاسی و اقتصادی دو کشور؛ هر روز بر تاثیر گذاری آنها در صحنه جهانی افزوده شده است.
حسینی در ادامه تاکید کرد: ایران هیچ محدودیتی برای گسترش هر چه بیشتر روابط با مکزیک متصور نیست.
سفیر کشورمان در مکزیک ادامه داد: ایران با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی استراتژیک؛ داشتن ۱۵ کشور همسایه؛ دارا بودن حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت و مردمی با استعداد و با برخورداری از یک دموکراسی قوی و ثبات سیاسی، نقشی سازنده و تعیین کننده در سیاست های منطقه ای و جهانی دارد.
حسینی در ادامه به اصول روابط خارجی ایران اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه احترام به حقوق ملت ها و عدم مداخله در امور داخلی دیگران پایه ریزی شده است و بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اصول چندجانبه گرایی، راه حل برون رفت از مشکلات بین المللی را گفت وگو و احترام به حق حاکمیت کشورها و افزایش همکاری ها می داند.
وی با اشاره به موقعیت خاورمیانه و خلیج فارس گفت: منطقه ما رنج های زیادی را دیده است. مداخلات خارجی که منجر به بی ثباتی و گسترش پدیده تروریسم همچون القاعده و داعش گردید، بی ثباتی در برخی کشورها و انباشت تسلیحات در نتیجه فروش صدها میلیارد دلاری اسلحه به برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عوامل آزاردهنده و نگران کننده هستند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری توانا و مسئولیت پذیر لازم می داند تا برای اعاده ثبات و آرامش در این منطقه حساس تلاش کند.
سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توافق هسته ای اشاره کرد و افزود: ایران تعهد خود را به گفت وگو و چندجانبه گرایی از طریق مذاکره و توافق هسته ای نشان داد و با حسن نیت برجام را اجرا کرده است. اما موضع یک جانبه گرایی و ماجراجوبانه آمریکا اکنون سرنوشت این توافق مهم بین المللی را در معرض خطر قرار داده است و ضرورت دارد تا جامعه جهانی اجازه ندهد رفتار غیر مسئولانه یک عضو موجب نابودی این توافق مهم شود.
در این سمینار «لوئیس مونستریو» سفیر اسبق مکزیک در تهران و استاد دانشگاه ایبروامیرکانا پیرامون اهمیت ایران در منطقه خاورمیانه، «لوئیس مسا دلمونته» استاد کولخیومکزیکو در مورد سیاست ایران هراسی رئیس جمهوری آمریکا، «ماریوکارلو» عضو اتاق بازرگانی مکزیک در مورد ظرفیت های اقتصادی ایران، «داوید ارنادندس» محقق مرکز تحقیقاتی خیلبرتو بوسکس وابسته به مجلس سنا در مورد دیپلماسی پارلمانی میان ایران و مکزیک، «آلخاندرا گومز» محقق مرکز ملی مردم شناسی در مورد آثار تمدنی ایران و لزوم معرفی آن به جامعه مکزیک و «مانوئل فرز» استاد دانشگاه آمریکایی (آودلا) در رابطه با دیدگاه دانشجویان مکزیکی نسبت به ایران به پرسش های حاضران پاسخ گفتند.
شبد**۱۹۵۳**۹۱۲۲**تنظیم کننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده: مهدی نعمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 6 =