اقدام بحرین با حمایت ریاض صورت گرفته است

همزمان با خشم افکار عمومی و بویژه در جهان اسلام از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، هیاتی از بحرین به فلسطین اشغالی سفر کرد.

بلاهت برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله بحرین به چند مورد خاص محدود نمی‌شود. در شرایطی که همه دنیا در یک اجماع کم‌نظیر نسبت به اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و صدور دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، معترض هستند متاسفانه هیاتی متشکل از ۲۴ نفر از اعضای انجمن «هذه هی بحرین» (این بحرین است) در رابطه با موضوعات تسامح، گفت‌وگوی ادیان و صلح و دوستی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند.

آشکار است که این هیات نماینده حقیقی ملت بحرین محسوب نمی‌شود. این سفر در شرایطی انجام گرفته است که حتی مقامات فلسطینی و تشکیلات خودگردان حاضر به ملاقات با مقامات آمریکایی نیستند. بیت‌المقدس، موضوعی ویژه و خط قرمز برای مسلمانان و اعراب و در صدر مسائل جهان اسلام قرار گرفته است. با سفر هیاتی از بحرین به سرزمین‌های اشغالی، مقامات رژیم صهیونیستی، تفرقه و اختلاف‌نظر را در برخی از کشورهای عربی ـ اسلامی استنباط می‌کنند و به اقدامات گستاخانه خود تداوم می‌بخشند همان‌گونه که پیشتر در این مسیر گام نهاده‌اند. با توجه به این‌که ایران تنها کشوری است که از ابتدا حامی اصیل و حقیقی ملت فلسطین بوده و خواهد ماند، اسرائیل درصدد است که نوعی اجماع‌سازی با همراهی برخی از کشورهای مرتجع منطقه علیه ایران تشکیل دهد. در نتیجه‌گیری باید تاکید شود که این‌گونه اعمال نابخردانه برخی از کشورهای عربی از جمله بحرین، وجهه دنیای اسلام و جهان عرب را مخدوش می‌کند.

از سوی دیگر باید تاکید کرد واقعیت موضوع این است که کشور بحرین در شرایط فعلی به عنوان پاره‌ای از عربستان محسوب می‌شود. به طوری که سعودی‌ها بودجه سالانه بحرین را در زمان‌هایی که با کسری مواجه می‌شود، جبران می‌کنند. همچنین بخشی از سلاح‌های مورد نیاز آل‌خلیفه را، عربستان تامین می‌کند. چنانکه در هفته‌های گذشته «منامه» مبالغ هنگفتی سلاح از آمریکا خریداری کرده است. از نظر نباید دور داشت در پی شروع اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بحرین علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم آل‌خلیفه، عربستان به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد که در سرکوب‌های خونین و گسترده مردم و ایجاد خفقان سیاسی و اجتماعی مشارکت داشتند. به طور خلاصه عربستان از لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی از بحرین حمایت می‌کند و به جرأت می‌توان تاکید کرد تاثیر و نفوذی که ریاض بر منامه اعمال می‌کند، با هیچ یک از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس قابل مقایسه نیست. از این‌رو اعزام هیات بحرینی به سرزمین‌های اشغالی نه‌تنها با موافقت زمامداران ریاض انجام گرفته بلکه می‌توان به ضرس قاطع گفت آنان در جهت از بین بردن قبح ارتباط‌گیری با رژیم صهیونیستی، طراح این حرکت بوده و اجرای آن را به بحرین سپردند.

دکتر سیدمرتضی موسوی خلخالی

کارشناس ارشد غرب آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 14 =