مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه یکشنبه تا صبح دوشنبه

تهران- ایرنا- در جلسه هیات دولت تصویب شد؛ اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به عشایر کشور/ظریف: اروپا از کاخ سفید دنباله روی نکند/شهیدی: به خانواده های شهید حادثه دیده زلزله اخیر تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود/گوترش: عربستان و امارات به جنگ احمقانه در یمن پایان دهند/وقاحت کاخ سفید در مقابل رد پذیرش معاون ترامپ از سوی مقام های فلسطینی و اکونومیست: شورای همکاری خلیج فارس موضوعیت خود را از دست داده است از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، با اختصاص مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور جبران خسارات ناشی از خشکسالی به عشایر کشور موافقت کرد. سود و کارمزد تسهیلات یاد شده ۴ درصد و طول دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال خواهد بود.
* تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در نیویورک تایمز با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از اروپا خواست که از کاخ سفید پیروی نکرده و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.
* قصرشیرین- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، از پرداخت تسهیلات بلاعوض تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال به خانواده های شهید حادثه دیده در جریان زلزله اخیر استان کرمانشاه خبرداد.
* تهران- ایرنا- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «چوتاش» ترکیه در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی و مدیریت پسماندهای شهری تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
* جیرفت- ایرنا- فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: سروان 'محمدرضا خاوش زاده' فرمانده پاسگاه نهضت آباد رودبار جنوب روز یکشنبه در درگیری با اشرار مسلح به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
* کرمانشاه- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی قدردان فداکاری همه ایثارگران فارغ از درصد جانبازی است، گفت: حل مشکلات ایثارگران از اولویت های مهم و ذاتی نظام است و مشکل تعیین درصد جانبازان زیر ۲۵درصد در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
* نوشهر- ایرنا- ماموران حفاظت محیط زیست نور روز یکشنبه لاشه یک قلاده خرس قهوه ای را در جنگل های «گلندرود» بخش بلده از توابع این شهرستان در غرب مازندران کشف کردند.
* ساری- ایرنا- ۲۱ نفر در حادثه واژگونی یک دستگاه مینی بوس و برخورد زنجیره ای چند دستگاه خودروی سبک و سنگین در شهرستان های نکا و بهشهر در شرق مازندران مصدوم شدند.
* تهران- ایرنا- مدرس دانشگاه و دبیر کمیته علمی چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران بر انتقال روابط عمومی ساکت به خلاق و رمزگشایی به موقع از سخنان مطرح در جامعه و ارتباط مجموعه سنتی به سیستماتیک تاکید کرد.
* تهران- ایرنا- میکروب‌های عامل سل مقاوم به درمان در حالی به یک چالش جهانی تبدیل شده است که علی اکبر ولایتی و همکارانش در مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری در یک مطالعه مشاهده‌ای موفق به کشف علت پاسخ ندادن به این باسیل به درمان شدند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با رای نمایندگان دو طرح تامین اجتماعی همگانی و افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور حذف شدند.
* تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران گفت: ۵۲ میلیون رکورد نشانی، کدپستی دارد که این داده ها به بخش های مسکونی و تجاری و نیز کسب و کارهای دولتی و خصوصی تقسیم بندی شده است.
* زاهدان- ایرنا- مشاور وزیر امور خارجه در جمع دانشجویان دانشگاه زابل گفت: دانشجویان قشر پیشرو در تمام عرصه ها به ویژه سیاست هستند.
* تهران- ایرنا- سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: مجموع ذخایر جهانی غلات در سال زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ با رشد بی‌سابقه‌ ۷۲۶ میلیون تنی به رقم سه هزار و ۳۳۱ میلیون تن می رسد.
* تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد هشت درصدی ارزش و ۳۹ درصدی وزن صنایع فلزی صادر شده در هفت ماهه امسال خبر داد.
* اراک- ایرنا- رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: حادثه رانندگی در شامگاه یکشنبه در کنار گذر شهرستان اراک چهار کشته به جا گذاشت.
* تهران- ایرنا- آمار اعلام شده از سوی ۹ شرکت بزرگ فولادسازی ایران نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۵۶ درصد از اهداف صادراتی بخش فولاد در سال ۱۳۹۶ محقق شده و نسبت به پارسال ۲۷ درصد رشد کرده است.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی از تصویب مواد ۲۴ تا ۴۴ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.
* تهران- ایرنا- نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش کمیسیون اصل نود درباره مطالبات غیرجاری بانک‌ها، مطالبات بانکی و عملکرد آنها بعد از بررسی با حضور وزیر اقتصاد به صحن علنی ارایه می شود.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به برابر شدن تعداد آراء موافق و مخالف تفحص از شهرداری تصمیم گیری نهایی در این باره به هیات رئیسه مجلس واگذار شد.
* تهران- ایرنا- نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پایان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این کمیسیون خبر داد و گفت: این لایحه به زودی به صحن علنی مجلس ارسال می شود.
* تهران- ایرنا- درآمد دولت از محل واگذاری دارایی های مالی براساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آتی ۶۸۰ هزار و ۵۸۰ میلیارد و ۹۲۳ میلیون ریال پیش بینی شده است.
* تهران- ایرنا- ۱۰ روابط عمومی فعال و خلاق در دستگاه‌های مختلف کشور دربخش های دولتی و خصوصی با حضور مسئولان معرفی و تجلیل شدند.
* تهران- ایرنا- معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ردیفی برای کشاورزی حفاظتی در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شده که اتفاقی مثبت و بیانگر توجه مسئولان کشور به مسائل مربوط به خاک است.
* تهران- ایرنا- اسماعیل امینی نویسنده و شاعر گفت: برای شناخت وضعیت فکری مردمی در هر دوره‌ای می‌توان به نوع گفت‌وگوهای آن مردم در همان دوره رجوع کرد.
* تهران- ایرنا- لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور به شرکت های تابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا مبلغ یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی خود را به صورت وجوه اداره شده توسط بخش های خصوصی و تعاونی با تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص دهند.

اخبار خارجی
**********
* تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل از عربستان و امارات متحده عربی خواست که به 'جنگ احمقانه در یمن' و محاصره این کشور پایان دهند.
* تهران- ایرنا- کاخ سفید از رد پذیرش دیدار معاون ترامپ با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی مقام های فلسطینی ابراز تاسف کرده و آن را از دست دادن فرصت گفت وگو درباره آینده منطقه دانست.
* تهران- ایرنا- مجله اکونومیست چاپ لندن روز یکشنبه نوشت: گویا شورای همکاری خلیج فارس موضوعیت خود را از دست داده است و دیگر نمی تواند کشورهای عضو را با یکدیگر متحد کند. برعکس آنها را از یکدیگر جدا می کند.
* دهلی نو- ایرنا- مقام های هندی اعلام کردند که نام گروه های تروریستی پاکستانی را در نشست وزیران امور خارجه روسیه، هند و چین (IRC) که قرار است امروز (دوشنبه) در دهلی نو برگزار شود، مطرح می کنند.
* پکن- ایرنا- 'جوزف یون' فرستاده آمریکا در مساله هسته ای شبه جزیره کره برای گفت وگو با مقام های توکیو درباره موضوع کره شمالی به ژاپن سفر کرد.
* تهران- ایرنا- هزاران نفر در کی‌یف پایتخت اوکراین در اعتراض به بازداشت میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری پیشین گرجستان دست به تظاهرات زدند.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که احزاب اصلی مخالف دولت که در انتخابات اخیر شهرداری ها شرکت نکردند، حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را نیز ندارند.
* تهران- ایرنا- سفیر عربستان در اردن در پی شعار گروهی از تظاهرکنندگان اردنی و فلسطینی علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، خواستار پرهیز اتباع کشورش از شرکت در تظاهرات محکومیت اقدام اخیر آمریکا درباره قدس شد.
* تهران- ایرنا- پس از آنکه چند بسته مهمات در نزدیکی یک بازار کریسمس و یک مسجد در برلین پایتخت آلمان پیدا شد، پلیس این کشور این موضوع را بی ارتباط با تروریسم دانست.
* پکن- ایرنا- چین برای کمک به کاهش تنش ها در خاورمیانه و پیشبرد صلح در این منطقه، گردهمایی 'صلح خاورمیانه' را با حضور طرف های ذی ربط در پایان سال جاری میلادی برگزار می کند.
* تهران- ایرنا- سازمان اوقاف اسلامی در قدس هیات بحرینی دیدار کننده از سرزمین های اشغالی را اخراج کرد.
* تهران- ایرنا- دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه تصمیم ترامپ درباره قدس را برگشت ناپذیر دانست و گفت که طرح جدید صلح در سرزمین های اشغالی سال نو میلادی رونمایی می شود.
* تهران- ایرنا- وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در پی درگیری میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیست از پنجشنه گذشته تاکنون ۴ فلسطینی شهید و یکهزار و ۶۳۲ نفر زخمی شده اند.
* الجزیره- ایرنا- «سامح شکری » وزیر خارجه مصر یک روز پیش از دیدار «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهوری روسیه از مصر در گفت وگو با شبکه «روسیا الیوم »افزود: مصر تصمیم اعزام نیروی نظامی به یمن ندارد.
* تهران- ایرنا- «عبد الله دوم» پادشاه اردن در تماس تلفنی با «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ضمن تاکید بر تلاش های عربی و بین المللی برای حمایت از حقوق فلسطینیان، قدس را کلید تحقق صلح و امنیت در منطقه دانست.
* الجزیره- ایرنا- الجزایر امروز یکشنبه ماهواره ارتباطی «الکوم ست ۱» را از یک ایستگاه فضایی در چین، به فضا پرتاب کرد و با موفقیت در مدار زمین قرار داد.
* تهران- ایرنا- روزنامه اردنی «الدستور» گزارش داد که وکلای دادگستری اردن روز یکشنبه در اعتراض به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، برای یک ساعت دست از کار کشیدند و اعلام کردند که از ترامپ و «بنیامین نتیانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه شکایت می کنند.
* مسکو- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با پاتریاک کریل رهبر کلیسای ارتدکس روس دیدار و گفت وگو کرد.
* تهران- ایرنا- قطر قراردادی ۸ میلیارد دلاری برای خرید ۲۴ هواپیمای جنگنده تایفون با انگلستان امضا کرد که بزرگترین سفارش خرید این نوع هواپیما در یک دهه گذشته به شمار می رود.
* وین- ایرنا- رئیس سازمان اطلاعاتی آلمان روز یکشنبه هشدار داد که ایدئولوژی افراطی سلفی همچنان در این کشور افرادی را جذب و شمار تندروهای سلفی به بیش از یکهزار نفر افزایش یافته است.
* تهران- ایرنا- جنبش مقاومت اسلامی (حماس) سفر هیات بحرینی به فلسطین اشغالی را محکوم و آن را جنایت در حق ملت فلسطین و مقدسات آن اعلام کرد.
* تهران- ایرنا- نشست تخصصی مقایسه تطبیقی شعر ایران و ژاپن با موضوع حافظ شناسی و با حضور مخاطبان ژاپنی و علاقه مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در سالن فردوسی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
* الجزیره- ایرنا- «غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گفت: لیبی شاهد نقض گسترده حقوق بشر بوده و این در حالی است که عاملان آن مورد بازخواست یا پیگرد قانونی قرار نمی گیرند.
* بغداد- ایرنا- به رغم گذشت ۱۲ساعت همچنان خیابان های بغداد شاهد کاروان های شادی به مناسبت پیروزی بر داعش هست و آتش بازی های گسترده آسمان پایتخت را نورانی کرده است.
* الجزیره- ایرنا- صدهاهزار نفر از مردم مناطق مختلف مغرب روز یکشنبه در رباط جمع شده و با برگزاری راهپیمایی بزرگ، حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده و اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را شدیدا محکوم کردند.
* تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه از واشنگتن به نقل از سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گزارش داد که دولت این کشور تاکید دارد که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به آرمان صلح (سازش در خاورمیانه) کمک می کند.
* تهران- ایرنا- سران مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای بررسی اقدام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اتخاذ موضعی واحد، روز دوشنبه در قاهره با هم دیدار می کنند.
شبد**۱۹۵۳** ۱۳۷۹**
تنظیم کننده: مرتضی شحنه** انتشار دهنده: هادی افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =