تأثیر شبکه‌های اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای رشته‌ مدیریت امور فرهنگی

هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سال های ۱۳۹۲−۱۳۹۴ است.

چکیده

هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سال های ۱۳۹۲−1394 است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی−همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۴۶۰ نفر دانشجوی ارشد و دکترای رشته مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سال های ۱۳۹۲−1394 می باشد، ۶۸ نفر آنان دکترا، ۳۹۲ نفر هم ارشد هستند، حجم نمونه ۲۱۰ نفر است که از ۲۱۰ نفر ۳۱ نفر دکترا و ۱۷۹ نفر ارشد است و روش نمونه گیری در این پژوهش طبقه ای و به صورت تصادفی بین زن ها و مردها پرسشنامه پخش می شود، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و روش های ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون خطی ساده، استفاده شده است. پرسشنامه شامل ۳۰ پرسش هفت گزینه ای است. نتایج پژوهش حاضر مشخص می کند که بین مدت میزان استفاده از شبکه های اجتماعی لاین و تلگرام وهویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای مطالب شبکه های اجتماعی لاین و تلگرام و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.

کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، لاین، تلگرام، هویت، هویت فرهنگی

نویسندگان:

شبنم شبنم: دانشجو

 اسد الله اطهری: استاد دانشگاه، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه

دو فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی – دوره ۸، شماره ۱۵، بهار و تابستان ۱۳۹۵ .

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 10 =