هنرنمایی سفالینه‌های بی‌نظیر ‌زنان بلوچ + تصاویر

بانوان هنرمند “کلپورگان” هزاران سال است با دست خالی و با روشی کاملاً سنتی، سفالینه‌هایی می‌سازند که شبیه آثار کشف شده از محوطه‌های تاریخی است و همین ویژگی منحصر به فرد حالا این روستا را به عنوان نخستین روستا در آسیا و اقیانوسیه مطرح کرده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از سراوان، بانوان هنرمند روستای "کلپورگان" از توابع شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان هزاران سال است که با دستان خالی و با روشی کاملاً سنتی، سفالینه‌هایی می‌سازند که شبیه آثار کشف شده از محوطه‌های تاریخی و کهن است و همین ویژگی منحصر به فرد حالا تنها موزه زنده سفال جهان را به عنوان نخستین روستا در آسیا و اقیانوسیه مطرح کرده است.

سفال کلپورگان ۲۶ شهریورماه امسال از طرف اعضای شورای صنایع دستی یونسکو ثبت جهانی شد و بدون شک ثبت جهانی آثار مقدمه‌ای است که با ورود به تولید مناسب و فروش در بازار جهانی تکمیل می‌شود و علاوه بر آن در صورت برنامه‌ریزی مناسب با تکیه بر این ظرفیت می‌توان تعداد زیادی گردشگر را از نقاط مختلف دنیا جذب کرد و گردش مالی و اشتغال مناسبی برای مردم این منطقه ایجاد کرده که البته این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

لوح ثبت جهانی روستای کلپورگان در روزهای اخیر در مراسم جشن جهانی شدن کلپورگان که در سراوان برگزار شد، به نمایندگی از هنرمندان این روستا به مسئولان سیستان و بلوچستان اهدا شد. این روستا به دلیل ساخت سنتی سفال شهرت جهانی پیدا کرده و حالا با ثبت جهانی آن زمینه‌های اولیه برای حضور بیشتر گردشگران خارجی در محدوده آن فراهم شده است.

ساخت صنایع دستی توسط خانوم‌های کلپورگان عالی انجام می‌شود

غادا هیجاوی، رئیس شورای ثبت جهانی یونسکو در آسیا و اقیانوسیه در این رابطه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید بابت نگهداری این شیوه ساخت سفالینه‌های کهن از مردم کلپورگان تشکر کرد که این صنایع دستی را از گذشته دور تاکنون نگه داشته‌اند و به ویژه خانوم‌های این روستا که کار ساخت صنایع دستی توسط آنها عالی است.

وجه تمایز سفال کلپورگان با دیگر انواع سفالینه‌ها این است که با دست خالی ساخته می‌شود و همه مراحل ساخت آن به صورت کاملاً سنتی است. بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی کشور در این رابطه می‌گوید: گردشگران با شنیدن تبدیل شدن روستای کلپورگان به یک روستای جهانی ثبت شده خود به خود توجه بیشتری به این منطقه پیدا می‌کنند و به جهت بازدید از این موزه زنده سفال به سمت این روستا جذب می‌شوند.

غادا هیجاوی، رئیس شورای ثبت جهانی یونسکو در آسیا و اقیانوسیه در مراسم ثبت جهانی روستای کلپورگان که در سراوان برگزار شد، از تولیدکنندگان سفالینه‌های کلپورگان خواست از این پس سفالینه‌هایی با طرح‌های جدید و در راستای سلیقه بازار تولید کنند.

هیجاوی تاکید کرد: باید دقت کرد که از این پس سفال کلپورگان باید با طرح‌های جدید و ایده‌های نو به جهانیان عرضه شود و این سفال با دید وسیع‌تری به جهان معرفی شود.

ثبت جهانی کلپورگان فرصتی مناسب جهت اتصال آن با روستاها و شهرهای  جهان است

دانیال محبی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز با ابراز خرسندی از ثبت جهانی روستای کلپورگان، جهانی شدن این روستا را نشان و سندی از فرهنگ  و ریشه در قدمت مردمان استان دانست و گفت: ثبت جهانی روستای کلپورگان فرصت مناسبی برای اتصال و ارتباط این روستا با سایر روستاها و شهرهای  جهانی است.

وی ادامه داد: از این پس نگاه‌های  جهانی به روستای تاریخی کلپورگان معطوف خواهد شد که این امر مسیر توسعه و رشد همه جانبه آن را تسریع خواهد کرد. استاندار همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان روستاهای استان در بخش‌های گردشگری، تمرکز بر توانمندسازی روستاها را در حوزه گردشگری را مهمترین عامل توسعه روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان برشمرد.

اقدامات زیرساختی کلپورگان متناسب با رتبه نخست ایران در ثبت جهانی روستاها باشد

علی‌اصغر جمشیدنژاد، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در این رابطه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اقدامات زیرساختی روستای کلپورگان باید متناسب با رتبه نخست ایران در ثبت جهانی روستاها باشد، اظهار داشت: نگاه مثبت معاونت صنایع دستی کشور چه در ابعاد آموزشی و چه در ابعاد دیگر صنایع دستی به سیستان و بلوچستان، این استان را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت به استان سیستان و بلوچستان به طور ویژه توجه دارد، افزود: نباید موقعیت را در شرایط فعلی مطلوب تلقی کرد و باید این موقعیت را شروعی دوباره تلقی کرد. هیچگاه به تنهایی به موفقیت نمی‌رسیم مگر اینکه هماهنگی بین مردم و سازمان‌های مردم نهاد و دولت باشد.

جمشیدنژاد با بیان اینکه باید در هر طرحی پیوستگی را جستجو کنیم، گفت: ما باید استان سیستان و بلوچستان را که ناشناخته است به متن بکشانیم و در کانون توجه مسئولین قرار دهیم. این ثبت به عنوان نخستین روستای جهانی صنایع دستی کشور ما را بالاتر از دیگر کشورها و در رتبه نخست جهان قرار داده و متناسب با این کار بزرگ باید اقدامات بزرگی نیز صورت گیرد.

کلپورگان با ثبت جهانی دوباره متولد شد

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در گذشته فقط شهر جهانی داشتیم و با توجه به اهمیت روستاها طرح روستای جهانی از طرف ایران ارائه شد، که امیدوارم ثبت جهانی کلپورگان آغاز خوبی برای ثبت روستاهای دیگر باشد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز بخش جنینی و آغاز ماجرا بود و از این به بعد باید با نامگذاری روستا به عنوان روستای جهانی باید پویایی صورت بگیرد، افزود: از امروز کلپورگان با یک گستره و یک تحول جدید متولد شد و این آغازی برای یک تحول جدید خواهد بود.

نامور مطلق گفت: با وجود کمبود آب و خشکسالی، اگر یک کارکرد تازه برای روستاها تعریف نشود در معرض تهدید خواهند بود؛ بنابراین یکی از راه‌های توسعه روستایی توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی روستاها است که می‌تواند تهدید بی‌آبی را به یک فرصت تبدیل کند.

وی ادامه داد: باید روش‌ها و نگرش‌ها را تغییر دهیم چرا که کم‌آبی یک تهدید جدی است و توجه به حوزه صنایع دستی در سطح ملی می‌تواند تاثیر مثبتی در این راستا داشته باشد.

همانطور که همه مسئولان تاکید داشته‌اند، ثبت جهانی کلپورگان تنها نقطه آغازی برای تحولی بزرگ در شهرستان سراوان است که اگر در این راستا برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب از جانب متولیان امر صورت نگیرد، این ثبت جهانی تنها در حد یک نام باقی می‌ماند و منشأ حل مشکلات مردم محروم بلوچستان نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =