تلاش «خوان نیاز» برای ایجاد خلاقیت/برنامه‌ای استوار بر بستر خانواده

تهیه‌کننده برنامه سحرگاهی «خوان نیاز» گفت: در تمام قسمت‌هایی از برنامه که روی آنتن رفت تمام تلاشمان را کردیم تا با ایجاد خلاقیت در بخش‌های مختلف بتوانیم برنامه متفاوتی را روی آنتن ببریم.

خبرگزاری فارس– گروه رادیو و تلویزیون: «خوان نیاز» یکی از برنامه های تدارک دیده شده توسط شبکه دو سیماست در طول ماه مبارک رمضان مهمان خانه های روزه داران و سحرخیزان بود که تا پایان این ماه و عید سعید فطر نیز با ویژه برنامه هایی ادامه دارد. برنامه سحرگاهی «خوان نیاز» طی زمان پخش خود تلاش کرد برای حفظ طراوت و جذابیت مؤلفه هایی را وارد این برنامه کند؛ از جمله این مؤلفه ها داشتن نگاهی اجتماعی به مقوله های مختلف روز و نگرش مثبت و امیدوارانه به مقوله های مختلف دینی است. این روزها که به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم فرصت خوبیست برای اینکه نگاهی ویژه به عملکرد این برنامه مناسبتی داشته باشیم. به این منظور با تهیه کننده این برنامه سحرگاهی؛ رحیم صادق پور گفت و گویی داشتیم که در ادامه می آید.

**آقای صادق پور هر یک از شبکه‌های سیما با توجه به ماموریتی که برایشان تعریف شده ، تلاش می‌کنند تا برای لحظات ملکوتی سحر و اذان برنامه‌هایی با رویکرد معارفی آماده پخش کنند، اهداف «خوان نیاز» بر این اساس چگونه تدوین شد؟
-با توجه به رویکرد اصلی شبکه به عنوان شبکه «زندگی و خانواده» اولویت ما نیز در برنامه سازی بر همین مبنا قرار گرفت. از سوی دیگر برنامه های سحرگاهی به دلیل مناسبت مذهبی که همراه آن است باید فضایی معنوی و معارفی داشته باشد. بنابراین آیتم هایی که تهیه شده نیز با محوریت همین دو ویژگی تولید شده اند.
در کنار این دو اولویت ایجادِ فضای تربیتی و دینی هم از جمله اهداف ما بود و نقطه تمرکز ما بر تربیت مذهبی و دینی در خانواده قرار گرفت. در این راستا در بخش اول برنامه از مهمانان به همراه خانواده شان دعوت شد که به دلیل زمان پخش برنامه حضور همه مدعوین به همراه خانواده مقدور نبود. همچنین حجت‌الاسلام اسرافیل دهقان در بخش دوم برنامه به صورت کاملا تخصصی پیرامون تربیت دینی، ارتباط فرزندان با والدین، ارتباط همسران با یکدیگر و … صحبت می کنند.

**استفاده از فضای باز و خارج از استودیو با چه هدفی اتفاق افتاد؟
-سعی کردیم خارج از استودیو برنامه را ضبط کنیم به این دلیل که می خواستیم حس «سحرگاهی» بودن برنامه، فضای دلنشین ایرانی- اسلامی و نور طبیعی و ویژه این ساعت از شبانه روز را به مخاطب منتقل کنیم. در عین حال که فضای باز مشکلات خاص خود را به دلیل شرایط آب و هوایی دارد اما طراوت و سرزندگی خاصی به برنامه می بخشد.
**برای نیفتادن به ورطه تکرار چه تمهیدات و نوآوری هایی برای «خوان نیاز» اندیشیده شد؟ در حقیقت تفاوت این برنامه با سایر برنامه های سحرگاهی در چه مواردی بود؟
-«خوان نیاز» مولفه سومی نیز داشت که آن هم وارد کردن یک نگاه اجتماعی است. یعنی سعی شد یک برنامه معارفی و خانوادگی صِرف، تولید و آماده پخش نشود و نگاهی اجتماعی را هم در دل خود داشته باشد. در این راستا بحث ارتباط با شهرستان ها را برقرار کردیم با این عنوان که بتوانیم از آداب و رسوم سحرگاهیِ سحرخوانی ها در اقوام مختلف ایرانی برنامه تهیه کنیم. همچنین به شاعران آیینی و دینی جوانی پرداختیم که در محضر مقام معظم رهبری به شعرخوانی پرداخته و در این برنامه هم اشعاری مطابق با مناسبت های مذهبی، تاریخی و ملی می سرودند.
مهمانان این برنامه هم مطابق با همین مناسبت ها دعوت شدند. به عنوان مثال سوم خرداد دریادار علی اکبر اخگری که جزو کماندوهای آزادسازی خرمشهر بود دعوت شد و به همین ترتیب چهارم خرداد به مناسبت روز مقاومت و ایثار فرماندار دزفول دکتر محمدی زاده مهمان برنامه بود. برای روز قدس نیز از مرتضی غرقی خبرنگار واحد مرکزی خبر و کارشناس سیاسی دعوت شد تا به موضوع روز بپردازد.
**در چینش موضوعات روز و مناجات خوانی چه خلاقیت‌هایی لحاظ شد؟
-نکته ای که در برنامه اصرار داشتیم وجود داشته باشد این بود که بعد از اذان صبح مناجات خوان درباره امام زمان (عج) به ذکر دعا و نیایش بپردازد. همچنین برای هر روز موضوع خاصی را انتخاب می کردیم. به عنوان مثال در لیالی قدر پیرامون استغفار و توبه صحبت شد و موضوع این روزهای ما حق الناس است که در ابتدای هر برنامه توسط مجری موضوع اعلام می شود. علاوه بر این مجری به صورت حکایتی موضوع را ارائه می دهد. زیرا تصور می کنیم حکایتی مطرح شدن موضوع برنامه در ارتباط بیشتر با مخاطب تاثیرگذار است.
در گرافیک برنامه هم سعی شده نوآوری هایی ایجاد شود و سخن بزرگان به صورت موضوعی و نه شخصیتی نیز با توجه به موضوع هر برنامه از اندیشمندان و عرفای نامی انتخاب می شد. از سوی دیگر گزارش های شبانه ای تهیه شده که به مبحث افطاری های ساده می پردازد و از اماکن متبرکه مثل حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی ضبط شده است. در پلاتوها و آیتم ها سعی کردیم نگرشی مثبت و امیدوارانه نسبت به لطف و کرم خدا را ترویج دهیم.
همچنین از دیگر بخش های این برنامه می توان به آیتم هایی که از مشهد مقدس تهیه شد؛ اشاره کرد. به عنوان مثال موضوعات حضور کودکان در حرم حضرت امام رضا (ع)، آماده سازی برای جزءخوانی قرآن کریم، افطاری ساده، مناجات خوانی و ادعیه خوانی لیالی قدر نگاه جدیدی با خود همراه دارند. تیم برنامه از مشهد مقدس و حرم رضوی نیز نهایت همکاری را در تهیه گزارش ها و آیتم های مختلف داشته که شایسته تشکر است.
**بازخورد مخاطب تا کنون نسبت به این برنامه چگونه بوده است مخصوصا از این جهت که در سال های گذشته جمعیت هدف برنامه سحرگاهی شبکه دو (نوسفران) گروه کودک و نوجوان بوده است؟
-در پیامک‌هایی که از مخاطبان رسیده به نظر می‌رسد که برنامه با اقبال روبرو شده و این حجم از رضایت جای امیدواری و خوشوقتی است. ضمن اینکه به هر حال نقدهایی هم وجود دارند که تا میزان زیادی در رفع آن تلاش کردیم.
راجع به نوسفران هم به نظرم برنامه بسیار خوبی بود که در سال های گذشته پخش می شد مخصوصا زمانی که برنامه های مربوط به کودک و نوجوان وجود نداشت توانسته بود با بخش های بسیار خوبی مخاطبان را جذب کندکه امسال به این مهم در شبکه های تخصصی کودک و نوجوان پرداخته شد.
**در برنامه های سحرگاهی اجرای مجری به لحاظ ایجاد جذابیت و ارتباط با بیینده نقش بارزی دارد؛ اجرای سید مرتضی جوادی را با توجه به نظرات مخاطبان چگونه ارزیابی می کنید؟
-به نظرم مجری برنامه هم با توجه به بازخوردها اجرای مناسبی را ارائه داد و سعی داشت اجرای خشکی نداشته و مخاطبان را با برنامه همراه کند.
**و سخن آخر…
-وظیفه خود می دانم که از تک تک عوامل برنامه و همکاران پخش شبکه برای همکاری صمیمانه و تلاش صادقانه شان تشکر کنم. «خوان نیاز» به صورت خاص در روز جمعه و به مناسبت عید سعید فطر برنامه ای را تدارک دیده است که بخش عمده آن بعد از اذان صبح تا حول و حوش ساعت ۸:۰۰ خواهد بود و تلاش داریم فضای شادی را برای بینندگان قبل از پیوستن به صفوف نماز عید فطر ایجاد کنیم. همچنین ویژه برنامه ای نیز به صورت زنده ساعت ۲۳:۰۰ روانه آنتن خواهد شد.

انتهای پیام/ 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =