سیاست های نفتی با توئیت ترامپ تعیین نمی‌شود/ارادت سعودی‌ها به ترامپ حتی در اجلاس اوپک

وزیر انرژی روسیه پس از اجلاس اوپک در پاسخ به سؤال خبرنگاران که آیا سیاست اوپک بر اساس توئیت ترامپ تعیین شده است، گفت: سیاست‌های نفتی با توئیت ترامپ تعیین نمی‌شود. وزیر انرژی عربستان هم در حمایت از ترامپ گفت: به هرحال آمریکا مشتری بزرگ نفت است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، لحظاتی پیش نشست مشترک کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در وین اتریش پایان یافت و ۲۴ عضو این نشست بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه به تصمیم روز گذشته اعضا برای پایبندی صد درصدی کشورهای تولیدکننده نفت به طرح کاهش تولید نفت را تأیید کردند.

در این نشست تصمیم‌گیری شد که کشورهای تولیدکننده نفت بر اساس آنچه که در طرح کاهش تولید نفت تعیین شده بود تا روزانه تولید ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یابد عمل کنند البته در این طرح سهم هر یک از کشورها از میزان کاهش هم مشخص شده بود. 

طی ماه‌های گذشته برخی کشورها از سهم تعیین شده از سوی اوپک تخطی کرده بودند و سهم بیشتری را کاهش داده بودند. بر اساس برآوردها پایبندی به این طرح بیش از ۱۵۰ درصد شده بود. 

پیش‌بینی شده است که با پایبندی درست و صد درصدی به طرح کاهش تولید نفت میزان عرضه در بازار یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. البته در این میان برخی این رقم را قبول ندارند. 

خالد الفالح وزیر نفت عربستان معتقد است تصمیم اوپک صادرات نفت را یک میلیون بشکه و وزیر نفت عراق می‌گوید ۷۷۰ هزار بشکه و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران معتقد است این تصمیم تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز به نفت صادراتی کمک خواهد کرد. 

گزارش‌ها حاکی است که چهارمین جلسه اوپک و غیراوپکی‌ها امروز به ریاست وزیر انرژی امارات و وزیر انرژی روسیه برگزار شد که زنگنه وزیر نفت ایران در این نشست حضور نداشت.زنگنه صبح امروز به تهران برگشته بود.

وزیر انرژی امارات در این نشست گفت: سطح اعتماد بین اوپک و غیراوپک بی‌سابقه است. 

خبر دیگر اینکه امروز با پیوستن کنگو به عنوان عضو جدید اوپک تعداد اعضای این سازمان به ۱۵ عضو رسید و نشست امروز با نمایندگان ۲۵ کشور (۱۵ عضو اوپک + ۱۰ عضو غیراوپک).

در این نشست وزیر انرژی روسیه عروسک سمبل جهانی روسیه را به وزیر انرژی امارات و دبیرکل اوپک هدیه داد. 

وزیر انرژی امارات هم در افتتاحیه این نشست اعلام کرد که تصمیم عالی روز گذشته بازار نفت را آرام کرده است. 

همچنین الهام علی‌اوف رئیس جمهور آذربایجان از کشورهای اوپک و غیراوپک درخواست کرد که جلسه آینده‌شان در باکو برگزار شود.

وزیر انرژی این کشور هم یک عکس از دکل قدیمی که به گفته وی قدیمی‌ترین دکل دنیاست به اوپکی‌ها هدیه کرد.

امارات به هر هیأت یک لپ‌تاپ و روسیه هم عروسک جهانی را هدیه داد.

در یک اتفاق نادر خالد الفالح وزیر انرژی عربستان و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با یک ماشین به اجلاس اوپک و غیراوپک آمدند تا همسویی‌شان را به رسانه‌ها نشان دهند. 

نکته مهم اینکه الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ما تصمیماتمان را بر اساس مؤلفه‌های بازار نفت می‌گیریم نه توئیتر. ظاهراً اشاره وی به توئیتی است که دونالد ترامپ حدود چند هفته گذشته نوشت و کشورهای اوپک را به افزایش مصنوعی قیمت نفت متهم کرد. 

البته توئیت دونالد ترامپ در نشست اوپک هم با واکنش‌هایی همراه بود.

زنگنه وزیر نفت ایران هم با انتقاد از توئیت ترامپ گفته بود برخی‌ها می‌خواهند از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند در حالی که اوپک بدون توجه به آنها نفت را یک محصول اقتصادی می‌داند.

وقتی خبرنگار فاینانش‌تایمز پرسید آیا تصمیم اوپک برای افزایش تولید در پاسخ به توئیت ترامپ بوده است؛ وزرای انرژی روسیه، عربستان و امارات به هم نگاه کردند و هر یک خواستار پاسخگوی دیگری شدند. نهایتاً وزیر سعودی جواب داد به هر حال آمریکا مشتری بزرگ نفت است. 

در این نشست اوپک از روسیه دعوت کرده است تا عضو ناظر اوپک شود. البته رویترز به عنوان عضو ناظر و بلومبرگ به عنوان عضو اصلی مطرح کرده بود.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =