مسئولین استان فاقد قدرت حداقلی چانه زنی در مرکز هستند

روزنامه آوای خراسان جنوبی روزدوشنبه ۶ شهریور ۹۴گزارشی با عنوان ‘مسئولین استان فاقد قدرت حداقلی چانه زنی در مرکز هستند’به قلم حسین زاده چاپ و منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از ایرنا،ادامه گزارش به این شرح است: یک دهه از تاسیس استان خراسان جنوبی می گذرد در حالی که این استان در بیشتر شاخص های توسعه، جزو استانهای آخر کشور است.
و برای رسیدن به سطحی متعادل از توسعه، نیازمند نگاهی ویژه از سوی پایتخت نشینان است تا بتواند با جهش در شاخص های توسعه، خود را به سایر مناطق کشور نزدیک کند.
** دستگاهها با تکمیل مطالعات پروژهها را از طریق وزارتخانه پیگیر شوند
این واقعیت تلخی است که قریب به اتفاق کارشناسان، با توجه به محرومیت شدید استان، بودجه های تخصیص یافته به این منطقه را به نسبت سایر استان ها اندک برآورد می کنند.
حال آنکه خراسان جنوبی برای جبران عقب ماندگی به بودجه ای به مراتب بیشتر از آنچه هست نیازمند است در غیر این صورت هر ساله فاصله این استان با سایر استان ها بیشتر و جبران این عقب ماندگی ها در آینده مشکل تر هم خواهد شد.
در حالی که شنیده می شود استاندار خراسان جنوبی عدم تعریف پروژه های مناسب در سال های گذشته را دلیل جایگاه پایین استان در جذب منابع ملی می داند و جهانشاهی کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم معتقد است که دستگاه های
اجرایی خراسان جنوبی باید مطالعات خود را در بخش های آب، راه و … تکمیل و نیازهای استان را در این حوزه هااز طریق وزارتخانه های مربوطه پیگیری کنند تا بتوان برای این پروژه ها در بودجه سالانه ردیف اعتباری گرفت.
یک کارشناس مسایل اقتصادی و توسعه عدم تشخیص اولویت های توسعه از سوی مدیران ذیربط را ضعف ساختاری در استان می داند.
وی می گوید: مدیران ما به اجماع نظر برای تعیین اولویت های توسعه استان نرسیده اند و لذا تعدد آرا و نحوه عملکرد ها باعث شده تا مقامات کشوری نیز توجه لازم را به استان نداشته باشند.
** تأمین زیرساخت ها، مهمترین اولویت استان
قاسم زاده نداف مهمترین اولویت را در خراسان جنوبی و مرکز استان پرداختن به زیرساخت ها ذکر می کند و می افزاید: استان از بی آبی مفرط رنج می برد و نمی توان چشم اندازی برای کشاورزی در منطقه ترسیم کرد.
و لذا باید از مرز طولانی با افغانستان و گذرهای مرزی استان حداکثر استفاده را برد که این امر هم مستلزم داشتن جاده ها و مسیرهای ترانزیتی مناسب است که در استان مغفول مانده است و زیرساخت هایی چون راه آهن، هم مهیا نیست.
** برخی دستگاه ها منطقه ویژه اقتصادی را به عنوان رقیب می بینند و برای آن مانع ایجاد می کنند
به گفته قاسم زاده نداف اگر بخواهیم برای توسعه استان در شرایط موجود گام برداریم باید تمامی دستگاه ها برای ارتقای منطقه ویژه اقتصادی که درآمدزایی آن می تواند به همه دستگاه ها کمک کند تلاش نمایند.
اما متاسفانه منطقه ویژه اقتصادی را به عنوان رقیب می بینند و حتی برای آن مانع ایجاد می کنند.
این کارشناس مسایل اقتصادی و توسعه بر ضرورت پیگیری ها و چانه زنی ها مسئولان استان در مرکز تاکید می کند و می گوید: مدیران و نمایندگان ما از قدرت چانه زنی حداقلی هم در مرکز برخوردار نبوده اند و برخی نیز که این قدرت را داشته اند تحت تأثیر کشاکش های حزبی قرار گرفته اند.
واقعیت این است که خراسان جنوبی نیاز به افرادی با قدرت چانه زنی بالا دارد که بتوانند صاحب نظران را در راستای اهداف مدنظر به اجماع نظر برسانند.
**ضرورت چانه زنی در مرکز برای معطوف کردن توجه تصمیم سازان به استان
قاسم زاده نداف با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس می توانند از قدرت چانه زنی برای متقاعد نمودن تصمیم سازان مرکز برای توجه بیشتر به خراسان جنوبی استفاده کنند، می افزاید: اما اغلب نمایندگان ما طی سال های گذشته به حاشیه رفته اند. وی از ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده استان یاد کرده و می گوید: نرخ جمعیت با سواد استان اگر از سایر استان ها بیشتر نباشد کمتر هم نیست.
با این حال از این ظرفیت استفاده لازم نشده و برنامه ریزی خاصی برای آن صورت نگرفته به طوری که نیروی تحصیلکرده ما یا به سمت و سوی دیگری متمایل شده و یا توانمندیش به هدر رفته است.
**کارگاه های کوچک و زود بازده، گره گشا است اما مورد بی مهری واقع شده است
به عقیده وی مراکز رشد و پارکهای علم و فناری در استان تقریبا نمادین هستند و به کاربرد اصلی خود نزدیک نشده اند.
بسیاری از سرمایه گذاران بومی استان در سایر استان ها سرمایه گذاری های کلانی انجام داده اند که باید این سرمایه گذاری ها به سمت استان سوق داده شود، اما قبل از تحقق این امر باید زیر ساخت و زمینه جذب این سرمایه ها فراهم شود.
به نظر قاسم زاده نداف باید در شهرستان بیرجند و استان خراسان جنوبی با ارائه فرمول و مدل برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و پرداختن به واحدهای اقتصادی کوچک و زودبازده در قالب اقتصاد مقاومتی با رصد توانمندی های تمامی بخش ها گام برداشت.
و با همین کارگاه های کوچک و زود بازده به راحتی می توان بخشی از نیاز استان را رفع و درآمد مازاد ایجاد کرد اما متاسفانه این بخش مورد بی مهری واقع شده است.
** در شرایطی که دولت پروژه جدید تعریف نمی کند بسیاری از استان ها با اعمال فشار پروژه جدید اجرا می کنند
و اما نماینده شورای استان در شورای عالی استان ها عقیده دارد از آنجا که شاخص های استان در سال ۹۰ به غلط و بد تعریف شده و لذا سهم استان ما از اعتبارات همین است و حتما باید در شاخص های تعریف شده بازنگری شود.
عاصفی که نماینده شهرستان سربیشه در شورای استان است با اشاره به اینکه اعتبارات ملی نیز به پروژه های دارای ردیف مصوب ملی یا استانی ویژه که هرکدام مصوبه کمیسیون ۲۱۵ ملی را گرفته اند تعلق می گیرد، اظهار می کند: این پروژه ها سالانه پول می گیرند.
به گفته وی در حالی که دولت اعلام کرده بیش از ۵۴ هزار پرونده نیمه تمام عمرانی دارد و لذا پروژه جدیدی را شروع نمی کند اما در همین وضع استان هایی هستند که با فشار نمایندگان و مدیران خود پروژه های جدیدی را شروع می کنند و مجوزهای لازم را نیز می گیرند.
**ضرورت پیگیری جدی اعتبارات در مرکز
عاصفی با اشاره به اینکه اعتبارات ماده ۱۸۰ همانند پول توجیبی برای استان هایی چون خراسان جنوبی است تا در توسعه، خود را به میانگین کشوری نزدیک کنند، می گوید: به طور قطع اگر از بنیه نیروهای بومی استان که در مرکز صاحب مقام و منصب هستند، استفاده لازم را ببریم می توانیم برای خراسان جنوبی ردیف های جدید ملی باز کنیم.
و برای ردیف های مصوب قبلی نیز تخصیص بالاتری بگیریم همان طور که در موضوع اخذ ردیف اعتباری تازه برای پروژه راه آهن موفق بودیم و با اعتبارات طرح توسعه نهبندان و سربیشه که با پیگیری های دوساله خودم در مرکز ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.
نماینده سابق شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اعتبارات استانی حتی نسبت به استان های هم سنگ و هم ترازی چون خراسان شمالی قابل قبول نیست، می گوید: خراسان جنوبی به خصوص در موضوع راه و باندهای دوم که از زیرساخت های مهم توسعه می باشد وضع خوبی ندارد.
به ویژه اینکه شهرستان پهناور طبس هم با راه های نامناسب اضافه شده و در مجموع جزو آخرین استان های کشور هستیم.
** روند کند مطالعات باند دوم در سال های گذشته مشکل ساز شده است
صابری با ذکر این نکته که طی سال های ۸۸ تا ۹۰ مسئولان بخش راه استان در موضوع مطالعات باند دوم به خصوص در محور بیرجند- قاین با توجه به گردنه های متعدد و ترافیک این محور، بسیار کند عمل کردند و پیگیری خوبی نداشتند، اظهار می کند: همین تأخیر در انجام مطالعات باعث شد تا این پروژه بسیار مهم ردیف اعتباری خوبی در دولت جدید نگیرد.
ضمن اینکه در حال حاضر اولویت تخصیص اعتبار به پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند، داده شده است.
به گفته وی مسئولان استان اکنون که بودجه سال ۹۵ در حال بسته شدن است باید با جدیت پیگیری کنند تا پروژه باندهای دوم چه در محور بیرجند- نهبندان– زاهدان و چه در محور بیرجند- قاین که از اهمیت زیادی برخوردار است و قرار بر تکمیل آن در برنامه چهارم توسعه بود، اعتبار بگیرد و هرچه سریعتر تکمیل شود.
صابری با یادآوری اینکه وعده احداث ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در سفر هیئت دولت به استان داده شده، می افزاید: باید این موارد مورد پیگیری جدی قرار گیرد تا عقب ماندگی استان در بخش راه تا حدودی جبران شود.
به گفته وی دعوت از کارشناسان سازمان مدیریت کشور برای مشاهده وضع استان از نزدیک می تواند در متقاعد کردن آنان برای اختصاص اعتبارات لازم در تمامی بخش ها مؤثر باشد.
** پروژه های مصوب دارای مجوز کمیسیون ۲۱۵ مشکلی برای تأمین اعتبار ندارند
نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه تخصیص اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای در تمام کشور مشکل داشته است، می گوید: پروژه های بخش راه و انتقال آب جزو پروژه های ملی محسوب می شود.
و اینکه اجرای پروژه انتقال آب که مربوط به وزارت نیرو می باشد در استان به طول انجامیده، جای بحث دارد.
پروژه راه آهن هم پروژه ای ملی است و ما اگر پروژه های مصوب دارای مجوز کمیسیون ۲۱۵ را در استان داشته باشیم مشکلی برای تامین اعتبار نخواهیم داشت.
عبدا… زاده در باره پروژه هایی که باید تخصیص اعتبار برای آنها مورد پیگیری هم قرار گیرد می گوید: طرح راه آهن که ردیف اعتباری مستقلی در بودجه پیدا کرده باید مورد پیگیری ویژه قرار گیرد تا در سال آینده اعتبار مناسبی به آن اختصاص یابد زیرا این پروژه یک پروژه ملی مهم برای استان است.
** برگشت اعتبارات به ندرت اتفاق می افتد
وی انتقال آب را نیز از پروژه های بسیار مهم دانسته و می افزاید: اجرای طرح های فاضلاب در استان نیز اهمیت زیادی دارد ما باید تلاش کنیم تا پروژه هایی که ردیف اعتباری دارند، پول بیشتری بگیرند.
این نماینده مجلس که عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز است، در باره برگشت اعتبارات هم می گوید: این قانون است که اگر پروژه ای نتواند تا تاریخ تعیین شده، اعتبارات خود را جذب کند این اعتبار برگشت خواهد خورد و البته به ندرت این اتفاق می افتد و دلایل مختلفی هم می تواند، داشته باشد.
گاهی ممکن است به دلیل نبود پول در خزانه و یا بعضا کم کاری دستگاه متولی این اتفاق بیفتد که همانطور که عنوان شد به ندرت برگشت اعتبار پروژه ها را شاهد هستیم.
****
بدون تعارف باید بپذیریم که اعتبارات استان مرزی خراسان جنوبی به هیچ وجه تناسبی با محرومیت ها و عقب ماندگی های این استان ندارد و با این تخصیص ها نمی توان امیدی به جبران کمبودها داشت.
اینکه استان ما در بین استانهای کشور و حتی در مقایسه با استان های همتراز کمترین میزان اعتبارات ملی را دارد پذیرفتنی نیست و با عدالت هم منافات دارد.
زیرا استانی با سطح محرومیت خراسان جنوبی و داشتن مرز مشترک طولانی با کشوری مثل افغانستان نیازمند جهشی بزرگ برای نزدیک شدن به شاخص های توسعه در سایر استان ها
است و این جهش نیز جز با توجه ویژه مرکز نشینان و دولتمردان ممکن نخواهد شد.
مسئولان کشور باید توجه داشته باشند که شرایط ویژه و حساس استان مرزی خراسان جنوبی در شرق کشور و اهمیت و ضرورت حفظ جمعیت مرزنشینان وظیفه آنان را در مقابل رسیدگی به مسایل و مشکلات این استان از جمله خشکسالی ها و بی آبی، بیکاری و … دو چندان می کند.
مدیران استانی نیز باید تلاش خود را برای تعریف پروژه های بزرگ و قابل دفاع و طرح پیگیری آنها از طریق وزارتخانه های مربوطه و گرفتن سهم بیشتری از اعتبارات برای استان مضاعف کنند.
نمایندگان استان نیز می توانند نقش موثری در پیگیری مسایل استان در مرکز ایفا نمایند به هر حال مسئولین و مدیران ما باید قدرت چانه زنی خود را در مرکز برای دفاع از حقوق مردم استان بالا ببرند.
و از آنجا که همه ما به نوبه خود در قبال استان مسئول هستیم باید دست به دست هم داده و از هیچ تلاشی در راستای منطقه دریغ نورزیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفده =