در بی خبری بسیج سازندگی، استاندار آبرسانی را از این سازمان گرفت/ بدهی میلیاردی دولت به بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: مهلت اتمام قرارداد آبرسانی سیار توسط بسیج سازندگی سال ۹۶ بوده است اما بسیج سازندگی نه آبرسانی را درخواست کرده و نه به پیمان خاتمه داده است و در واقع این کار را از بسیج سازندگی گرفتند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خاورستان، محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: در ۳-۴ سال گذشته، آبفای استان در شورای برنامه ریزی آبرسانی سیار به روستاها را به بسیج سازندگی واگذار کرد که این قرارداد تا سال ۹۶ ادامه داشته است.

وی افزود: در واقع بسیج سازندگی برای آبرسانی به روستاها درخواست نکرده و این اقدام به درخواست آب و فضلاب روستایی انجام شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مهلت اتمام قرارداد سال ۹۶ بوده است گفت: بسیج سازندگی نه آبرسانی را درخواست کرده و نه به پیمان خاتمه داده است و در واقع این کار را از بسیج سازندگی گرفتند.

زهرایی بیان کرد: اما در برابر این موضوع، ما سعه صدر و صبوری به خرج دادیم و هیچ اعتراض بی دلیلی انجام ندادیم و گفتیم اختیار با خودشان است و یک روز استاندار عزیزی این کار را به بسیج سازندگی محول کرد و امروز هم استاندار محترم دیگری این کار را از بسیج سازندگی گرفته است.

وی افزود: اگر چه نگران روزی مثل امروز بودم و این نگرانی را به مسئولان وقت استان گفته بودم، اما اینکه اکنون در برابر این اقدام سکوت کنیم، نه الان ولی ممکن است چند ماه بعد مسئولان بگویند عملکرد بسیج سازندگی ضعیف بوده که ما انجام این کار را از آنها گرفته ایم.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: اما چند نکته در خصوص این پیمان و اقدام وجود دارد؛ از جمله این که آبرسانی سیار کار خیلی تخصصی و فنی نیست که مسئولان بگویند بسیج سازندگی ضعیف عمل کرده است، منطق حکم می کند که اگر یک قرارداد انجام شده را بدون دلیل به کس دیگری واگذار کنید، خوب است که طرف مقابل قبلی قراداد را از این اقدام با خبر کنید نه اینکه از جاهای دیگری به گوش برسد که آبرسانی سیار به اتحادیه دهیاران واگذار شد، در واقع این اقدام مسئولان بدون اطلاع بسیج سازندگی، نوعی دهن کجی و توهین به بسیج سازندگی است؛ در عین حال بسیج سازندگی هیچ واکنشی نشان نداده است.

زهرایی افزود: اکنون هم که بنده سخن می گویم به این دلیل است که نگران بودم بعدا مسئولان مدعی شوند که عملکرد بسیج سازندگی ضعیف بوده و بنده چون در ابتدای کار چیزی نگفته ام، جوابی برای گفتن نداشته باشم.

وی گفت: نگرانی بنده از این است که اگر در خصوص آبرسانی سیار به روستاها؛ با اتحادیه دهیاران هم مطابق با روالی که با بسیج سازندگی رفتار شده است، عمل شود و پیمانکار در کارش موفق نشود و کار مردم محروم و تشنه روستا لنگ بماند.

وی بیان کرد: آبرسانی را از بسیج گرفتید که گرفتید؛ اما با طرف قرارداد جدید اینگونه رفتار نکنید.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: در مقطعی در دو سال گذشته، طی ۱۰ ماه حتی یک ریال اعتبار هم برای آبرسانی تخصیص نیافت؛ ولی هیچ تجمع، اعتراض و بیانیه دادنی انجام نشد، اما چرا انجام نشد؟ چرا امسال که حدود ده ماه از سال می گذرد هیچ اعتباری برای آبرسانی سیار داده نشده است؟ در این خصوص هیچ کسی هیچ اعتراضی نکرده اما به سراغ یکی از راننده های تانکر آبرسانی مراجعه کرده اند که وی در جواب سوال آنها گفته که هنوز پول نگرفتم.

زهرایی تصریح کرد: مردم به بسیج اعتماد دارند نه به زهرایی، بسکابادی یا شاهوردی! مردم به هویت بسیج اعتماد دارند و مطمئن هستند که بسیج حق کسی را ضایع نمی کند و همین اعتماد سبب شده که کسی اعتراض یا تجمع نکند.

وی اظهارکرد: اما آیا این اتفاق برای تیم جدید آبرسانی هم خواهد افتاد؟ آیا بخش خصوصی این نامهربانی ها را ببیند با اتحادیه دهیاران مثل بسیج برخورد می کند؟

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: طی زمان آبرسانی نه تانکر اضافه ای در اختیار بسیج قرار گرفت، نه اعتباری و نه سامانه حمل و نقل مناسبی؛ اما همیشه اعتبارات در آخر کار داده می شد. شما را به خدا با اتحادیه دهیاران برای آبرسانی اینگونه رفتار نکنید چرا که ۶۴ هزار نفر منتظر ۲۰ لیتر آب در هفته هستند.

زهرایی بیان کرد: در سطح استان آب حدود ۱۷ هزار خانوار روستایی و بیش از ۶۴ هزار نفر، با تانکر و آبرسانی سیار تامین می شود، اما سوال این است که اگر مردم خراسان جنوبی بزرگمنش، صبود و قانع نبودند و افرادی مطالبه گر و به دنبال احیای حقوق خود و منشور حقوق شهروندی بودند؛ آیا اجازه می دادند که ما مسئولان استانی برای ۱۷ هزار خانوار با تانکر آب تامین کنیم و در روستاها بمانند؟ آیا اقدام به مهاجرت نمی کردند تا مشکلات عدیده دیگری برای دولت ایجاد شود؟ آیا این افراد نمی توانستند تیم یا کمپینی در فضای مجازی ایجاد کنند و حقوق خود را مطالبه و رسانه ای کنند؟ ولی رفتار مردم استان در طول تاریخ نشان داده مردمی صبور و بزرگمنش هستند.

وی تاکید کرد: اگر مسئولان درست برنامه ریزی می کردند و اعتبارات پروژه ها را اولویت بندی می کردند کار به آبرسانی سیار نمی رسید. اگر مسئولان اقدامی در این خصوص انجام داده اند که موفق نشده اند که اکنون کار به آبرسانی سیار رسیده، بیایند اعلام کنند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی ۱۸ سال است که درگیر خشکسالی است، اما آیا قرار است از فردا آنقدر باران بیاید که قنات ها و چشمه ها پر آب شود و آبرسانی سیار تعطیل شود؟ افرادی هم در قالب کمیته دعا، دعا می کنند که این اتفاق بیفتد و باران ببارد.

زهرایی بیان کرد: اما اگر مسئولان منتظر بارندگی نیستند، پس چرا همه پروژه ها را بر مدار بی آبی برنامه ریزی نکرده اند و چرا بر مدار بی آبی پیش فرضی عمل نکرده اند؟

وی افزود: اگر مسئولان بر محور بی آبی عمل نمی کردند، حالا هر کدام از هرجایی که سفر کردند و خوششان آمده شعار انتقال آب نمی دادند، یکی از دریای خزر، یکی از دریای عمان، یکی از سد دوستی، یکی از هیرمند و …، هر کدام به فراخور سفرش شعارهایی سرداده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهارکرد: بر اساس مطالعات انجام شده در جهادکشاورزی، خراسان جنوبی در قرن های گذشته هم دچار خشکسالی شده است اما چرا سرپا مانده است؟ در واقع در گذشته مردم از آب قنات ها و چشمه ها استفاده می کردند نه از سفره های آب زیرزمینی و برای جمع آوری آب از آبخوان ها و حوض انبارها بهره می بردند.

زهرایی گفت: اما مسئولان کنونی چرا برای مباحث آبخوان داری، آبخیزداری، استخر ذخیره آب، کانال کشی و مجتمع های آبرسانی اهمیت قائل نشدند؟ هم اکنون در بسیاری از روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند، قنات هایی وجود دارد که آب دارد اما چون ریزش کرده نمی توان از آن استفاده کرد، در حالی که اگر حدود ۳۰ میلیون تومان برای این قنات هزینه شود، مردم برای خوردن آب دارند و نیاز به آبرسانی سیار نیست.

وی با بیان اینکه اگر درست و بجا هزینه می کردیم اکنون به آبرسانی سیار متوسل نمی شدیم تصریح کرد: اینکه اعلام کنیم به ۵۰۰ روستا آبرسانی سیار داریم افتخار نیست، اینکه هر روز شاهد خشکسالی و از بین رفتن روستاها باشیم افتخار نیست، افتخار این است که برای جلوگیری و از هم پاشیدن روستاها برنامه داشته باشیم افتخار است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: اینکه تاکنون برنامه ریزی نبوده و آبرسانی سیار انجام شده یک موضوع است، اما چرا اکنون که ۶۴ هزار نفر در استان با تانکر آب می خورند و اگر آب آنها تامین نشود تلف می شوند، چرا در حوزه اجرای پروژه ها و تخصیص اعتبارات اولویت وجود ندارد؟ چرا وقتی که در موقع توزیع آب در روستا ها واویلا است ما باید به فکر سنگ فرش روستا باشیم؟

زهرایی با اشاره به اینکه متاسفانه مسولان خواب بوده اند و بحران ایجاد شده، اما اکنون که در دوره بعد از بحران هستیم هم هنوز مدیران خوابند و بیدار نمی شوند گفت: همه مسئولان منتظر باران هستند و کمیته دعا هم دعا می کند، اما یکدفعه بارانی می بارد و چند نفر راهم غرق می کند و پس از آن وارد خاک افغانستان می شود و استان بی نصیب می ماند!

وی افزود: اما مسئولان چقدر از این آب استفاده کرده اند؟ کدام مسئول گزارش کاملی از میزان بارندگی و همچنین میزان خروج آن از استان ارائه داده است؟ برای مهار آب های سطحی چقدر در حوزه آبخیزداری و آبخون داری اقدام شده است؟ در واقع مسئولان استان نه تنها در زمان بحران مدیریت نمی کنند بلکه در خواب پس از بحران هستند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: بنده انتقاد شدیدی به شیوه توزیع اعتبارات در سطح استان دارم، انتظار دارم که مسئولان از سبقه و تخصص خود استفاده کنند و مدیریت خود را در عمل ثابت کنند نه در سخنرانی، وقتی که برنامه های فکری و نگرشی خود را در شورای برنامه ریزی، کمیته های برنامه ریزی شهرستانی و کارگروه ها نهادینه کنند.

زهرایی اظهارکرد: آیا ۸ درصد از اعتبارات تملک دارایی که برای اجرای طرح هادی به بنیاد مسکن داده می شود مهم تر است یا آبرسانی سیار، احیای قنوات، احیای مراتع، آبخیزداری و آبخوان داری و …؟

وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان باید با توجه به شرایط خاص استان، تصمیم اقتضایی بگیرند افزود: در استان هایی که روستاها به توسعه نسبی رسیده است، اجرای طرح هادی مهم است نه در خراسان جنوبی که روستاها آب و اولویت اولیه را ندارند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: اقدام دیگر دولت گرفتن زمین های روستائیان است و دولت گفته است اگر در عکس هایی که در سال ۱۳۴۱ از روستاها تصویر برداری شده است، نشانه ای از کشت و زراعت در زمین باشد، زمین متعلق به کشاورز است و اگر در این زمین ها کشاورزی نبود، زمین متعلق به دولت است، اما سوال این است که این عکس ها چقدر کیفیت دارد و چگونه می تواند زراعت زمین ها را نشان دهد؟ کدام کارشناسا زبده هستند که می توانند این عکس ها را از سال ۴۱ تاکنون کارشناسی کنند؟ در این خصوص تاکنون ۷ هزار روستایی استان شکایت کرده اند در حالی که شرایط پیگیری این امر برای روستاییان بسیار سخت است و قطعا ۱۷ هزار روستایی دیگر برای شکایت اقدام نکرده اند. اما مگر دولت پول اضافه دارد که ۷ هزار پرونده را بررسی کند؟ چرا وقت کارشناس و پول ها را هدر می دهند و باز خوشحالند که تاکنون به ۳ هزار پرونده رسیدگی کرده اند؟

زهرایی با بیان اینکه در استان مازندان و گلستان زمین ها ارزش دارد و دولت باید این زمین ها را تعیین تکلیف کند گفت: اما در خراسان جنوبی باید دست روستائیان را بوسید که با این فلاکت، بی بضاعتی و بدبختی در روستاها مانده اند و در واقع با این اقدام ، مسئولان مردم را از ماندن در روستاها خسته می کنند. اما این تصمیم، تصمیم چه کسی باید باشد؟

وی با اشاره به اینکه بخشی از اقتصاد مقاومتی به این معنا است که مسئولان باید تصمیم اقتضایی بگیرند و قانون را برای مردم استان برش زد اظهارکرد: این مسائل قانون است اما باید استاندار با مشورت با نمایندگان این قوانین را بررسی کند و اگر لازم است این قوانین به دلیل مشکلات خاص استان، در استان اجرا نشود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: بسیج سازندگی از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از آب و فاضلاب طلبکار است.

زهرایی با بیان اینکه اقدام بسیج سازندگی برای آبرسانی سیار بنا به درخواست خود مسئولان استان و آب و فاضلاب بوده است و بسیج این اقدام را به صورت غیرانتفاعی و سودآوری انجام داده است افزود: برخی گفته اند که بسیج سازندگی پیمانکار آبرسانی بوده است و حالا هم خودش باید بدهی ها را پرداخت کند، اما این افراد باید مواظب رفتار و گفتار خود باشند ، این کار بر زمین مانده بوده و بسیج برای کمک به دولت آن را قبول کرده است.

وی تصریح کرد: نوع پیمان انجام شده، مدیریت پیمان بوده است به این معنی که بسیج کار را با اعتبارات و منابع مالی کارفرما که همان آب و فاضلاب است مدیریت کرده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: تمام حق الزحمه ای که بسیج طی این مدت دریافت کرده است، ماهانه دو میلیون تومان بوده است و اگر قرار باشد بسیج بدهی ها را پرداخت کند تا هزار سال دیگر هم موفق نخواهد شد.

زهرایی با اشاره به اینکه بنده داعیه و تخصص عمران دارم و حرف عمرانی می زنم نه سیاسی اظهارکرد: اگر بسیج سازندگی فقط و فقط یک ماشین و فقط و فقط یک نیرو از مجموعه برای آبرسانی، سرکشی و نظارت بر انجام کار مورد استفاده قرار بگیرد، آیا این دو میلیون تومانی که بسیج گرفته است کفاف این موضوع را می دهد؟

وی تصریح کرد: به همه چیز نگاه سیاسی نکنید، اگر قرار است سیاسی رفتار کنید و سیاسی سخن بگویید، بنده هم حرف زیاد دارم، اما من تخصصی صحبت می کنم و نباید فضای تخصصی را با فضای سیاسی اشتباه بگیرید و پس از این مصاحبه اعلام کنید که بنده به خاطر مخالفت سیاسی با استانداری موضع گرفته ام.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: اهمیت به مردم یعنی حضور در انظار مردم، که در این خصوص امسال ۳۰ هزار نفر جهادگر برای رفع محرومیت در مناطق مختلف استان حضور یافتند و این یعنی حضور در بین مردم و با مردم حرکت کردن.

زهرایی ادامه داد: افتتاح ۲۰۰ کارگاه اشتغالزایی یعنی نگاه به مردم روستایی، حالا بگذارید این کارگاه های اقتصادی شکست بخورند ولی شما ثابت کنید که به مردم توجه دارید و تلاش خودتان را کرده اید اما بیشتر از این نتوانسته اید.

وی با بیان اینکه حضور مدیران در بین مردم یعنی حمایت و اصل اول برای موفقیت است افزود: اما پروژه های محرومیت زدایی زیادی از غسالخانه گرفته تا استخرهای پرورش ماهی افتتاح می شود اما برخی مدیران حضور نمی یابند و اقتصاد مقاومتی را در کارخانه فولاد قاین خلاصه کرده اند و از آن به عنوان پروژه شاخص اقتصادمقاومتی نام می برند!

وی گفت: شاید این کارخانه هم در راستای اقتصاد مقاومتی باشد، اما آیا اقتصاد مقاومتی فقط همین است؟ آیا اقتصاد مقاومتی انگیزه دادن به ۳۰ هزار جهادگر در روستاها نبود؟

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: اگر برخی مسئولان در روستا حضور پیدا کنند متوجه می شوند که یادواره های توسط گروه های جهادی و مردم بصورت خودجوش و بدون دریافت یک ریال هزینه برگزار می شود، بعد بریم به آنها بگویم که یادواره شهدا برگزار نکن؟ اینها از عدم حضور در انظار عمومی و مردم است.

زهرایی با بیان اینکه ما باید برای مردم فرش قرمز پهن کنیم بیان کرد: فرش قرمزی که جلوی هواپیما و برای سرمایه گذارپهن شود اما خروجی نداشته باشد، فرش قرمز نیست. ماهم مشتاق هستیم که سرمایه گذار خارجی به استان بیاید اما ما که استان دورمانده هستیم، از نظر هوایی و ریلی عقب مانده هستیم، قوانین ما از همه جا سخت تر است، بخشودگی جرائم و مالیات هم نداریم، بازارچه های ما هم برای نقل و انتقالات سایر استان ها است، از بازار پرتلاطم افغانستان هم که استفاده نکردیم؛ حالا کدام سرمایه گذار نقاط توسعه یافته کشور را رها می کند و در خراسان جنوبی سرمایه گذاری می کند؟

وی تصریح کرد: بنده سیاسی نیستم و سیاسی صحبت نمی کنم، بلکه تخصصی هستم و تخصصی صحبت می کنم و دوستان هیچ برداشت سیاسی از سخنان من نکنند و مخالفت من را سیاسی برداشت نکنند.

زهرایی گفت: مردم استان هم باید از حقوق شهروندی خود در سربزنگاه استفاده کنند و مسئولان هم از صبوری و آرامش مردم به نفع استان بهره ببرند نه اینکه این آرامش سبب شود به خواب بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =