تعدادی درختان بادام شهرستان مرزی زیرکوه خراسان جنوبی به شکوفه نشست

بیرجند – ایرنا – در حالیکه پیش بینی هواشناسی خراسان جنوبی از ادامه سرما و یخبندان در برخی مناطق استان همانند روزهای قبل حکایت دارد، تعدادی از درختان بادام در روستای «آبیز» شهرستان مرزی زیرکوه شکوفه کرد.

گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی خراسان جنوبی پیش بینی کرد که در ۲۴ساعت آینده دمای هوا در مرکز هفت شهرستان از ۱۱شهرستان تابعه استان به زیرصفر می رسد.
همچنین دمای هوا در زیرکوه(حاجی آباد) شرق استان و فردوس در شمال خراسان جنوبی به صفر درجه سلسیوس ، سرایان یک درجه و طبس به سه درجه سانتیگراد خواهد رسید.
در حالیکه ۲۰ روز از زمستان می گذرد، تعدادی از درختان بادام به دلیل بارش های کم و گرمای زودرس شکوفه کردند، موضوعی که بسیاری از باغداران زیرکوه را نگران کرد که به باور آنها شکوفه درختان با خطر سرما زدگی رو به روست.
مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه امروز(دوشنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از درختان بادام روستای « آبیز» این شهرستان به دلیل تغییر آب و هوایی در این موقع از سال به شکوفه نشست و سرما زدگی موجب از بین رفتن شکوفه ها خواهد شد.
علیرضا بنی اسدی افزود: باز شدن زود هنگام شکوفه ها اوایل زمستان در این منطقه احتمال از بین رفتن شکوفه و کاهش تولید محصول بادام در سال زراعی جاری را افزایش خواهد داد.
به گفته وی درختان بادام در حالی شکوفه کردند که تا فصل گرما حدود سه ماه زمان باقی است، در چنین شرایطی احتمال سرمازدگی شکوفه درختان بسیار زیاد است.
وی اظهارکرد: سال ۹۴ به دلیل شکوفه کردن زود هنگام تعدادی درختان بادام، خسارت هایی به تولید کنندگان این محصول وارد شد.
وی ادامه داد: کاهش دمای هوا و شکوفه نکردن بقیه درختان در اثر کاهش خسارت سرما به باغداران شهرستان تاثیرگذار است.
به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، بنی اسدی همچنین از وجود چهار رودخانه دایمی در شهرستان خبر داد و گفت: حجم آب این رودخانه ها ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است که در رونق کشاورزی منطقه نقش موثری دارند.
وی اضافه کرد: در سال‌های پرآبی میزان آبدهی هر رودخانه به ۱۰۰ لیتر بر ثانیه می رسد که ادامه ۱۸سال خشکسالی در کاهش میزان آبدهی رودخانه ها بسیار تاثیرگذار است.
۱۱ هزار هکتار زمین های کشاورزی زیرکوه به کشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد از این رقم حدود شش هزار هکتار آن محصول باغی است.
سطح زیر کشت محصول بادام این شهرستان ۴۵۰ هکتار است.
شهرستان زیرکوه در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد، مرز ایران با افغانستان در این شهرستان ۱۴۷ کیلومتر است و ارتفاع حاجی آباد مرکز زیرکوه از سطح دریای آزاد ۱۳۳۰ متر است.
این شهرستان در شمال شرقی خراسان جنوبی قرار دارد که از شمال به شهرستان خواف خراسان رضوی، از جنوب به شهرستان درمیان از شرق به افغانستان و از غرب به شهرستان قاینات محدود است.
مساحت زیرکوه ۹ هزار و ۱۸۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۴۵ هزار نفر است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*۷۵۵۶ *۲۰۴۷*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نه =