الگوی فرهنگ سازمانی سازمان‌های آموزشی(EOCM)

این تحقیق از نوع زمینه­ یابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریه­ پردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبه­ ی مسئله­ محور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیده ­است.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه­ های فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بوده ­است. این تحقیق از نوع زمینه­ یابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریه­ پردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبه­ ی مسئله­ محور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیده ­است. پس از تحلیل داده­ ها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتری­ مداری، چشم ­انداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانش­گرایی، مشارکت­قانونمند، ارزش­ های محوری، نگاه سرمایه­ ای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزه­ های دینی، «حیات طیّبه» طراحی ­گردید. برای تأیید این­که یافته­ ها مستخرج از داده­ هاست، ضمن استفاده  مبادی متعدد تولید داده­ ها، در مراحلِ کدگذاری، یافته ­ها به مصاحبه­ شوندگان بازخورد داده­ شده و عکس العمل و نظرات آنان لحاظ گردیده ­است. قابلیّت فهم و مفید­بودنِ یافته ­ها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائه ­شده از اتکاپذیری لازم برخوردار­است.

کلیدواژه ها: فرهنگ سازمانی؛ آموزش و پرورش؛ الگوی فرهنگ سازمانی ادگار شاین

نویسندگان:

نرگس قدسیان: دانشجو دوره دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران

کمال درانی: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

 هادی پورشافعی: استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

 محمدرضا اسدی یونسی: استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

مجله مدیریت فرهنگ سازمانی – دوره ۱۳، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۴.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =