از تقریب مثال‌زدنی مذاهب اسلامی تا فعالیت ناکارآمد رسانه‌ها

گروه فرهنگی: خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان‌جنوبی در نظر دارد در گزارش‌هایی به بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان‌های مختلف خراسان‌جنوبی از زبان ائمه جمعه این شهرستان ها بپردازد و در گام اول ساعتی را به گفت‌وگو با امام جمعه شهرستان درمیان نشست.

درمیان یکی از شهرستان‌های کهن خراسان جنوبی است که تنوع اقوام و مذاهب به آن زیبایی خاصی بخشیده است. مناطق دیدنی و گردشگری زیادی چون قلعه زیبای فورگ، مسجد جامع درخش، مسجد جامع هندوالان،و..نیز در این منطقه وجود دارد و علمای بزرگی چون علامه سعیدی و علامه فرزان که از این دیار برخواسته‌اند، نشان فرهنگ غنی این منطقه است.

خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان‌جنوبی در نظر دارد در گزارش‌هایی به بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان‌های مختلف خراسان‌جنوبی از زبان ائمه جمعه این شهرستان ها بپردازد و در گام اول ساعتی را به گفتوگو با امام جمعه شهرستان درمیان نشست.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از خراسان‌جنوبی در این زمینه گفت: برای بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان درمیان باید نخست داشته های آن را بررسی و مرور کنیم که مهمتر داشته‌های شهرستان درمیان وجود عِرق دینی و انقلابی است که هم شیعه و سنی نسبت به مبانی دینی و شرعی در مذهب خودشان و نسبت به مناسبات ملی و آرمان‌های انقلاب دارند.

از تقریب مثال‌زدنی مذاهب اسلامی تا فعالیت ناکارآمد رسانه‌ها

اتحاد و همدلی مذاهب در درمیان مثال زدنی است

وی اظهار کرد: نقطه قوت دیگر شهرستان درمیان اتحادی است که علی‌رغم تنوع قومی و مذهبی زبانزد است و آنچه که احساس می‌شود این است که این اتحاد و تفکر تقریب در نزد اهل تشییع و اهل تسنن و در بین مسئولین روز افزون شده است.

امام جمعه درمیان بیان کرد: اما شهرستان درمیان از جهت برخی از بسترهای تمدنی فرهنگ‌ساز چون پوشش رسانه‌ای در فقر به سر می‌برد و یکی از مسائلی که کمرنگ است پوشش رسانه‌ای شبکه ملی و رسانه‌های ملی در این منطقه است.

مردم به همان اندازه که مشکلاتشان را در رسانه‌ها ببینند به آن اعتماد می‌کنند

حسینی ادامه داد: ممکن است در برخی دیگر از شهرستان‌های مرزی نیز پوشش رسانه‌ای و شبکه دیجیتال و… دارای مشکل باشد، اما شهرستان درمیان به دلایل مختلفی حائز اهمیت است و از این جهت رفع این مشکل ضروری است.

وی افزود: حضور رسانه‌های ملی و انقلابی از این جهت مهم است که شهرستان درمیان بیشترین نوار مشترک با افغانستان را دارد و هم اینکه درست است الان وحدت و همدلی وجود دارد ولی به صورت بالقوه با اندک کوتاهی ممکن است منطقه بستر اتفاقاتی باشد.

حسینی گفت: همان بخشی هم که تحت پوشش رسانه‌ای قوی قرار دارد، در جامعه اهل سنت منطقه چندان مورد اقبال قرار نگرفته و ارتباط قلبی با آن برقرار نمی‌کنند چرا که به صورت کلی همه انسان‌ها همان قدر به به یک رسانه اعتماد می‌کنند که خودشان، مذهبشان و مشکلاتشان را در آن رسانه ببینند.

در برخی روستاهای دارای ۱۶۰ خانوار روحانی مستقر وجود ندارد

وی اظهار کرد: شوق زیادی در مردم شیعه و سنی شهرستان درمیان نسبت به معارف دینی و قرآن وجود دارد ولی از آن طرف بستر مناسب برای کار قرآنی آن‌گونه که منطقه مستعد آن است وجود ندارد و در یک مثال در یک روستایی که حدود ۱۶۰ خانوار زندگی می‌کنند، روحانی مستقر وجود ندارد و حتی در برخی نقاط خانه عالم ساخته شده ولی روحانی ندارد.

امام جمعه درمیان ادامه داد: طبیعی است روحانی که در یک شهر و یا روستای آباد زندگی می‌کند برای اینکه در یک منطقه محروم خدمت کند نیاز دارد که حدأقل امتیازاتی و مزایایی برای او در نظر گرفته شود تا چرخه زندگی‌اش به لحاظ مالی با مشکل رو به‌رو نشود.

حسینی ادامه داد: مشکل فرهنگی دیگر در شهرستان درمیان این است اوقاف در این شهرستان یک اداره و یا نمایندگی فعال ندارد که این نکته باعث شده که بسیاری از اسناد موقوفات محو و بسیاری از موقوفات متروکه شود.

وی افزود: در حوزه در نهاد امامت جمعه تلاش من این بوده که تخریب‌گر اندیشه تقریبی نباشم و در جهت همگرایی بین مردم قدم بردارم اما ممکن است بدقولی‌هایی هم صورت گرفته باشد که یکی از دلایل آن به این نکته برمی‌گردد که من در مرکز استان و در وزارت نیرو فعالیت دارم.

از تقریب مثال‌زدنی مذاهب اسلامی تا فعالیت ناکارآمد رسانه‌ها

امکان ایجاد دانشکده تقریب مذاهب در درمیان وجود دارد

امام جمعه درمیان با اشاره به اینکه برای رفع این مسئله امام جمعه شهرستان یا باید یک نیروی بازنشسته باشد که دغدغه معیشت نداشته و یا محل کارش در همان شهرستان باشد، گفت: از طرف دیگر همان سه روزی همه در شهرستان هستم نیز فرصت پیگیری کارهای فرهنگی را ندارم چرا که وقت و انرژی را انجام کارهایی چون پی‌گیری کارهای عمرانی دفتر امام جمعه و…می‌گیرد در حالی که این بسترهای ابتدایی فعالیت فرهنگی باید آماده باشد.

حسینی اظهارکرد: در یک فضای ایده‌آلی و آرمانی تأسیس یک دانشکده تقریب مذاهب، تأسیس حوزه علمیه مجهز و با امکانات خوب شیعه و سنی که حتی از پاکستان و افغانستان نیز طلبه داشته باشیم نیز در شهرستان امکان‌پذیر است این اقدامات بی‌شک جلوی رشد اندیشه‌های افراطی و تکفیری را می‌گیرد چرا که از حوزه‌های علمیه ایران چه شیعه و چه سنی اندیشه تکفیری بر نخواسته است

وی یادآور شد: نباید شیعه و سنی‌ فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هر کدام از مذهب دیگر را به ضرر خود ببیند چرا که اگر مانع فعالیت‌های دیگران شویم بی‌شک این فعالیت‌ها به صورت غیر رسمی ادامه می‌یابد که آسیب‌زا است.

حکیمه بهمن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =