مؤلفه های ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

این پژوهش با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شد.

چکیده:  

مسئولیت اجتماعی سازمان ها به ­عنوان دستورالعملی برای کسب و کار اخلاقی در سال های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است. گستره این مفهوم و حرکت آن را می‌توان از تعداد زیاد انتشارات، کنفرانس ها و سازمان های فعال در این زمینه دریافت. این پژوهش با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شد. جامعه آماری تحقیق اعضای هیئت علمی با مرتبه استادیار به بالا در دانشگاه آزاد شعب خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بود که ۱۲۶۰ نفر بودند و با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی ۳۲۳ نفر از آنان به­ عنوان نمونه انتخاب شدند. بر اساس یافته­ های تحقیق پنج بعد اساسی در مدل
مسئولیت ­پذیری اجتماعی دانشگاه وجود دارد که عبارت ­اند از: ابعاد بشردوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاقی و فناوری که بعد مسئولیت­ پذیری فناوری برای اولین بار در ابعاد مسئولیت­ پذیری سازمانی اضافه و ۴۶ شاخصه نیز برای آن در نظر گرفته شد که این امر پژوهش را از پژوهش های قبلی متمایز کرده است.
می­ توان ادعا کرد که این مدل علاوه بر دارا بودن مزایای مدل های مرور شده در بخش نظری، دارای بیشترین هماهنگی با شرایط موجود است و در نتیجه، بهینه­ ترین مدل برای بررسی های داخلی را فراهم می ­­آورد.

واژه‌های کلیدی: مسئولیت پذیری اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، سطوح پاسخگویی اجتماعی.

نویسندگان:

نوید حبیبی: دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی واحدعلوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

 دکتر حسین وظیفه دوست: دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

 دکتر پریوش جعفری: استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی – سال بیست و دوم، شماره ۲ (پیاپی ۸۰)، تابستان ۱۳۹۵.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهارده =