جشنواره فرهنگی نوروزگاه خراسان جنوبی به خط پایان رسید

بیرجند- مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اجتماعی میراث فرهنگی خراسان جنوبی از پایان جشنواره فرهنگی نوروزگاه در استان خبر داد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، محمود بستانی در حاشیه اختتامیه جشن نوروزگاه در باغ اکبریه بیرجند در جمع خبرنگاران اظهارکرد: رویداد فرهنگی نوروزگاه اتفاق بسیار مهمی است و استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های شاخص به دلیل اینکه حرف های زیاد در حوزه فرهنگ و تمدن و تنوع قومی دارد، جزو استان های برگزیده برای اجرای برنامه مهم نوروزگاه بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه میراث معنوی نوروز آیین‌ها و سنن آن از سوی یونسکو به نام ملت ایران ثبت جهانی شده است، اضافه کرد: نوروزگاه در حقیقت می‌خواهد محتوای استاندارد و صحیح نوروز را معرفی کند و آن را در قالب برنامه های مفرح، شاد و آموزشی به منصه ظهور برساند و مقابل دیدگاه مردم بگذارد.

وی گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه در شهر بیرجند و سایر شهرستان های استان و در بحث معرفی آداب و رسوم آیین های سنتی و محصولات صنایع دستی برگزاری موزه های مختلف و… متعلق به نوروز اجرا شد.

بستانی بیان کرد: در اجرای این برنامه از مشارکت علاقه مندان به حوزه میراث معنوی و ناملموس استفاده شده است.

وی افزود: یکی از راه های مبارزه با تهاجم فرهنگی توجه به میراث معنوی، آیین، آداب، رسوم و فرهنگ جامعه می‌باشد و علاوه بر بحث نوروز که شاخص‌ترین میراث ناملموس ماست، برای بسیاری از مباحث ناملموس دیگر نیز باید برنامه ریزی کنیم.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه بخشی از فعالیت های جشن نوروز است که امسال و قبل از عید به همت اداره کل میراث فرهنگی آغاز شد.

وی گفت: مردم ما علیرغم تنگناهای فراوان، در حوزه فرهنگ دید بازی دارند، و باید نسبت به میراث فرهنگی کهن و ناملموس بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف رویداد فرهنگی نوروزگاه این است که رسانه‌ها وارد گود شده و به معرفی این میراث گرانبها بپردازند، افزود: میراث ملموس قابل مرمت است اما میراث ناملموس قابل مرمت نیست و باید توسط حاملان آن یعنی مردم و رسانه‌ها و متولیان آن حفظ شود و باید در این زمینه مردم بخصوص نسل جوان را آگاه کرد.

بستانی با بیان اینکه این رویداد فرهنگی دو بخش اصلی دارد، بیان کرد: یک بخش نمایشگاهی که در غالب بازارچه صنایع دستی و معرفیان فعالیت می‌کند و یک بخش متحرک مانند موسیقی رقص و بازی های محلی است که محل مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه بیرجند و در شهرستان‌ها در ورودی شهر فعالیت کرده است.

وی افزود: در بازارچه صنایع دستی مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه بیرجند ۲۵ غرفه حضور داشته‌اند که ۲۰ غرفه دائمی و مابقی مناسبتی فعالیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در رشته های پارچه بافی سنتی، معرق چوب، معرق مس، تذهیب، گل و مرغ، ساخت ساز های سنتی، زیورآلات، چرم، سفالگری، معرق کاشی و شیشه، بافته های داری صنعتگران بیرجندی و غیر بیرجندی در این رویداد فرهنگی حاضر بودند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پایان از رسانه‌ها خواست در زمینه معرفی این میراث گرانبها یار و مدد کار میراث فرهنگی استان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شش =