آداب مهمان‌نوازی و صله رحم در اسلام

گروه اجتماعی: حفظ احترام مهمان توسط میزبان و پذیرایی از مهمان در حد توان و غذا خوردن همراه مهمان از جمله آداب مهمان‌نوازی در اسلام است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، در زندگی‌های امروزی ارتباطات خیلی کم رنگ شده است . دیگر صدای همهمه بچه‌ها در فضای خانه‌ها نمی‌پیچد، خیلی وقت است که صدای خنده پدربزرگ‌ها برای دور هم بودن فرزندانشان نمی‌آید، بوی قورمه سبزی مادربزرگ، آن سفره‌هایی که دور تا دورش بچه‌ها می‌نشستند، به دست فراموشی سپرده شده است.

اما در میان هیاهوی این زندگی مدرن، گاهی انسان دوست دارد کنار دیگران بودن را تجربه کند، غم‌هایش را با خانواده‌اش درمیان بگذارد، در مسائل زندگی از آن‌ها کمک بخواهد و طعم شیرین دورهم بودن را بچشد.

نوروز، زمان مناسبی برای زدودن کینه‌ها، دید و بازدید و خبرگیری از خویشاوندان است. می‌شود از این فرصت که سالی یک‌بار پیش می‌آید برای سرزدن از کسانی که دوستشان داریم اما مدتی است بخاطر زندگی مدرن از آن‌ها دور مانده‌ایم، استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی اسداللهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه بیرجند در این زمینه با اشاره به اهمیت دین اسلام به بحث مهمان‌نوازی، گفت: در دین اسلام، مهمان‌داری خصوصاٌ اطعام مهمان اجر بسیار دارد و در حقیقت مهمان‌داری و مهمان دوستی جزء خصوصیت‌های یک مسلمان واقعی است.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های ایمان به خدا، مهمان‌نوازی است، اظهار کرد: مهمان حبیب خداست به این معنا که وقتی مهمان به خانه کسی می‌آید، برای خشنودی خدا باید به‌خوبی با او رفتار کرد چرا که او دوست خداست.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه بیرجند بیان کرد: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت: مشکل مالی دارم. امام صاق(ع) فرمود: مهمان به خانه خود دعوت کن. آن شخص نیز همین کار را انجام داد و دوباره نزد حضرت آمد و گفت: مشکل مالی من با آمدن مهمانان برطرف شد.

حفظ احترام مهمان از آداب مسلمانی است

اسداللهی ادامه داد: یکی از آداب مهمان‌نوازی در اسلام این است که مهمان بدون خبر وارد نشود و به هرچه که میزبان برای او تهیه کرده راضی شود و توقع نداشته باشد.

وی یادآور شد: حفظ احترام مهمان توسط میزبان و پذیرایی از مهمان در حد توان و غذا خوردن همراه مهمان از جمله دیگر آداب مهمان‌نوازی در اسلام است.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت: زمانی که مشکلات در ارتباطات خانوادگی مطرح شود، راهی برای رفع این مشکلات نیز پیشنهاد می‌شود و به طبع حل مشکلات خانوادگی، آرامش افراد خانواده بیشتر شده و مراوده و انس افراد با یکدیگر بیشتر می‌شود.

صله‌رحم باعث طولانی شدن عمر می‌شود

وی با اشاره با اشاره به جایگاه صله رحم در اسلام، گفت: در روایات دینی، صله‌رحم باعث طولانی شدن عمر می‌شود و دلیل تأکید دین اسلام بر صله‌رحم، این است که هنگامی که افراد دور هم جمع می‌شوند، مشکلات را به هم منتقل کرده و برای حل آن از یکدیگر کمک می‌گیرند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی اظهار کرد: علت اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید: صله‌رحم باعث افزایش عمر می‌شود، این است که صله‌رحم موجب کاهش استرس و آگاه‌شدن از مشکلات دیگران می‌شود.

اکبری مطلق بیان کرد: زمانی که مشکلات در ارتباطات خانوادگی مطرح شود، راهی برای رفع این مشکلات نیز پیشنهاد می‌شود و به طبع حل مشکلات خانوادگی، آرامش افراد خانواده بیشتر شده و مراوده و انس افراد با یکدیگر بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این گاهی انسان دوست دارد کسی به صحبت‌هایش گوش دهد و حرف‌های دلش را بشنود از این رو صله‌رحم، باعث می‌شود انسان عقده دلش را بگشاید و از غم‌ها و ناراحتی‌هایش با دیگران حرف بزند.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند نیز گفت: یکی از راه‌های نزدیک شدن انسان به خداوند که شاید یکی از مهم‌ترین راه‌هاست، مسئله الفت، محبت، اتحاد و دوستی در میان اعضای خانواده و جامعه است.
وی بیان کرد: هرچه انسان به سمت توحید پیش رود، باید بیشتر به این محبت و دوستی نزدیک‌تر شود چرا که توحید با وحدت، یگانگی، دوستی و محبت سازگاری دارد.
مدیرگروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه شرک با اختلاف و تفرقه و کینه و دوری تطابق دارد، افزود: یکی از مشکلات عصر ما، کم‌رنگ شدن ارتباطات است و این مسئله روابط حقیقی را تنگ کرده و این آفت عصر ماست.
شهاب اظهار کرد: همانطور که دین اسلام در بخش‌های مختلف راهکارهایی متفاوت مطرح کرده، در بحث‌های اجتماعی نیز، دین اسلام دستوراتی ارائه کرده است.

صله رحم یکی از راه‌های نزدیک شدن انسان به خداوند است

وی ادامه داد: هدف اسلام از مطرح کردن بحث های اجتماعی از جمله صله رحم، این است که انسان ها به هم نزدیک شوند و از جدایی جلوگیری شود.
مدیرگروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه یکی از فرصت‌هایی که می‌توان به مسئله صله رحم توجه کرد، ایام نوروز است، افزود: یکی از راهکارهای موثر برای اهمیت دادن به ارتباطات، آگاهی دادن به جوانان در مورد آثار صله رحم است چرا که اگر جوان این آگاهی را به دست آورد، بیشتر به صله رحم اهتمام می ورزد.
شهاب بیان کرد: مسئله دوم اهمیت‌دادن والدین به صله رحم و ارتباط با خویشاوندان است چرا که اگر پدران و مادران به صله رحم و ارتباطات اهمیت دهند و حساسیت داشته باشند، جوانان نیز به این مسئله توجه خواهند کرد.
وی یادآور شد:گاهی با اختلافاتی که میان اعضای خانواده پیش می‌آید، والدین، خود دچار غفلت می‌شوند که باید با حساسیت بیشتر روی روابط حقیقی نسبت به عملیاتی شدن این مسئله تلاش کنیم.

زهرا حمیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =