اعتکاف؛ فرصتی برای شست و‌شوی دل از زنگار گناه

گروه معارف: اعتکاف، این فرصت سه روزه، زمانی اندک است اما می‌شود در همین زمان کوتاه نیز با خالق هستی ارتباط برقرار کرد و به فضای دل رنگ و بویی خدایی داد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی بازهم عطر دل‌انگیز معنویت در فضای جامعه انتشار یافت، باز هم توفیقی برای پیراستن جان و صفا بخشیدن به روح و تطهیر صحیفه اعمال پیدا شد.

در سه روز، دلدادگی مخلوق با خالق، انسان دفتر دل را می‌گشاید، زنگارهای گناه را از دل می‌زداید، با معبود هستی نجوا می‌کند و جان و روح خود را در زلال آبی اعتکاف شستشو می‌دهد.

اعتکاف، این فرصت سه روزه، زمانی اندک است اما می‌شود در همین زمان کوتاه نیز با خالق هستی ارتباط برقرار کرد و به فضای دل رنگ و بویی خدایی داد.

در غروب دومین روز اعتکاف، به دانشگاه علوم‌پزشکی رفتم. وارد مسجد دانشگاه که شدم، عده‌ای به سخنرانی گوش می‌دادند، عده‌ای قرآن می‌خواندند، بعضی هم دعا می‌خواندند، بعضی زیرلب نام خدا را می‌بردند و صلوات می‌فرستادند، عده‌ای نیز وسایل افطار را برای روزه‌داران معتکف آماده می‌کردند.

به جمع دانشجویان معتکف پیوستم. بسیار شاد و سرزنده بودند. با اینکه بیش از ۱۲ ساعت از روزه‌داریشان می‌گذشت، اما شاداب و مسرور بودند. با بعضی از آنان صحبت کردم دلیل این شادابی را پرسیدم. پاسخ های زیبایی دادند.

اعتکاف، فرصتی برای خودسازی است

یکی از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایکنا گفت: حضور در مراسم اعتکاف، به انسان برای رسیدن به خدا و خودسازی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه هم نشین خوب، انسان را به خدا نزدیک می‌کند، افزود: افرادی که در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‌کنند، تقریباً از نظر اعتقادی هم‌سو هستند، به همین دلیل این مراسم معنوی کمک می‌کند تا انسان هم‌نشینان خوبی پیدا کند.

این دانشجوی پرستاری ادامه داد: زیارت ام‌داوود که در روز آخر مراسم اعتکاف خوانده می‌شود، سوره‌هایی در آن ذکر است که اسم اعظم الهی نیز در این سوره‌ها است.

وی اظهارکرد: از آنجا که ذکر اسم اعظم الهی، گرفتن حاجت را به دنبال دارد، معتکفین نیز در روز پایانی اعتکاف، هدیه خود را از میزبان این مهمانی با خواندن این دعا در خواست می‌کنند که ان شاالله این هدیه، ظهور امام زمان(عج) باشد.

وی بیان کرد: توصیه من به جوانان و به ویژه دانشجویان این است که از وقتشان به صرفه استفاده کنند، تا ضمن بهره‌گیری از درس از کارهای فرهنگی، اردوها و برنامه‌های معنوی استفاده کامل را ببرند.

دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: توصیه من به عنوان دانشجو، به مسئولان دانشگاه ها این است که بستر خودسازی را برای دانشجویان فراهم کنند چرا که این، یک توفیق است.

وی اظهار کرد: از مسئولان دانشگاه‌ها درخواست می‌کنم تا اگر می‌توانند برنامه اعتکاف را داخل مسجد دانشگاه، فرستادن یک کاوران پیاده به کربلا و اردوهای جهادی که جهاد نفس است را فراهم آورند.

دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: اگر مسئولان دانشگاه‌ها زمینه را برای خودسازی دانشجویان فراهم کنند، در حقیقت آینده کشور را تضمین می¬کنند چرا که مسئولین آینده کشور، افرادی خدامحور خواهند شد.

اعتکاف، راهی برای آزمودن صبر آدمی

دانشجوی مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند گفت: بیشترین روز تأثیرگذار اعتکاف، روز آخر آن است چرا که این روز رحلت حضرت زینب(س) است.

کارگر با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف و به‌ویژه سالروز وفات حضرت زینب(س)، تأثیر زیادی بر حجابم داشت و باعث شد محجبه شوم، افزود: دعای هر روز ماه رجب و خواسته‌هایی که انسان در این دعا از خداوند طلب می‌کند، تأثیر زیادی بر انسان دارد.

وی بیان کرد: نمازهای طولانی که هر شب در ایام اعتکاف خوانده می¬شود، تأثیر بسیاری در صبر و تحمل انسان دارد و باعث می¬شود انسان در زندگی و انجام عبادات صبر بیشتری کند.

دانشجوی مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند یادآور شد: مراسم معنوی اعتکاف، بلوغ اجتماعی و توانایی مباشرت اجتماعی را در انسان بالا می‌برد چرا که در این سه روز، با افراد زیادی زندگی می‌کند.

آرامش معتکف، لازمه روح و روان انسان

حجت‌الاسلام سید حسن سیدی مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند گفت: دعاهای وارده در اعتکاف به ویژه اعمال روز سوم اعتکاف و پانزدهم ماه رجب از مضامین ارزشمندی برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام سید حسن سیدی با بیان اینکه حالات معتکف سرمایه بزرگی است که باید مغتنم شمرده شود، افزود: اندکی دقت و تأمل کردن انسان در مضامین دعا و حالات اعتکاف درس بزرگی برای هر انسان معتکف است و باید حالات اعتکاف همواره در زندگی جاری باشد .

وی ادامه داد: آرامشی که انسان معتکف در مدت اعتکاف دارد، لازمه روح و روان انسان است و این آرامش همواره در زندگی ضروری است که امید است ماندگار باشد.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ نفر معتکف خواهر در مراسم اعتکاف حضور دارند، افزود: این افراد از کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: برگزاری حلقه¬های معرفت، نماز جماعت، تفسیر قرائت نماز معتکفین، بیان احکام شرعی و ختم گروهی قرآن از برنامه¬های دانشگاه علوم¬پزشکی در سه روز اعتکاف است.

سیدی یادآور شد: مراسم انس با قرآن( تفسیر سوره انسان)، قرائت دعای توسل، مولودی¬خوانی ولادت حضرت علی(ع)، سخنرانی و عزاداری رحلت حضرت زینب(س)، قرائت حدیث شریف کساء و قرائت زیارت ام¬داوود از دیگر برنامه¬های این دانشگاه برای معتکفین است.

مهم‌ترین برکت اعتکاف، خودباوری است

حجت‌الاسلام سید مسعود موسوی رستگار یک کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مهم‌ترین برکت اعتکاف رسیدن به خود‌باوری است، افزود: این خودباوری کلید کمال و تعالی انسان است.

حجت‌الاسلام سید مسعود موسوی رستگار ادامه داد: جایگاه جوان در دین آنقدر اهمیت دارد که در روایت داریم وقتی جوانی سر به سجده می‌گذارد خداوند به ملائک خودش می‌فرماید ببینید این جوان چه می¬خواهد قبل از اینکه سر از سجده بردارد حاجتش را برآورده کنید.

وی با بیان اینکه تحصیل علم باید تکمیل‌کننده دین باشد، افزود: لذا همانطور که زیبایی یک قالی دست‌بافت به رنگ‌ها، طرح‌ها و کیفیت ساخت آن است، حضور جوانان و دانشجویان نیز رنگ اصلی اعتکاف و اجتماعاتی از این دست خواهد بود.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از راه‌های تشویق جوانان که در حد پیشنهاد می‌توان از آن یاد کرد، استفاده از برنامه جامع و مدیریت صحیح است به نحوی که افرادی که قرار است ایراد سخن و یا مداحی انجام دهند صاحب هنر بوده تا مجلس باعث دلزدگی معتکفین و مستعمین نشود.

موسوی یادآور شد: همچنین پرهیز از طولانی‌بودن بعضی برنامه‌های هم‌ارض، درک حال روزه‌دار و درک شرایط و روحیات جوان می‌تواند در تشویق و ترغیب جوانان به مراسم معنوی چون اعتکاف مثمر ثمر باشد.

با نزدیک شدن زمان اذان، و فرارسیدن غروب دومین روز اعتکاف، معتکفین دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند به صف بستن برای نماز عاشقی و ارتباط با خالق مشغول می‌شوند.

گزارش از زهرا حمیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =