راهکارهای مواجهه با ناکامی‌ها در زندگی

گروه اجتماعی: عضو انجمن روانشناسی ایران گفت: یادخدا، توجه به دیگر توانمندی‌های شخصی و پذیرش حکمت الهی از جمله راهکارهای مواجهه با ناکامی در زندگی است.

محمدرضا نخعی‌پور، عضو انجمن روانشناسی ایران و معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌‎های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: در آموزه‌های دینی به این نکته اشاره شده که ما انسان را در رنج و سختی آفریدیم.
وی اظهار کرد: به صورت طبیعی انسان در زندگی با ناملایمانی چون مرگ عزیزان، شکست‌های مالی و.. رو به رو می‌شویم، اما نکته مهم این است که بدانیم چگونه با این سختی‌ها و ناملایمات برخورد کنیم که کمترین آسیب به ما و اطرافیانمان وارد شود.
یاد خدا تأثیرگذارترین عامل در کاهش فشارهای روحی
عضو انجمن روانشناسی ایران بیان کرد: یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش فشار روحی و روانی در صورت ناکامی تکیه بر خداوند و یاد اوست که بی‌شک توجه به این نکته که بی‌نهایت در علم و توانایی پیشتیبان ما است شادی‌آور است.
نخعی‌پور ادامه داد: نکته دیگری که باید در برخورد با ناکامی‌ها به آن توجه کرد این است که بدانیم برای شروع هر کاری دیر نیست، ممکن است فرصت‌های گرانبهایی را از دست داده باشیم اما اینگونه نیست که هر چند با سختی نتوانیم جبران کنیم.
وی افزود: به عنوان مثال کسی که فرصت تحصیل را برای چند سالی از دست داده و اکنون شوق تحصیل در او اوج گرفته است، نباید ناامید شود بسیاری از آزادگان عزیز نیز که جوانی خود را در اسارت بودن بعد از آزادی رو به تحصیل علم آوردند و موفق نیز بودند.
عضو انجمن روانشناسی ایران گفت: پس هیچ وقت نباید ناامید شد و احساس کرد نمی‌توان کاستی‌هایی که در زندگی داشت را جبران کرد، با امید و نشاط می‌توان راه نرفته را آغاز کرد و با توکل به خدا به موفقیت رسید.
نخعی‌پور اظهار کرد: البته ممکن است در بسیاری از ناکامی‌ها خود انسان مقصر نباشد به عنوان مثال کسی که با مشکل جسمی مادرزادی به دنیا می‌آید و یا زوجی که بعد از چند سال ازدواج  صاحب فرزند نشدند، که این افراد نیز باید راه درست برخورد با مشکل را بدانند.
توجه به توانمندی‌های مختلف فردی
وی بیان کرد: این افراد باید بدانند و به این باور برسند که اگر نقصی در زندگی آنان و جسمشان وجود دارد خداوند توانمندی‌های دیگری در وجود آنان قرار داده است که با پرورش این استعداد می‌توانند به موفقیت و بهروزی برسند.
معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان جنوبی یادآور شد: نمونه این افراد ورزشکارانی هستند که در مسابقات پارالمپیک شرکت کرده و علی‌رغم نقض جسمی خوش می‌درخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =