رئیس منابع طبیعی بشرویه: این شهرستان با پدیده بیابان زایی رو به روست

بیرجند- ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشرویه با اشاره به ۷۸۰ هزار هکتار مساحت این شهرستان که در شمال خراسان جنوبی قرار دارد، گفت: ۲۴۱ هزار هکتار اراضی بیابانی است و به همین دلیل بشرویه با پدیده بیابان زایی رو به روست.

محمد رضا رفیعی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قرار گرفتن این شهرستان در اراضی خشک و بیابانی باعث شده که ساکنان این منطقه با پدیده بیابان زایی روبه رو باشند.
وی اضافه کرد: با فعال شدن کانون های بحران فرسایش بادی و حرکت ماسه های روان به سمت مراتع و اراضی کشاورزی و راه ها و خط آهن بافق – مشهد که از مجاورت کانون های بحران می گذرد، تحت تأثیر قرار داده و مشکلاتی را فراهم کرده است.
وی افزود: در برخی موارد چاه ها و محوطه های دامداری که در مراتع ریگ قرار دارد و سالیان دراز دامداران از آن بهره برداری می کردند تحت تأثیر حرکت تپه های ماسه ای قرار گرفته و متروکه شدند.
رفیعی اظهار کرد: بر همین اساس برای مقابله با بیابان زایی و کاهش سطح اراضی بیابانی و خسارت وارده به منابع زیستی و اقتصادی، سیاست های بیابانزدایی توسط این اداره در طول سال صورت می پذیرد.
به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، وی اراضی جنگلی بشرویه را ۶۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: برای توسعه این اراضی عملیات نهال کاری انجام شده و همچنین کمربند حفاظتی نیز طراحی و اجرا شده است.
رفیعی ادامه داد: همچنین پیشگیری و کنترل بیماری های جنگلی و نیز اجرای طرح مدیریت جنگل های دست کاشت از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.
وی تاکید کرد: برای انجام نظارت مطلوب در مراتع و جنگل ها، نیروی حفاظتی منابع طبیعی تامین و تجهیز شد و در طول سال نیز مراقبت و گشت های مختلفی برای کنترل چرای دام ها در مراتع صورت می پذیرد.
رفیعی از اجرای طرح هایی نظیر ایجاد هلالی های آبگیر برای بهبود و اصلاح مراتع خبر داد و افزود: در راستای تثبیت شن های روان و مدیریت مناطق بیابانی طرح آبیاری سنواتی اجرا می شود.
۲۷ خرداد با عنوان روز جهانی بیابان زدایی نامگذاری شده است.
شهر بشرویه در ۳۰۰کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*۷۵۵۰*۲۰۴۷*خبرنگار- نرگس سینایی* انتشار دهنده – عباسقلی اشکورجیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 11 =