وعده های برزمین مانده برای خانه «تعلیم و تربیت » دکتر شکوهی

روزنامه خراسان جنوبی یکشنبه چهارم تیر ۱۳۹۶ مطلبی با عنوان« وعده های بر زمین مانده برای خانه «تعلیم و تربیت » دکتر شکوهی نوشت: او را با عنوان« پدر علم تعلیم و تربیت ایران» می شناسند، از مدرسان قدیمی تعلیم و تربیت و همچنین اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

به نوشته قاسمی، وی دارای مدرک دکترای علوم تربیتی بود و به دلیل سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد.
دکتر «غلامحسین شکوهی» چهارم تیرماه ۱۳۰۵ در خوسف متولد شد.
تحصیلات اولیه را در مدرسه شوکتیه بیرجند گذراند و پس از طی کردن دوره دانشسرای مقدماتی، در بیرجند به حرفه معلمی پرداخت و بعد از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای عالی تهران شد.
سال ۳۵ در رشته آموزش و پرورش ابتدایی لیسانس گرفت و سپس به عنوان شاگرد اول دانشسرای عالی با بورس دولتی به سوییس اعزام شد و در سال ۴۱ در رشته تعلیم و تربیت با مدرک دکتری به ایران بازگشت و در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت شد و همزمان در دانشسرای عالی تهران به تدریس پرداخت.
زنده یاد دکتر «شکوهی» به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی منصوب شد.
وی در سال ۷۲ به علت ناراحتی ریوی و آلودگی هوای تهران، به زادگاه خویش بازگشت و با درجه استادی در دانشگاه بیرجند به فعالیت آموزشی و پژوهشی خویش ادامه داد.
پس از ۵۷ سال تدریس، در سال ۷۹با رتبه ۲۶۶ استادی بازنشسته شد اما باز هم تدریس را رها نکرد و در دانشگاه‌های بیرجند و تربیت مدرس تهران به کار خود ادامه داد.
با این حال سال ۱۳۸۰ پس از فوت همسر، دچار افسردگی شدید شد و دست از تدریس و فعالیت‌های پژوهشی کشید.
از آثار این استاد برجسته در بخش تألیف «روش آموختن حساب و هندسه» ،«مبانی اصول آموزش و پرورش» با ۲۷ بار تجدیدچاپ، «تعلیم و تربیت و مراحل آن» با ۲۰ نوبت تجدید چاپ و در بخش ترجمه «تعلیم و تربیت» تألیف امانوئل کانتو و«مربیان بزرگ» تألیف ژان شانو باقی مانده است.
دکتر شکوهی بیش از ۶۰مقاله هم در نشریات علمی داخلی و دو مقاله در مجلات معتبر خارجی منتشر کرد.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی سال ۸۵ از وی به عنوان چهره ماندگار رشته تعلیم و تربیت تقدیر کرد و در سال ۸۶ از مقام علمی وی در دانشگاه بیرجند تجلیل شد . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در سال ۸۵ بزرگداشتی برای وی برگزار کرد.
غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران ۱۶اردیبهشت سال ۹۵ در سن ۹۰ سالگی درگذشت.
به گزارش طبس نیوز به نقل از «خراسان جنوبی» ۱۶ اردیبهشت ۹۶، اولین سالگرد فوت وی در سکوت گذشت و از این استاد فرهیخته حتی یادی هم نشد و عبارت« برند سازی بزرگان خراسان جنوبی» که مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان کشور خرداد ماه سال گذشته آن را در جلسه طرح ضیافت اندیشه و نشست نخبگان و سرآمدان خراسان جنوبی در بیرجند به کار برده بود تصویر عینی یافت.
سال قبل و پس از درگذشت دکتر شکوهی، در همین جلسه تفاهم نامه همکاری دانشگاه فرهنگیان و بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی برای تاسیس خانه تعلیم و تربیت دکترشکوهی در استان امضا شد.
۲۵ اردیبهشت سال ۹۵ رئیس دانشگاه فرهنگیان استان از پیگیری ها برای راه اندازی بنیاد علمی دکتر شکوهی خبرداد وگفت: بحث راه اندازی بنیاد علمی دکتر شکوهی با توجه به تجربه های زیاد وی ، قبل از درگذشت او مطرح شد و در حال حاضر هم افتتاح این بنیاد پیگیری می شود.
دکتر «مهدی زاده» افزود: بعد از برگزاری همایش ابتدایی برای بزرگداشت مقام دکتر شکوهی، راه اندازی این بنیاد توسط بنیاد علمی نخبگان استان مطرح و قرار شد تفاهم نامه ای در این زمینه با بنیاد نخبگان منعقد شود.

**قول هایی که عملی نشد
حالا در آستانه سالروز تولد دکتر شکوهی و یک سال پس از این سخنان، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به ایجاد خانه تعلیم و تربیت دکتر شکوهی در پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان بیرجند اشاره می کند که اساسنامه آن تنظیم شده اما امور حقوقی و اداری خانه تمام نشده است، هر چند بنیاد ملی نخبگان استان قول هایی داده بود اما با تغییر مدیریت ها عملی نشد.
قول هایی که دکتر «مهدی زاده» از آن به کمک مالی برای راه اندازی خانه تعلیم وتربیت یاد می کند اما دلیل محقق نشدن آن را هم مشکلات مالی احتمال می دهد و خوش بین است که تا پایان سال مالی وقت هست و امکان همکاری بنیاد ملی نخبگان وجود دارد.
با این وجود دانشگاه فرهنگیان، خانه تعلیم و تربیت دکتر شکوهی را تجهیز کرده و در صدد راه اندازی سایتی است که محور کار آن حوزه های علمی، پژوهشی و فرهنگی باشد و بیشترین تاکید آن بر توجه به آثار دکتر شکوهی در قالب کارگاه های آموزشی است که در این راستا دو نشست علمی سال قبل از طریق خانه تعلیم و تربیت برگزار شد.
وی از اهداف راه اندازی این خانه زنده نگه داشتن آثار دکتر شکوهی و ایجاد زمینه استفاده از آن ها ازطریق کارگاه ها و دوره های آموزشی را نام می برد و این نکته را هم مطرح می کند که تاسیس یک خانه علمی و تصویب اساسنامه آن زمان بر است و بعد از آن می تواند به صورت رسمی فعالیت کند .
او احتمال می دهد تا پایان تابستان اساسنامه خانه تعلیم و تربیت دکتر شکوهی به تصویب برسد.
بحث دولتی یا غیر دولتی بودن خانه تعلیم و تربیت دکتر شکوهی مطرح است اما خوب است که وابسته به دانشگاه فرهنگیان باشد تا استمرار فعالیت های آن قائم به شخص نباشد و با تغییر مدیریت دچار تحول نشود.
او هم راه اندازی موزه دکتر شکوهی را تایید می کند و پیشنهاد می هد: آموزش و پرورش یک موزه تاریخی مربوط به این نهاد راه اندازی کند و آثار بزرگان تعلیم وتربیت استان و معلمانی که تالیفات زیادی دارند دراین موزه به نمایش گذاشته شود. دانشگاه فرهنگیان استان فضا ندارد وگرنه برای این کار اقدام می کرد.
دکتر مهدی زاده راه اندازی بنیاد علمی دکتر شکوهی را کاری سخت می خواند که اصول کار خودش را دارد و باید ازطریق وزارت علوم پیگیری شود.

**وعده های برزمین مانده
معاون ابتدایی و دبیر اجرایی اولین همایش دکترشکوهی در استان هم از وعده هایی می گوید که سال قبل پس از درگذشت دکتر شکوهی، مطرح شد اما به عمل نرسید. میدانی که شهرداری بیرجند می خواست به نام دکتر ثبت کند اما در نقشه شهر فراموش شد.
ساختمانی در دانشگاه بیرجند که باز هم قرار بود به نام دکتر شکوهی شناخته شود اما نامگذاری نشد. «حسینی» از کلنگ زنی احداث آموزشگاهی در خیابان غفاری بیرجند نام می بردکه هر چند بنا بود یک ساله به اتمام برسد اما به دلیل مشکلات اعتباری، به پایان نرسیده است ولی پیشرفت خوبی دارد.
آموزش وپرورش استان، سال قبل اولین همایش ابتدایی و بزرگداشت دکتر شکوهی را برگزار کرد اما برنامه ای برای سالگرد درگذشت دکتر نداشت.
۲۰۴۷* دریافت و انتشار- عباسقلی اشکورجیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =