توصیه‌های قرآنی برای نویسندگان کتب دینی

گروه فرهنگی: برفی نویسنده و مؤلف کتب دینی و اجتماعی و پژوهشگر خراسان‌جنوبی گفت: رعایت انصاف و عدالت، پرهیز از زیاده‌گویی و بیان مطالب به صورت رسا و بلیغ از توصیه‌های قرآنی است که نویسندگان کتب دینی و قرآنی باید آن را رعایت کنند.

محمد برفی نویسنده و پژوهشگر خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: قرآن‌کریم در موارد عدیده‌ای ویژگی‌های یک کلام و سخن مطلوب را بیان کرده است که مؤلف یک اثر قرآنی شایسته است این موارد را در اثر خود مراعات کند تا کار وی رنگ و بوی قرآنی بگیرد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی از مثنوی مولوی به عنوان قرآن دوم یاد می‌شود به این معنا است که مولوی در عین سادگی و روانی مفاهیم قرآن را به بهترین نحو در قالب شعر و نظم و حتی بهتر از ترجمه‌های منظوم قرآن بیان کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: اولین ویژگی یک اثر قرآنی و دینی مطلوب سادگی و روانی آن است و تا حد امکان باید از پیچیده نوشتن دوری شود  اما در عین حال نوشته باید مستند و منطقی باشد چنانچه قرآن‌کریم نیز در سوره مبارکه احزاب آیه ۷۰ بیان کرده«ا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا اى کسانى که ایمان آورده‌اید از خدا پروا دارید و سخنى استوار گویید»

رسایی کلام تأثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد

برفی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که جملات هر چه قدر کوتاه‌تر و از رسایی برخوردار باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت و یک نویسنده قرآنی و دینی نیز برای اثر بخشی سخن خود باید به این نکته توجه داشته باشد.

وی افزود: قرآن‌کریم نیز در مواردی به این مهم اشاره کرده و رسا بودن را از ویژگی‌های یک کلام خوب بیان کرده است چنانچه در سوره مبارکه نساء آیه ۶۳ آمده است وَقُلْ لهم فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا  بَلِیغًا و به آنان سخنى رسا که در دلشان مؤثر افتد بگو»

این پژوهشگرخراسان‌جنوبی ادامه داد: دین اسلام توجه خاصی به حرمت و کرامت افراد دارد و از این جهت بیان می‌داریم در یک اثر مطلوب قرآنی باید کرامت افراد حفظ شود و مخاطبین محترمانه مورد خطاب قرار گیرند.

تأکید قرآن‌‌کریم بر حفظ کرامت مردم در کلام

برفی ادامه داد: آیه ۲۳ سوره مبارک اسراء که می‌فرماید«وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا با ایشان به اکرام و احترام سخن‌گو» و آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره که می‌فرماید«وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا با مردمی به نیکی سخن بگو» تأکیدی بر نیکو خطاب قرار دادن مخاطب است.

وی افزود: همچنین همه ما بر این نکته واقف هستیم که در تعالیم دینی ما توصیه به عدالت و انصاف شده است و نویسنده اثر قرآنی نیز شایسته است این توصیه را در آثار خود مراعات کرده و تا آنجا که می تواند خود را نسبت به موضوع کتابی که می‌نویسد بی‌طرف نشان دهد.

مؤلف کتب دینی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قرآن‌کریم نیز بارها و بارها مسلمانان را به این مهم توجه داده است و آیات بسیاری از کلام وحی به انسان‌ها هشدار می‌دهد منصفانه و عادلانه رفتار کنند که به تقوا نزدیک‌تر است.

سخن عادلانه و منصفانه توصیه قرآنی است

برفی بیان کرد: در سوره مبارکه انعام آیه ۱۵۲ نیز به این مهم اشاره شده است و می‌فرماید«وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا و هر گاه سخنی بگویید به عدالت بگویید»

وی ادامه داد: سخن گفتن بر اساس قول لین« قَوْلًا لَیِّنًا بر اسا قول نرم سخن بگویید» سوره مبارکه طه آیه ۴۴ و همچنین سخن گفتن بر اساس قول معروف «… قَوْلًا مَعْرُوفًا  سخنى پسندیده» سوره بقره آیه ۲۳۵، نیز از دیگر توصیه های قرآن کریم است که مؤلف یک اثر دینی و قرآنی باید آن را مورد توجه قرار دهد.

این پژوهشگر خراسان‌جنوبی افزود: نکته دیگری که در نوشتن کتب دینی باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از کلمات و واژگان پاک و طیب در اثر است چنانچه قرآن نیز بر این نکته تأکید می‌کند و می‌فرماید«وَهُدُوا إِلَى الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِیدِ آنها به سوی سخنان پاکیزه هدایت می‏شوند و به راه خداوند شایسته ستایش راهنمائی می‏گردند»

برفی یادآور شد: همچنین یک نویسنده قرآنی متعهد نباید استفاده از واژگان ثقیل و پیچیده را جایگزین قدر و منزلت علمی خود کند و تا آنجا که می تواند آثار گذشتگان پیرامون موضوعی که قلم می زند را مطالعه کرده و آگاهی های خود را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دوازده =