نگران مصادره اربعین هستیم/ پس‌انداز مردم خراسان‌جنوبی در ۴۰۰۰ قلک

گروه جامعه: اربعین و اقدامات اربعین را هیچ فرد و نهاد و سازمانی نباید به نفع خود مصادره کند. این به کار اربعین صدمه می‌زند. ما مهمان مردم عراق هستیم.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) کمتر زائر ایرانی اربعین است که راهش به کاظمین افتاده باشد و نمک گیر نان و غذایشان نشده باشد. صبح که می شد بوی نانشان تمام کوچه پس کوچه های منتهی به حرم امامین جوادین را پر می‌کرد، ظهر بوی ناهارشان، شب بوی شامشان. حتی میان وعده هم به زوار می دادند، نخود، کشمش؛ اناب‌هایشان بوی مشهد می‌داد و از کنار موکبشان کسی تشنه رد نمی‌شد.

یکی از موکب‌هایشان دقیقاً رو به روی درمانگاه دائمی هلال احمر در کاظمین بود (شارع باب المراد). پزشک‌ها و پرستارهای درمانگاه هم از خلق وخوی خوبشان می گفتند، هم از تمیزی و خوشمزگی غذایشان و هم از تاول‌های دست‌ها و پاهایشان. زائر واقعی که باشی پیاده روی هم که نکنی بهانه ای برای تاول زدن پاهایت پیدا می‌شود، زیارتت مقبول‌تر که شد دیگر تاول پا کافی نیست دست هایت هم تاول می زند. دست ها و پاهایی که روز قیامت خیلی حرف ها برای گفتن دارند.

وقتی مسئول مردمی ترین موکب اربعین نگران مصادره اربعین است

خراسان جنوبی؛ می دانیم که یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است و حالا مردانی از این استان محروم از شهرها و شهرستان‌هایی که برای اولین بار نامشان را میشنویم و هرگز فراموش نخواهیم کرد: خوسف، آیسک و … هزاران کیلومتر راه آمده‌اند تا به زائران امام حسین(ع) بسیار دورتر از کربلا خدمت کنند. خودشان می گویند، گفتند اینجا نیاز است ما هم اینجا آمدیم. انقدر بی ادعا و مهربان هستند که دوست داری پای مکتب عاشقیشان بنشینی و هزاران درس یاد بگیری.

مشکلات زیادی برای انتقال تجهیزاتشان به عراق داشتند و مسئولشان از این مشکلات می‌گوید:

اینجا دست‌هاست که تاول می‌زند

«محمدتقی سعیدی، از استان خراسان جنوبی شهرستان بیرجند مسئول فرهنگی و کمیته مشارکت‌های مردمی استان خراستان جنوبی». خود را اینگونه معرفی کرد و ادامه داد: بقیه کار می‌کنند من فقط آمده‌ام نگاه کنم، من کاری نمی کنم. اما در طول مصاحبه وقتی در جمع‌بندی حرف‌هایش دستش را بالا آورد و با انگشتانش شروع کرد به شمردن مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم، تمام سرانگشتانش تاول داشت.

گفت گوی ما اینگونه آغاز شد:

محمد تقی سعیدی، از استان خراسان جنوبی شهرستان بیرجند مسئول فرهنگی و کمیته مشارکت‌های مردمی استان خراستان جنوبی هستم وافتخار این را دارم که در کنار خادمان زائران ابا عبدا الله در شهر کاظمین حضور یافتم. امسال دومین سالی است که آمده‌ایم زائران ابا عبدالله را ببینیم. در سال گذشته خراسان جنوبی ۱۳ موکب را در عراق برپا کرد که سه موکب در مسیر نجف به کربلا و ۱۰ تا در شهر مقدس کاظمین بود. سال گذشته به محض اینکه به ایران برگشتیم کمیته‌ای را تشکیل دادیم و ۸۴ جلسه را به صورت رسمی در غیر ساعات اداری با استفاده از نخبگان و افراد دخیل در برپایی موکب‌ها برگزار کردیم و ایرادها و اشکالات را بررسی و جمع بندی کردیم. چکیده این اقدام در قالب کتابی با عنوان «دانستنی های موکب؛ سخنی چند با موکب داران» تهیه و توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات ویرایش، چاپ و در بین موکب داران ایرانی توزیع شد.

وی ادامه داد: امسال با توجه به نیازی که سال گذشته احساس شد ۳۰ موکب را وارد خاک عراق کردیم، ۵ موکب در مسیر نجف به کربلا هستند و ۲۵ موکب در کاظمین؛ سال گذشته ما سه و سه دهم میلیارد تومان هزینه کردیم و امسال برآورد ما حدود شش میلیارد است. با ۸۵۰ خادم و ۸۳ دستگاه تریلی و کامیون به عتبات امده‌ایم. سه موکب ویژه خواهران که نیاز به برپایی آن سال گذشته کاملاً احساس شد.

سعیدی در بین سخنانش به این مسئله نیز اشاره کرد که حتی یک ریال از مسئولان دولتی نگرفته است و فقط از مسئولان استانشان خواسته راه را برای ارائه خدمت مردم هموار کنند و تصریح مرد: ما بابت کاری که انجام می دهیم به غیر از ابا عبدالله از هیچ کس هیچ توقعی نداریم و هیچ چیز نمی خواهیم. هر کسی هم که نذری می‌آورد خودش می‌داند و خدای خودش.

این موکب دار مراسم اربعین در پاسخ به این سؤال که مشکلات و آسیب‌هایی که در اربعین با آن مواجه بوده‌اید چه مواردی هستند؟ گفت: بسیاری از آسیب هایی که خودمان پارسال با آن مواجه بودیم را امسال رفع کرده‌ایم اما چند چیز می‌تواند به اربعین آسیب بزند: یکی ورود اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بروکراسی اداری است. اگر قرار است نهاد و سازمانی به این مسئله ورود کند باید در حد آماده کردن زیرساخت‌ها باشد نه امر و نهی و فرماندهی! این نهادها صرفاً باید رابطی بین ما و مسئولان عراقی باشند.


وقتی مسئول مردمی ترین موکب اربعین نگران مصادره اربعین است

وقتی پای آمار پیش می آید هر کسی آمار خودش را می دهد و آمارسازی می‌شود

وی به مسئله ارائه مداوم آمار در خصوص خدمات اربعین نیز اشاره و آن را جزو آسیب‌های این مراسم دانست و گفت: اگر موکبی قرار است از ایران به عراق بیاید باید امکانات این موکب بررسی و سپس با ورود آن موافقت شود اما اینکه روزانه بخواهیم از موکب‌ها آمار بگیریم باعث می‌شود اصل مطلب، صداقت و … خدشه دار شود وقتی پای آمار پیش می‌آید پیشاپیش هر کسی آمار خودش را می‌دهد و آمارسازی مطرح می‌شود.

نگران مصادره اربعین هستیم/ ما مهمانیم نباید میزبانی کنیم

سعیدی آسیب سومی که از آن نگران بود را مصادره اربعین عنوان کرد و گفت: اربعین و اقدامات اربعین را هیچ فرد و نهاد و سازمانی نباید به نفع خود مصادره کند. این به کار اربعین صدمه می‌زند. ما مهمان مردم عراق هستیم اما به این شکلی که اکنون به عراق می‌آییم در حال میزبانی کردن هستیم و این مسئله در آینده به ما آسیب خواهد زد. باید موکب‌های ایرانی و عراقی تلفیق شود و مسئولیت در سایر شهرهای عراق هم بر عهده مردم عراق بیفتد ما نیز در کنار آنها فعال باشیم.

بازار و مردم عراق باید از حضور موکب‌های ایرانی بهره ببرد

وی به فعالیت گروه «لواء الخدمه الحسینیه» که یکسری از جوانان، نظامیان و کسبه عراقی هستند و دور هم جمع شده به مردم خدمت رسانی می کنند نیز اشاره کرد و گفت: ما فقط به مردم اسکان و تغذیه می‌دهیم اما نیاز داریم برای ارتباط با مردم عراق واسطی داشته باشیم. از سوی دیگر ما در بازار عراق هستیم باید از منابع داخلی عراق هم استفاده کنیم بازار عراق و مردم عراق باید از حضور ما بهره ببرد اگر بهره نبرد ممکن است مشکلاتی در آینده بروز کند.

این موکب دار اربعین افزود: ما نمی‌دانیم که چند سال دیگر می توانیم به این شکل در عتبات حضور داشته باشیم اما اکنون که به این راحتی در اینجا هستیم نتیجه خون هزاران شهید است. این ماحصل یک خون بهای قبلی است و نباید یادمان برود که افرادی این زیرساخت را آماده کرده اند و در این راه بسیار زحمت کشیده اند؛ ما نباید سر یک تلنگر، سهل انگاری، دستور نابه جا و … اینها را به هم بریزیم. اگر قرار است این راه ادامه پیدا کند باید مراقب رفتار، گفتار و کردارمان باشیم و مراقب این باشیم که امام حسین از ما یک شیعه واقعی می خواهند.

وقتی مسئول مردمی ترین موکب اربعین نگران مصادره اربعین است

وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد نمی‌توانیم کارهایی که در ایران انجام می‌دهیم را در عراق هم انجام بدهیم، خاطرنشان کرد: ما در باب صاحب الزمان(یکی از درب‌های ورودی امامین جوادین(ع)) تصاویر تعدادی از شهدای دفاع مقدس را نصب کردیم صبح روز بعد از ما خواستند که تصاویر را جمع کنیم و گفتند که ما تصاویر شهدای خودمان را نمی گذاریم شما هم نگذارید . حرف آنها منطقی بود وقتی از ما می پرسند این فرد کجا شهید شده و ما می گوییم کربلای ۵، خب یک طرف جنگ همین‌ها بودند و ناراحت می‌شوند باید دقت کنیم.

سعیدی اظهار کرد: راه به این خوبی باز شده و زن و مرد و پیر جوان در آن حضور دارند و شده مرکز ثقل جهان اسلام. اگر ما درست عمل کنیم می‌توانیم جوانان خودمان را تا محرم و صفر آینده بیمه کنیم. باید برنامه‌ریزی مدون و خوبی صورت گیرد و اربعین را برای خودمان مصادره نکنیم و بدانیم امام حسین(ع) متعلق به همه است و ملیت، قومیت، زبان، شهر و … را باید کنار بگذاریم. اگر قرار است اربعین جهانی شود شک نکنید که این قوی ترین انقلابی است که می‌تواند برای شیعه رخ دهد.

توزیع ۴۰۰۰ هزار قلک اربعین در بین مردم خراسان جنوبی

مسئول فرهنگی و کمیته مشارکت های مردمی استان خراستان جنوبی از قلک‌هایی که مردم خراسان جنوبی برای پس انداز مراسم اربعین تهیه کردند نیز سخن گفت و عنوان کرد: از اربعین سال گذشته مردم خراسان جنوبی همانند مردم عراق پول های مربوط به اربعین را کنار می‌گذارند تا در این ایام خرج شود. چهار هزار قلک در بین مردم توزیع شده است. خراسان جنوبی ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، جمعیتمان کم است اما خیلی همدل هستیم. روزی ۴۵ هزار قرص نان پختیم و ۱۱۰ هزار نفر را در روز تغذیه کردیم، هر شب بین ۱۵ تا ۲۲ هزار نفر را هم اسکان دادیم. این برای ما خیلی بود اما برای امام حسین(ع) هنوز کاری نکردیم.

تا وقتی خود را موظف به رعایت قوانین عراق نکنیم همچنان با مشکل مواجه هستیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با مشکل قانونی مواجه بودید یا احساس می‌کنید که خلاء قانونی در خصوص حضور موکب های ایرانی در اربعین وجود دارد؟ گفت: افت و خیزهایی وجود دارد اما ما باید بپذیریم که وقتی وارد کشور عراق می شویم قانون اینجا ساری و جاری است مسئولان ما هر کاری که می توانند باید در خصوص مسائل قانونی و … انجام دهند و این مسائل نباید در جامعه پخش شود مسئولان باید در طول سال جلسات هماهنگی را برگزار کنند. امسال ورود ما از مرز مهران بسیاری عالی بود در حالی که سال گذشته بسیار با مشکل مواجه بودیم. البته مشکلاتی نیز وجود دارد اما تا زمانی که ما خود را موظف نکنیم که به قوانین یک کشور دیگر احترام بگذاریم همچنان با مشکل مواجه هستیم. ما در سفری هستیم که حضرت زینب(س) بسیار سختی کشیده است، این سختی ها که چیزی نیست.

و پایان بخش سخنانش: مردم باید بدانند که اگر قرار است این راه باقی بماند باید حرمت عراقی ها را حفظ کنیم مردم عراق مردم قدرشناسی هستند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایکنا مسئول موکب بیرجندی های کاظمین به محض اطلاع از شرایط مردم زلزله زده کرمانشاه برای برپایی موکب در این شهر اعلام آمادگی کرد.

زهرا ایرجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =