۹۴۰ میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی در خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند – ایرنا – مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: این صندوق از سال ۱۳۹۲ تاکنون، ۹۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به کارآفرینان استان پرداخت کرده که نسبت به ۲ دولت قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد زنگنه روز چهارشنبه در جلسه کمیته اشتغال و سرمایه گذاری بیرجند افزود: ۳۰ درصد از حجم کار این صندوق در استان در بخش پرداخت ها و مطالبات مربوط به شعبه بیرجند است.
وی ادامه داد: ۱۲۵ میلیارد ریال تفاهم نامه با دستگاه هایی از جمله اداره کل ورزش و جوانان، زندان ها، کمیته امداد امام خمینی(ره) و … داریم که به معرفی شدگان از این دستگاه تسهیلات اشتغال پرداخت می کنیم.
زنگنه اظهار داشت: تاکنون به ۱۳۵ صندوق خرد محلی بانوان در روستاها پرداخت شده است و بنا داریم ۵۰ صندوق دیگر در روستاها را تامین مالی کنیم.
وی افزود: به هر صندوق خرد مالی بانوان بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه می دهیم و این کار در کوتاه ترین مدت و بدون بروکراسی اداری طولانی است.
وی گفت: ۲۰ نفر از زنان روستا با همدیگر یک صندوق خرد محلی را تشکیل داده اند، همه آورده آنها ممکن است ۲۰۰ میلیون ریال باشد که به همین میزان به آنها تسهیلات بلند مدت قرض الحسنه از طرف صندوق کارآفرینی امید می دهیم.
زنگنه ادامه داد: روستای بدون بیکار و هر روستا یک محصول، ۲ طرح اساسی برای صندوق کارآفرینی امید در سال جاری است، محصول سالمی که در گذشته در روستا تولید می شد امروز وجود ندارد و روستاها شکل مصرف کننده به خود گرفته اند.
مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: اگر روستایی در مجموعه شهرستان توان دارد که به روستای بدون بیکار تبدیل شوند آماده ارائه تسهیلات به آنها هستیم.
وی اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از موسسات عامل پرداخت کننده تسهیلات، با اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال در استان، تسهیلات را طبق ضوابط مربوط ارائه می کند.
وی تصریح کرد: ۱۲۶ طرح با مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به ما معرفی شده که از این تعداد ۴۵ طرح به دلیل مشکلات رد شده ، ۳۴ طرح در مرحله تصویب و بیش از ۵۰ طرح در مرحله بررسی های اولیه قرار دارد.
وی اضافه کرد: در استان چهار هزار نفر در سامانه کارا به مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال ثبت نام کردند، سه هزار میلیار ریال با سهم ملی به ما ابلاغ شده که هم اکنون سه برابر ظرفیت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی طرح ثبت نام کردند.
زنگنه گفت: ۱۰ درصد این طرح ها تاکنون به موسسات عامل معرفی شده، از ۴۰ طرح شهرستان بیرجند به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال ۱۲طرح رد شده و بقیه مصوب شده است.
وی افزود: ۱۲ طرح که رد شده به این دلیل بوده که فرد متقاضی کارمند بوده، قانون اشتغال پایدار اعلام کرده که دریافت تسهیلات برای کارمندان ممنوع بوده چون هدف از ایجاد این طرح ایجاد اشتغال برای افراد بیکار است.
وی اظهار داشت: هم اکنون فردی کارمند داریم که تقاضای پنج میلیارد ریال تقاضای وام کرده ، با وجود سپری کردن فیلتر های ابتدای توسط این صندوق رد شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰ درصد از ۱۲۶ طرحی که به ما معرفی شده کارمند هستند که رد شده اند، گفت: در بحث فناوری اطلاعات تنها موسسه عامل که طرح های این بخش را قبول می کند این صندوق است.
زنگنه یادآور شد: از ۱۲۶ طرح معرفی شده به این صندوق ۴۰ طرح آن مربوط به شهرستان بیرجند است، ۳۱ طرح از ۴۰ طرح بیرجند مربوط به بخش کشاورزی است ، ۲ طرح مروبط به صنعت و معدن ، ۴ طرح مربوط به فناوری اطلاعات،۲ طرح مربوط به گردشگری و یک طرح هم مربوط به صنایع دستی است.
وی بیان کرد: با نرخ از صفر تا چهار درصد تسهیلات پرداخت می کنیم، در مناطق مرزی طرح های مشارکتی داریم که در استان ۱۰ طرح از این نوع در حال اجراست و تسهیلات با نرخ صفر درصد ارائه می شود، برای مدت ۲ سال زمان تنفس دارند و بعد از ۲ سال اصل وام تا سقف ۲۰ میلیارد ریال است.
زنگنه گفت: پنج طرح از ۱۰ طرح یاد شده در مناطق مرزی است، تسهیلات صفر درصد در هیچ جای دنیا داده نمی شود اما از برنامه های دولت است به همین دلیل در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۴ طرح برای استان مصوب شد و رتبه نخست طرح های مشارکتی روستاها مربوط به خراسان جنوبی است.
وی افزود: چهار طرح به دلیل مشکل تایید نشد و ۱۰ طرح تایید شد، که پنج طرح در مناطق مرزی و بقیه در مناطق غیرمرزی در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در مناطق مرزی تسهیلات صفر درصد ارائه می کنیم که هم اکنون ۲ طرح در مرحله بهره برداری و ۲ طرح در سال جاری به بهره برداری می رسد و بقیه طرح ها سال ۱۳۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: به ۲ طرح غیر مرزی که مربوط به بیرجند و خوسف بوده تسهیلات سه درصد ارائه می کنیم، هدف کلان این صندوق توجه به قشر های کم برخوردار جامعه مثل روستاییان و افرادی است که مشکل مالی دارند.
۷۵۵۹* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شانزده =