خواسته های کامیون داران بر مدار تحقق

بیرجند – ایرنا – کامیون داران خراسان جنوبی چندی پیش در اعتراض دسته جمعی مشکلاتی متعددی را به عنوان درخواست های خود مطرح کردند که این خواسته ها با پیگیری های مسئولان در سطح استانی و ملی بر مدار تحقق قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا رانندگان همراه شب و روز جاده ها هستند، کامیون ها در سوسوی سرمای زمستان زوزه کشان گردنه های پر پیچ و خم را می گذرانند تا چرخ صنعت حمل و نقل کشور بچرخد، این رانندگان شبهای زیادی را در جاده ها بیداری می کشند تا بازار اقتصاد کشور به خواب نرود.
بی تردید بر همگان روشن است که اگر صنعت حمل و نقل کشور حتی برای ساعتی هم توقف کند جامعه دچار چه بحران هایی می شود.
مواد غذایی، سوخت ها، میوه و تره بار، مسافر، مصالح ساختمانی و سایر موارد اگر در کشور به طور صحیح و در زمان خود جا به جا نشود اختلال بزرگی در زندگی روزمره مردم رخ می دهد.
با همه این سختی ها قشر راننده صبورانه فعالیت می کند. اگر از سختی این شغل بگذاریم باید دانست که یکنواختی شرایط راه، نبود استراحتگاه بین جاده‌ای و محل امن به ویژه در راه‌های کویری باعث شده که راننده حتی با خواب‌ آلودگی مجبور شود شبانه روز رانندگی کند چه بسا که این خستگی منجر به حوادثی هم می شود.
به عبارتی دیگر در این شغل، راننده جانش را کف دستش می گذارد و راهی جاده می شود و کمترین انتظار آنها توجه به امور معیشتی است.
چندی قبل شماری از کامیون داران خراسان جنوبی با تجمع در میدان شهدای عبادی بیرجند خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات صنفی خود شدند.
در این تجمع حدود ۲۰۰ نفر از رانندگان و ۱۰۰ دستگاه خودروی سنگین نسبت به وضعیت بیمه، پایانه ها، سوخت، کرایه خودروهای سنگین و … اعتراض کردند.
یکی از کامیون داران معترض در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گلایه مندی از گرانی لوازم یدکی خودروهای سنگین گفت: با همه گرانی ها کرایه ماشین های سنگین از پنج سال گذشته تاکنون افزایش نیافته است.
زمانی ادامه داد: ۲ برابر شدن بیمه رانندگان غیر قابل تحمل است، بیمه ۲۳۰ هزار تومانی به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، مگر راننده ای که یک میلیون تومان حقوق می گیرد و مستاجر هم هست می تواند این وجه را پرداخت کند.
کشتگر، یکی دیگر از رانندگان کامیون با بیان اینکه سوخت ماشین های سنگین عادلانه تقسیم نمی شود، اظهار داشت: با همه مشکلات مربوط به سوخت، از ۳۰۰ لیتر اختصاص یافته هم ۱۰۰ لیتر بیشتر دریافت نمی کنیم در صورتی که اگر دست به جیب باشیم با هزار لیتر هم پمپ ها مشکلی ندارند.
آهنی راننده کامیون دیگری از فعال نبودن پمپ های بنزین از ۱۱ شب به بعد گلایه کرد و گفت: مسئولان کمتر به راننده ها توجه می کنند روزی هزار تریلی در پایانه مرزی ماهیرود (میل ۷۸) خراسان جنوبی تردد می کنند، کدام مسئول برای دلگرمی راننده ها هم که شده بازدیدی از وضعیت حمل و نقل پایانه ها داشته است؟
فدایی یکی دیگر از رانندگان معترض هم از بی عدالتی در پایانه های باری گله مند بود و افزود: چرا باید راننده های بیرجندی ساعت ها در صف بار باشند درحالی که راننده های غیر بومی با پرداخت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان زودتر از ما بار می گیرند.
وی ادامه داد: رانندگان واحد های شهری از وضعیت سختی کار برخوردارند آن وقت راننده کویر باید ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کند و از هیچ مزایایی برخوردار نباشد.
البته این تجمع ها به صورت سراسری در سایر نقاط کشور نیز اتفاق افتاد و پس از آن خواسته های برحق کامیون داران به رسمیت شناخته شد و مسئولان برای آن جلسات متعددی برگزار کردند تا این مشکلات را به نوعی حل کنند.
پس از گذشت مدتی از این تجمع دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی در خصوص آخرین انتظارات رانندگان کامیون به خبرنگار ایرنا گفت: اگر قانون مدون برای حمل و نقل در استان باشد و بار هر کامیون از طریق سامانه اعلام بار مشخص شود دلال بازی نیز از بین می رود.
علی اکبر ایزدپناهی با بیان اینکه برخی مشکلات رانندگان و کامیون داران کشوری است افزود: این مشکلات باید در سطح کلان تصمیم گیری شود.
وی اظهار داشت: رانندگان فرزندان وطن هستند و همین افراد سال ۶۲ با یک فرمان امام خمینی (ره) بسیجی وار برای تخلیه تمام بنادری که زیر بمباران بود، وارد عمل شدند لذا در شرایط فعلی انتظار می رود مسئولان حداقل حق رانندگان را ادا کنند.
دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی افزود: انتظار می رود وقتی مسئولان می خواهند تصمیمی در خصوص این قشر بگیرند حداقل از نظرات تشکل های صنفی در جلسات خود استفاده کنند تا چالشی در کشور ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه رانندگان در شرایط فعلی برای فعال بودن شریان اقتصادی کشور از جان و مال خود سرمایه گذاری می کنند گفت: یک راننده در سال به اجبار باید چندین نوبت آزمایش عدم اعتیاد دهد لذا درخواست می شود این آزمایش ها زیر پوشش بیمه قرار گیرد.
ایزدپناهی به افزایش بی رویه قیمت لاستیک و قطعات یدکی اشاره کرد و افزود: با توجه به نرخ ثابت کرایه ها هزینه حمل و نقل کامیون با درآمد آن همخوانی ندارد و اگر اقتصاد راننده تامین نشود صنعت حمل و نقل می خوابد و دود آن به چشم همگان خواهد رفت.
وی با بیان اینکه لاستیک های داخلی کیفیت مطلوب برای خودروهای سنگین را ندارد گفت: لازم است حداقل برای تامین لاستیک های جلوی ماشین اجازه واردات لاستیک خارجی به صنف رانندگان داده شود چون استفاده از لاستیک بی کیفیت بازی با جان راننده است.

** بیشتر مسائل با کدخدامنشی حل می شود
وی خواستار این شد که حق کمیسیون ها طبق قانون اخذ شود و افزود: در این خصوص نیز مسئولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قول داده اند با شرکت های متخلف برخورد و به کمیسیون ماده ۱۲ معرفی شوند.
ایزد پناهی با بیان اینکه بسیاری از مسایل با کدخدا منشی حل می شود گفت: وقتی مشکلی پیش می آید مسئولان نباید حالت تدافعی داشته باشند بلکه باید مشکلات را برادروار رفع نمود.
دبیر انجمن صنفی رانندگان استان با اشاره به روند توافق ها برای حل مشکلات کامیون داران یادآور شد: برابر دستور العمل ابلاغی از سازمان حمل و نقل جاده ای کشور طبق توافقی که با سازمان صنایع داشته ایم مقرر شده نرخ کرایه حمل و نقل از صفر تا سقف ۲۰ درصد به صورت توافقی اعلام شده که امیدواریم این موضوع در بحث به روز رسانی نرخ کرایه اجرایی شود.
وی افزود: در بحث تامین لاستیک مورد نیاز نیز ۱۰۰ حلقه برای کل استان در نظر گرفته شده اما رانندگان باید پیش از دریافت نرخ آن را با بازار مطابقت دهند.
ایزدپناهی از مسئولان خواست که در خصوص مشکلات بیمه ای رانندگان از جمله بازنشستگی و از کارافتادگی نیز تدبیری بیندیشند چون به گفته وی این موضوع از دغدغه های مهم رانندگان است.
وی با بیان اینکه فرصت یک ماهه برای پرداخت حق بیمه رانندگان باید افزایش یابد اظهار داشت: در بسیاری از مواقع رانندگان برای ترخیص کالا باید مدت زیادی در پایانه های مرزی معطل بمانند و این در پرداخت به موقع حق بیمه اخلال ایجاد می کند که مشمول جریمه ۲ برابری می شوند.
یکی دیگر از موضوعاتی که ایزدپناهی به آن تاکید کرد بحث هزینه کارت سلامت و پوشش بیمه ای آزمایش های رانندگان بود.

** ۸۰ درصد خواسته های کامیون داران خارج از اختیارات استان است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در آخرین گفت و گو با ایرنا گفت: عمده ترین مشکل کامیون داران نرخ گذاری جدید بود که با هماهنگی صاحبان کالا توانستیم نرخ را ۱۵ تا ۲۰ درصد در استان افزایش دهیم.
جعفر شهامت اظهار داشت: رانندگان کامیون ۲۰ تا ۳۰ مورد خواسته مطرح کردند که ۸۰ درصد آن خارج از اختیارات استان و در سطح ملی بود و هنوز رایزنی ها برای حل مشکلات آنان ادامه دارد.
وی در خصوص لاستیک و هزینه های آن نیز افزود: برای این مشکل هنوز در سطح کشور رایزنی ها ادامه دارد اما توافق های خوبی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ادامه داد: در این خصوص لینک کردن موضوع به انجمن های صنفی در دستور کار است تا با معرفی انجمن صنفی رانندگان بتوانند لاستیک مورد نیاز را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه در بحث لاستیک نوسانات نرخ تا حدودی کنترل شده است گفت: به خاطر راه اندازی ترانزیت در مرز سهم تردد ناوگان تریلر در استان رو به افزایش بوده و برای این ناوگان هزینه لاستیک مهم است که به عنوان یکی از مطالبات در حال پیگیری آن هستیم.
شهامت افزود: تلاش می کنیم برای عرضه مستقیم لاستیک انجمن صنفی با صنعت و معدن لینک شود تا بتوانیم در سطح کشور و استان مشکل را رفع کنیم.
وی در خصوص خواسته رانندگان برای استفاده از لاستیک خارجی نیز اظهار داشت: در بخش مسافربری چون رانندگان حساسیت دارند عمدتا تمایل به استفاده از لاستیک خارجی خصوصا در قسمت جلو دارند که پیگیری انجام می شود ولی روی ناوگان باربری برندهای داخلی قابل استفاده بوده و با توجه به شعار امسال که استفاده از کالای ایرانی است انتظار می رود این مهم مورد توجه واقع شود.
شهامت در خصوص مشکل سیستم های نوبت دهی نیز گفت: از آنجایی که بخش خصوصی خارج از پایانه بار مجوز گرفته اند و حق و حقوقاتی دارند از طرفی نیز مطالبات رانندگان مورد قبول است اما با دستور نمی توان راهکار مشخص داد و نیاز است تعامل ایجاد شود.
وی ادامه داد: به دنبال این هسیتم تا از طریق راه اندازی سامانه نرم افزاری جدید بین پایانه بار و شرکت های خصوصی بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

** تذکر نمایندگان مجلس به دولت برای حل مشکل کامیون داران
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه نمایندگان تذکر بود که کتبی و شفاهی به وزیر داده شد.
فرهاد فلاحتی با اشاره به تماس تلفنی که با معاونان وزرا در این خصوص داشته است افزود: جلساتی هم در سطح کشور توسط اتحادیه کامیون داران برگزار شد که مصوبات خوبی داشته و امیدواریم در نهایت بخش عمده ای از مطالبات رفع شود.

** بیمه تکمیلی رانندگان جاده تا آخر تیر ماه اجرایی می شود
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور نیز به ایرنا گفت: توزیع لاستیک در برخی از استان ها به صورت محدود برای رانندگان حمل و نقل عمومی جاده ای آغاز شده و بیمه تکمیلی رانندگان نیز تا آخر تیرماه امسال عملیاتی خواهد شد.
احمد کریمی درباره جلسه اخیر نمایندگان تشکل های صنفی با محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: در این جلسه مشکلات رانندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاون رئیس جمهوری نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را یکی از برنامه های مهم دولت اعلام کرد.
وی جلسه نمایندگان تشکل های صنفی رانندگان را با معاون رئیس جمهوری مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مجموع نوبخت در جریان اعتراض ها و مشکلات رانندگان حمل و نقل عمومی قرارگرفت.
اکنون حدود ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون و اتوبوس در خراسان جنوبی فعال هستند که از این تعداد حدود ۵۶۰ دستگاه مسافری و بقیه تریلر و ناوگان سبک تر است.
۹۷۶۶ *۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =