۲۴۶۰ هکتار اراضی خراسان جنوبی به آبیاری نوین مجهز شد

بیرجند – ایرنا – مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمدحسن غلامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در مجموع تاکنون ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین از جمله کم فشار، تحت فشار، بارانی و سایر موارد مجهز شده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی امسال رتبه چهارم اجرای سامانه های آبیاری نوین را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: پارسال از ۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب برای اجرای آبیاری نوین در استان، ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال از مجموع ۴۸۶ پروژه قابل افتتاح جهاد کشاورزی در هفته دولت ۲۷۰ پروژه مربوط به حوزه آب و خاک است.
وی میزان سرمایه گذاری این پروژه ها را ۲۳ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان ۱۴ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی، چهار میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان سهم خودیاری و پنج میلیارد و ۳۱ میلیون تومان از منابع تسهیلات بانکی بوده است.
غلامی جمعیت برخوردار از این پروژه ها را ۱۳ هزار و ۵۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: سه هزار و ۱۹۷ خانوار در مناطق مختلف بهره مند خواهند شد و با بهره برداری از پروژه های آب و خاک ۲ هزار و ۹ اشتغال پایدار ایجاد و تثبیت می شود.
وی اظهار داشت: از مجموع پروژه های مربوط به بخش آب و خاک ۹۰ پروژه با سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد تومان مربوط به اجرای سامانه های نوین آبیاری است.
وی گفت: همچنین انتقال آب با لوله ۲۶ پروژه به اعتبار یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان، احیا و مرمت قنوات ۴۵ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، احداث سد ذخیره آب کشاورزی ۹۵ پروژه با هزینه کرد سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و سایر بخش ها ۱۴ پروژه با هزینه کرد یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از دیگر پروژه های قابل افتتاح است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اجرای سامانه های نوین آبیاری را جزو پروژه های شاخص هفته دولت اعلام کرد و گفت: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت فشار چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب و آبیاری کم فشار ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هدررفت آب ۲ برنامه مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب مطرح است ادامه داد: برای مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی اقداماتی از قبیل آبخیزداری و آبخوان داری با احداث هلالی های آبگیر، استحصال آب های روان و تقویت سفره های آب زیرزمینی در حال انجام است.
غلامی گفت: همچنین در خصوص مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی انتقال آب با لوله، احداث سد قنوات و سامانه های نوین آبیاری در استان انجام می شود.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =