هنرمندان با برپایی خیمه هنر در بیرجند سوگواری کردند

بیرجند – ایرنا – خیمه هنر به همت جمعی از هنرمندان خراسان جنوبی و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین بار از شب چهارم ماه محرم به مدت پنج شب در بیرجند برپا شد و راه اندازی کاروان نینوا در روز عاشورا برنامه دیگر هنرمندان استان است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا در این خیمه معرفت برنامه‌هایی چون تلاوت کلام الله قرآن مجید توسط قاریان برتر استان، شعرخوانی، نمایش تعزیه، سخنرانی، نقاشی، مداحی و سایر فعالیت‌های هنری مرتبط با این ایام انجام و با استقبال علاقه مندان رو به رو شد.
خیمه هنر در اولین سال فعالیت خود شب گذشته (دوشنبه) با سخنرانی حجت الاسلام عزتی از اساتید حوزه و دانشگاه به کار خود پایان داد و در این مدت مسئولان استانی از جمله معاون عمرانی استاندار و فرماندار بیرجند در این مکان به سوگواری پرداختند.
همچنین مجلس تعزیه ‘بازار شام’ به همت گروه تعزیه‌خوان «عاشقان اهل بیت (ع)» در خیمه هنر واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرا شد.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه در جمع عزاداران خیمه هنر واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قوه واهمه در انسان می تواند قوه عقل را تحت الشعاع قرار دهد.
حجت الاسلام عزتی با اشاره به اینکه هنر این قدرت را دارد که مطلب را برای مخاطب حسی و قدرت عقل او را برای درک مطالب فلسفی تحریک کند گفت: از سوی دیگر هنر فاسد می تواند انسان را از حق دور کند.
وی با تاکید بر اینکه برای حرکت به سمت امام حسین (ع) باید او را شناخت افزود: بنای اولیه اسلام بر حّریت و آزادی است و بر همین اساس، تقلید را نمی پذیرد.
مدرس حوزه و دانشگاه «هوا و هوس و بی بصیرتی» را دو عامل اصلی شروع فتنه ذکر کرد و گفت: امروز عده ای در داخل کشور به دنبال این هستند که به مردم القا کنند اسلام برای شرایط کنونی کشور نسخه یا قابلیت ندارد که این موضوع بسیار خطرناک است.

** کاروان نینوا در بیرجند حرکت می کند
بنا به روال سال های گذشته همزمان با عاشورای حسینی کاروان نمادین نینوا در بیرجند اجرا می شود.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: این کاروان نمادین به همت انجمن هنرهای نمایشی بیرجند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در مرکز استان برگزار می شود و حین اجرای برنامه های نمایشی به بیان وقایع کربلا و روز عاشورا شامل نمایش های تعزیه حضرت علی اصغر، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت اباعبدالله (ع) می پردازد.
سید علی زمزم اظهار داشت: این کاروان در قالب اجرای نمایش خیابانی همزمان با روز عاشورا مسیر خیابان های بیرجند را به سمت قتلگاه و با استفاده از ابزار و وسایل نمایش به کارگردانی مهدی رحیمی و همچنین هنرمندی جمع کثیری از هنرمندان انجمن هنرهای نمایشی بیرجند طی طریق می کند.
۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =