خراسان جنوبی رتبه ششم کشور را در معلولیت نابینایی دارد

بیرجند- ایرنا- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه ششم کشور را از نظر فراوانی معلولیت نابینایی دارد.

جمیله رضا زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متوسط نرخ معلولیت نابینایی در کشور ۱۷.۷ در هر ۱۰ هزار نفر است که این رقم در خراسان جنوبی بیش از ۲ برابر است.
وی یادآور شد: علت درصد بالای معلولیت نابینایی در استان ، ازدواج های فامیلی و جدی نگرفتن مشاوره های پیش از ازدواج است که مقابله با این موارد اهمیت مشاوره های ژنتیک را بیشتر می کند.
وی به ۲ هزار و ۸۱۱ نابینا و کم بینا در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: بیرجند با ۷۲۴ نفر بیشترین و خوسف با ۵۰ نفر کمترین تعداد نابینا و کم بینا را دارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: اعطای جهیزیه، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان، پرداخت شهریه، کمک هزینه تشویقی به دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی و پرداخت هزینه ایاب و ذهاب آنها از جمله خدمات اداره کل بهزیستی در بخش های مختلف فرهنگی، درمانی و اجتماعی برای نابینایان و کم بینایان است.
وی ادامه داد: همچنین توزیع وسایل توانبخشی همچون لوح، قلم، پرکینز، اسپیکر، عصای ویژه نابینایان، ساعت بریل و ساعت گویا از دیگر خدمات ارائه شده است.
رضا زاده با بیان اینکه خدمات درمانی شامل پرداخت فاکتورها بر اساس شیوه نامه از صندوق درمان است، اضافه کرد: اردوهایی نیز برای نابینایان و کم بینایان درنظر گرفته شده که امسال ۱۵ نفر در تیرماه به بابلسر اعزام شدند.
وی با اشاره به تنها کتابخانه دیجیتال استان برای نابینایان، بیان کرد: ثبت جزوه های دانشجویان و تهیه کتاب های درسی به صورت صوتی از جمله خدماتی است که در این کتابخانه ارائه می شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به ارائه خدمات در قالب آماده سازی شغلی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش، یا فرد به کارخانه ها، شرکت ها و ادارات مناسب معرفی شده یا با پرداخت وام به خود فرد یا کارفرما زمینه اشتغال فراهم می شود.
وی مبلغ پرداخت وام به این متقاضیان را تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر اعلام کرد و گفت: امسال ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای خدمات آماده سازی شغلی در نظر گرفته شده که به دلیل دیر توزیع شدن آن، هنوز اقدامی انجام نشده است.
رضا زاده با اشاره به غربالگری بینایی در استان نیز اظهار داشت: در ۶ ماه ابتدای امسال ۱۲ هزار و ۸۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال توسط ۴۸ پایگاه دایمی غربالگری بینایی شدند.
وی از ارجاع ۵۸ کودک مشکوک به تنبلی چشم برای معاینات تخصصی خبر داد و افزود: ۳۸ کودک نیز تا سقف ۱۱۰ هزار تومان کمک هزینه تهیه عینک دریافت کردند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: درحال حاضر این استان، دارای ۱۳دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه غربالگری بینایی است.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یک =