سرمایه گذاری خارجی ۷۸ درصد در خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری خارجی جذب شده از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۷۸ درصد در استان رشد داشته است.

عیسی جعفری گیو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده از ابتدای تفکیک استان تاکنون بیش از ۸۳ میلیون دلار رسیده و در مقایسه با ابتدای دولت دوازدهم که رقم آن ۴۶.۸ میلیون دلار بوده رشد ۷۸ درصدی داشته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۲۷.۸ میلیون دلار سرمایه خارجی در استان جذب شده است اظهار داشت: این حجم سرمایه گذاری مربوط به سه نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی بشرویه ، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف و پروژه شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی خوسف است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون چهار پروژه نیروگاه خورشیدی ۷مگاواتی در سربیشه ، نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در بشرویه، تولید تسمه و نورد گرم فولاد خوسف و تولید آلومینیوم طبس مجوز سرمایه گذاری خارجی از وزارت امور اقتصادی اخذ کرده اند که حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب برای این پروژه ها ۲۴۴.۲ میلیون دلار است.
جعفری گیو با بیان اینکه از ابتدای تفکیک استان تاکنون میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب به بیش از ۹۷۹ میلیون دلار رسیده گفت: این رقم در مقایسه با ابتدای دولت دوازدهم رشد ۵۶ درصدی داشته است.
وی یادآور شد: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب در ابتدای دولت دوازدهم ۶۲۷ میلیون دلار در استان بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: تعداد پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی استان نیز از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون از۶ به ۱۴ پروژه رسیده که رشد ۱۳۳ درصدی را نشان می دهد.
وی بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی را مربوط به انرژی های تجدید پذیر و صنعت و معدن استان عنوان کرد و گفت: امسال سرمایه گذارانی از کشورهای چین، پاکستان، بلغارستان، آلمان و آفریقای جنوبی بیشترین حجم سرمایه گذاری را در استان انجام داده اند.
جعفری گیو از بهره برداری ۲ پروژه سرمایه گذاری خارجی از ابتدای امسال در استان خبر داد و افزود: این پروژه ها شامل بسته بندی حبوبات، غلات و برنج در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰۰ هزار یورو و پروژه نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در بشرویه با سرمایه گذاری بالغ بر ۶۰۰ هزار یورو است.‌
وی بیان کرد: پروژه های ریخته گری شمش چدن خوسف با اشتغال ۲۲۵ نفر و نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی سربیشه با اشتغال پیش بینی شده ۶ نفر تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
مساحت استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان ۱۵۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع است که از این نظر سومین استان ایران محسوب می شود و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر است.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =