هدف گذاری کمیته امداد به ۲۲۵ هزار فرصت شغلی می رسد

بیرجند – ایرنا – معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اگر منابع لازم اختصاص یابد، هدف گذاری امسال این نهاد به ۲۲۵ هزار فرصت شغلی می رسد.

حجت الله عبدالملکی روز جمعه در حاشیه اختتامیه دوره جهادگران کارآفرین خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تخصیص منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری را فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال در سال جاری دانست و افزود: از کل ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع کشور سهم کمیته امداد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مشخص شده که اگر اختصاص یابد، ۱۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر ایجاد خواهد شد.
وی گفت: امسال با کاهش تقریبا ۳۰ درصدی در منابع بودجه دولتی مواجه شده ایم به طوری که سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در چارچوب بودجه تسهیلات تکلیفی قرض الحسنه داشتیم اما امسال این رقم به یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: کاهش تسهیلات باعث شده که هدف گذاری ایجاد فرصت شغلی نیز از ۱۷۰ هزار در سال به ۱۲۵ هزار فرصت شغلی برسد.
وی با بیان اینکه سالانه باید ۱۷۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد سازماندهی شود گفت: بخشی از این فرصت های شغلی در حوزه کاریابی و بقیه نیز با طرح های اقتصادی محقق می شود.
عبدالملکی افزود: ۴۵ درصد منابع بودجه دولتی از محل تسهیلات تکلیفی برای طرح های اشتغالزایی در هشت ماه گذشته جذب شده و با توجه به رقم های تخصیص یافته از محل تسهیلات تکلیفی روند جذب این منابع رضایت بخش بوده است که امیدواریم کل اعتبار تا پایان سال جذب شود.
وی با گلایه از سیستم بانکی برای عدم تخصیص بخش قابل توجهی از منابع توسعه اشتغال پایدار روستایی گفت: تاکنون از این سرفصل کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده در حالی که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طرح در سامانه کارا ثبت نام شده است.
وی افزود: شبکه بانکی متعهد شده که تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را به طور کامل پرداخت کند که اگر این اتفاق بیافتد به هدف گذاری که انجام شده خواهیم رسید.
عبدالملکی اظهار داشت: البته برای افزایش سقف این تسهیلات رایزنی هایی با بانک مرکزی و کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه این تسهیلات قرض الحسنه و چهار درصد است گفت: فقط تسهیلات توسعه پایدار روستایی غیر از مناطق محروم و مرزی ۶ درصد است اما این تسهیلات به لحاظ هزینه تامین مالی شرایط یکسانی دارند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: سعی می شود تمامی افراد متقاضی بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و براساس سقف موردنیاز متقاضی و موقعیت جغرافیایی توزیع این تسهیلات مدیریت می شود.
وی با اشاره به آموزش در حوزه اشتغال مددجویان گفت: آموزش های فنی و حرفه ای از سال ۷۴ تا سال ۹۵ بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار فقره در کمیته امداد انجام شده و سال ۹۶ بیش از ۲۹۵ هزار فقره آموزش داشته ایم که بودجه خوبی برای آن صرف شده است.
عبدالملکی با بیان اینکه بازنگری ها باعث شد آموزش براساس مخطبان دسته بندی شود افزود: هم اکنون سه نوع آموزش مقدماتی، مهارتی و پایدارسازی در حوزه اشتغال دنبال می شود.
وی اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث شده کمیته امداد در اشتغالزایی از سایر دستگاه ها موفق تر عمل کند این است که مجری طرح پس از ورود به شغل رها نمی شود و حداقل سه تا پنج سال باید تحت نظارت باشد تا بتواند آن شغل را توسعه داده و پایدار کند.
وی با بیان اینکه آموزش ها برای متقاضیان شغل رایگان است گفت: کمیته امداد هزینه آموزش هایی که به صورت آزاد است را پرداخت می کند و بخشی را با تعامل نهادهای آموزشی از جمله فنی و حرفه ای تخفیف می گیرد.
عبدالملکی با اشاره به تفاهم نامه ای که کمیته امداد با بسیج سازندگی و بسیج دانشجویی به امضا رسانده است اظهار داشت: در این تفاهم نامه جهادگران به عنوان تسهیل گر به مددجویان امداد در کارآفرینی کمک می کنند که این اقدام می تواند در کاهش بخشی از هزینه های آموزشی کارساز باشد.
وی افزود: کمیته امداد به این جهادگران عرصه کمک را معرفی کرده و آنها می توانند در این عرصه با علم روز در حوزه اشتغال محرومان با کمیته امداد همکار شوند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه خدمات اشتغال به افراد زیر پوشش محدود نمی شود گفت: مخاطبان کمیته امداد همه نیازمندان کشور هستند لذا برخی نیازمندان تک خدمتی یا چند خدمتی بوده که در بخش های مسکن، اشتغال، جهیزیه و غیره به تشخیص حوزه مددکاری از این کمک ها بهره مند می شوند.
وی با اشاره به برنامه های حوزه خودکفایی نیز گفت: طرح هایی خودکفا اعلام می شود که درآمد آن برای ۶ ماه متوالی حداقل قانون کار باشد.
عبدالملکی با تاکید بر اینکه در بحث خودکفایی شرایط سایر اعضای خانواده نیز مد نظر است اظهار داشت: هیچ عجله ای برای اینکه زودتر طرح ها را خودکفا اعلام کنیم نداریم چون اگر زودتر از موعد خودکفا شوند طرح اشتغال به مشکل می خورد.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی و تورم در سال جاری افزود: اقشار ضعیف بیشتر تحت فشار هستند لذا هیچ اصراری برای اینکه مددجویی از تحت پوشش خارج شود نداریم.
وی با تاکید بر اینکه چتر حمایتی امداد در شرایط سخت اقتصادی محدود نمی شود گفت: امسال با توجه به شرایط نیازمندی های بیشتر، کمیته امداد اقدام به جذب ۷۰۰ هزار خانوار کرده که تاکنون بخشی از این آمار زیرپوشش قرار گرفته اند.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نوزده =