سهمی در صحن آسمانی

بیرجند – ایرنا – صحن مزین به نام حضرت فاطمه زهرا (س) در جوار آستان مقدس امیرالمومنین (ع) شکوهی از هنر و نشانی از ارادت ایرانیان در قلب نجف اشرف است که خراسان جنوبی هم با کمک های خالصانه در این صحن آسمانی، سهمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا صحن حضرت زهرا (س) با شکوه بی نظیرش توانسته بخشی از معماری اسلامی – ایرانی را احیا کند و عملیات این پروژه عظیم از سال ۹۰ شروع شد که اکنون با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برای بهره برداری آن لحظه شماری می شود.
شروع این صحن بزرگ از مقام حضرت زین العابدین (ع) و صافی صفا یمانی در شهر نجف است که به شکل هنرمندانه ای معماری آن در چهار طبقه به هم پیچیده شده و دل های زائران را با بارگاه شاه نجف گره می زند.
طراحی این صحن به نحوی است که جمعیت زیادی از این ورودی وارد می شوند و ۴۵۰ متر را برای رسیدن به حرم می پیمایند.
یکی از مهندسان ایرانی که در این پروژه فعالیت می کند به خبرنگار ایرنا که همراه کاروان زیارتی از بیرجند به عتبات عالیات رفته بود گفت: کل پروژه ۲۲۰ هزار متر مربع بوده که ۱۰۰ هزار متر مربع آن مساحت قسمت زیارتی است.
مجتبی لطفعلی پور دسترسی آسان به بخش‌های مختلف و رویت گنبد از فاصله کم در طبقه مثبت یک را از جمله ویژگی های منحصر به فرد این صحن عنوان کرد و افزود: ایجاد تاسیسات تهویه مطبوع و مناسب با ‏استفاده از به کارگیری پیشرفته‌ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و ایجاد تونل دسترسی در مواقع اضطراری از دیگر ویژگی های این طرح بزرگ است.
وی با تاکید بر اینکه در همه بخش‌های پروژه از مجرب‌ترین ‏اساتید معماری اسلامی استفاده شده است تصریح کرد: صحن حضرت زهرا (س) از مناره ها به دو قسمت زیارتی و غیر زیارتی تقسیم شده و چهار ساختمان موزه، کتابخانه، بخش اقامتی و اداری از جمله قسمت های آن است.
این مهندس معمار ایرانی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه اضافه کرد: طبق برنامه تا پایان سال قسمت زیارتی آن به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: این مجموعه مطابق معماری ایرانی اسلامی دوران صفویه ساخته شده که در نماها، نازک کاری ها و بدنه ها نمود دارد.
لطفعلی پور با تاکید بر اینکه استفاده از کاشی هفت رنگ و ترکیب کاشی کاری و آجرکاری از صحن فاطمه زهرا (س) در نجف یک مجموعه نفیس ساخته است گفت: مشابه این معماری حتی در بناهای مذهبی کشور ایران نیز وجود ندارد.
وی یادآور شد: طبقه مثبت یک صحن نزدیک ترین مکان به گنبد بوده که این شاخصه نیز بین مجموعه های زیارتی بی نظیر و منحصر به فرد است.
مهندس معمار ستاد عتبات عالیات با اشاره به تناسب و ترکیب کار بین طبقات صحن فاطمه زهرا (س) بیان کرد: فضای صحن طوری ساخته شده که در اربعین به عنوان پیک جمعیتی حرم، کاملا پاسخگوی حضور زائران است.
وی استفاده از سنگ های مرر سبز و سفید را در معماری این صحن یادآور شد و گفت: سنگ مرمر سفید که معادن آن در ایران محدود است به عنوان یک سنگ نفیس در طبقه همکف به کار رفته و طبقه منفی یک و مثبت یک با سنگ مرمر سبز تزئین شده است.
لطفعلی پور افزود: حدود یکهزار و ۵۰۰ نیروی کارگری و مهندسی در این پروژه مشغول کار هستند که بیشترین حجم این نیروها را متخصص ایرانی تشکیل می دهند.
وی طراحی سقف و نوع آیینه کاری ها را از ویژگی خاص این صحن برشمرد و گفت: این نازک کاری ها و آیینه های رنگی که در نوع خود بی نظیر محسوب می شود به نام حضرت زهرا (س) با ظرافت خاص طراحی شده است.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه ۹۵ درصد پروژه صحن حضرت زهرا (س) انجام شده، امید است تا پایان سال به بهره برداری برسد.
رحمان احمدی با تاکید بر اینکه کل هزینه های عمرانی صحن از محل نذورات و کمک های مردمی تامین شده است افزود: تا الان بالغ بر یکهزار میلیارد تومان کمک از استان های مختلف جمع آوری و هزینه شده است.
وی گفت: سهم خراسان جنوبی در این کمک ها بسزا بوده و این استان در چهار سال اخیر همواره جزو استان های اول در کمک های مردم به ساخت عتبات عالیات است.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف اظهار داشت: اولین سنگ های پروژه از خراسان جنوبی تامین شده و مردم این استان با ارادتی خاصی که دارند هیچ گاه برای اهل بیت (ع) کم نمی گذارند.
وی بافت فرش توسط بانوان خراسان جنوبی را کاری ارزشمند برای تامین هزینه های عمرانی عتبات عالیات دانست و افزود: اخلاص در این کار ارزش زیادی دارد و علیرغم اینکه وضع مالی مردمان این استان زیاد خوب نیست اما کمک ها هیچ گاه کم نشده است.
احمدی تاکید کرد: با همت مردم و متخصصان ایرانی صحن فاطمه زهرا (س) با وسعت موجود، حرم امام علی (ع) را از مظلومیت خارج می کند.
وی گفت: وجب به وجب این صحن با وضو ساخته شده و زائران هنگام ورود با حالت خضوع و خشوع وارد می شوند.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف ساخت ۲ مناره و طلاکاری گنبد را از دیگر پروژه های در دست اجرا برای حرم مطهر امام علی (ع) عنوان کرد و گفت: طلاکاری گنبد و مناره شمالی انجام شده و تا یک ماه آینده مناره جنوبی نیز باز می شود.
وی ادامه داد: دیوارکشی بقعه پیامبران هود و صالح (ع) در قبرستان وادی الاسلام و مسطح کردن محیط این بقعه متبرکه نیز به همت نیروهای ایرانی انجام شده است.
احمدی با تاکید بر اینکه کمک های مردم برای ساخت عتبات عالیات هیچ وقت کم نشده است ادامه داد: پروژه صحن عقیله بنی هاشم در کربلا نیز شروع شده که امید است با تدوام کمک های مردمی تا چند سال آینده به بهره برداری برسد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز گفت: مردم خراسان جنوبی تاکنون برای ساخت صحن فاطمه زهرا (س) ۲۵ میلیارد تومان کمک کرده اند.
موسی جوینده اظهار داشت: پایه کار این پروژه از سنگ معادن خراسان جنوبی بوده و تلاش کردیم این سنگ ها را از معادنی که در حال ورشکستگی بوده اند خریداری کنیم که به اشتغال منطقه نیز کمک شود.
وی با بیان اینکه کاروان های مختلف از خیران استان برای بازدید از صحن حضرت زهرا (س) به نجف مشرف شده اند افزود: امید است این خیران ضمن اینکه در کار خیر پیشقدم می شوند سفیران خوبی برای جلب بیشتر کمک های مردمی باشند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی همواره در جمع آوری نذورات مردم حرف اول را در کشور می زند تصریح کرد: تعهد استان برای تامین سنگ صحن حضرت زهرا(س) ۱۰۰ هزار متر مربع بوده که انجام شده و در تامین نیروی کار نیز بیشترین نقش را خراسان جنوبی ایفا می کند.
وی گفت: با توجه به اهمیت حمایت از کالای ایرانی تمام محصولات استفاده شده در پروژه های عتبات عالیات از داخل کشور تامین می شود و برای سنگ هم هیچگونه پولی خارج از استان هزینه نمی شود.
جوینده مشارکت در ساخت پروژه صحن فاطمه زهرا (س)، تامین نیروی کار، ساخت صحن عقیله بنی هاشم در کربلا، ترفیع گنبد و بارگاه امام حسین (ع) و گسترش فضای فیزیکی حرمین شریفین در سامرا و کاظمین را از مهمترین اقدامات ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی بیان کرد.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =