کلنگ احداث اولین مجتمع پرورش شتر شیری ایران در خسروآباد طبس بر زمین زده شد

اولین مجتمع شتر شیری ایران توسط شرکت ساربان کویر طبس در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع در فاز اول در روستای خسروآباد احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)، کلنگ احداث اولین مجتمع شتر شیری ایران،با حضور دکتر عبدالله زاده نماینده مردم طبس در مجلس و همچنین حضور چند تن از مسئولین استانی و شهرستانی در روستای خسروآباد طبس بر زمین زده شد.

رسول عراقی مدیر عامل شرکت ساربان کویر طبس درباره این مجتمع گفت: ساخت این مجتمع در سال ۸۹ آغاز شد و با توجه به برخی مشکلات با پیگیری‌های فراوان توانستیم موافقت اولیه برای احداث این پروژه را جلب کنیم و این مجتمع برای اولین بار در طبس در روستای خسروآباد در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع در حال راه‌اندازی است.

وی تصریح کرد: مجتمع پرورش شتر در ایران وجود دارد اما مجتمع پرورش شتر شیری وجود ندارد و این اولین مجتمع است و در دنیا فقط در دو کشور امارات و آمریکا مجتمع پرورش شتر شیری وجود دارد که به نوعی این سومین مجتمع شتر شیری جهان نیز به حساب می‌آید.

وی درباره سرمایه‌گذاری در این مجتمع نیز گفت: با توجه به مشکلات مختلفی که وجود داشت ما توانستیم سرمایه‌گذارانی از بحرین و قطر به شهرستان طبس بیاوریم و اعلام آمادگی صد در صد آن‌ها را در این مجتمع شاهد باشیم که در مورد بسته‌بندی، سرمایه‌گذاری و حتی تضمین خرید محصولات کمک حال ما خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ساربان کویر طبس درباره ارزش ریالی و مادی این پروژه برای کشور نیز افزود: سازمان صنایع غذای فائو قیمت هر لیتر شیر شتر را ۱۵ دلار تعیین کرده است یعنی به نوعی هر لیتر ۴۵۰ هزار ریال که بر این اساس می‌توان این محصول را طلای سفید نامید که از لحاظ علمی و پزشکی نیز تایید شده که این محصول یک نوع داروی درمانی نیز به حساب می‌آید.

عراقی همچنین به اعلام آمادگی شرکت قطری برای خرید و حتی پیش خرید محصولات این مجتمع اشاره کرد و درباره گونه شتر شیری این چنین توضیح داد: بخش اصلی این کار شتر هست که شتر در کشور ما اکثرا نژاد گوشتی هستند نژاد شیری در ایران کمتر وجود دارد نژاد شتر شیری ایرانی بیشتر از چهار لیتر شیرتولید نمی‌کند به همین منظور ما مجبور به وارد کردن نژاد شتری غیر ایرانی بودیم.

وی ادامه داد: بنده به چندین کشور مختلف مراجعه کردم تا گونه‌ای که به وضعیت آب و هوایی همگن باشد را در هند شناسایی نموده و آن را به کشور بیاوریم تا بتوانیم بدین طریق به اصلاح نژاد و تکثیر آن بپردازیم با رایزنی های مختلف توانستیم این گونه شتر را برای تحقیقات وارد کشور کنیم که در داخل با مشکلاتی مواجه شدیم و تلاش‌های دکتر عبدالله‌زاده توانست گره‌گشای کار بوده و این مشکل را برای ما برطرف سازد و برای اولین بار اولین مجوز واردات شتر به کشور گرفته شد.

عراقی افزود: با توجه به همتی که در ایران می‌بینم و در صورتی که حمایتی صورت بگیرد بنده قول می‌دهم تا سال آینده اولین محصول بسته‌بندی شیر شتر ایران را در روستای خسروآباد طبس بنوشیم.

شایان ذکر است اولین مجتمع شتر شیری ایران با ظرفیت ۱۰۰ نفر شتر مولد در روستای خسروآباد طبس و توسط شرکت ساربان کویر طبس در حال احداث است که مبلغ کل سرمایه آن چیزی بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال ( ۱۰ میلیارد ریال وام و ۲۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال مشارکت بخش خصوصی) می‌باشد.

8 دیدگاه دربارهٔ «کلنگ احداث اولین مجتمع پرورش شتر شیری ایران در خسروآباد طبس بر زمین زده شد;

  1. اقای عزیز چرا جبهه گرفتین منظور بنده این بود کارخانه های زیر مجموعه برا ی فراوری بسته بندی وصادرات با یک برند ویژه هم در کنار این مجتمع ایجاد بشه تا حداکثر سود به تولید کننده برسه و از خام فروشی که احتمال اسیب به محصول وجود داره جلوگیری بشه شما به عنوان یک عضو شورا بهتره خویشتندار تر برخورد کنید و از بکار بردن اصطلاحاتی مانند تنگ نظراونم در یک رسانه عمومی بپرهیزید( مسئول محترم سایت یا ای نظر بنده رو به طور کامل بذارید یا اصلا منتشر نکنید )

  2. با سلام جهت اطلاع دوست کارشناس مواد غذایی خوبه عرض کنم که یکم اطلاعات خودشون رو کامل کنند اولا شیر شتر از نظر علمی تا ۷۲ساعت در هوای باز میتونه دوام بیاره وبعد از فاسد شدن خود به خود تبدیل به دوغ میشه دوما کشور امارات هواش به مراتب گرم تر از طبس هست و همچنین اریزونای امریکا که این کار داره انجام میشه . سوما مبلغ کل تسهیلات یک میلیارد تومان هست اونم مال سال ۹۱ قبل از ورود ما به عرصه اجتماعی وهمچنینی مجوز از سال۸۹ در حال اخذ شدن بوده خوبه دوستان بدون تنگ نظری اظهار نظر کنند

    1. رسول آقا خدا قوت. ادامه بدید و هم برای شهر ارزش آفرینی کنید هم برای جوانان کارآفرینی و هم خودتان به حق از منافع اش بهره مند شوید. دست مریزاد.

    2. خداوند به حاج رسول عراقی که از جانبازان عزیز و موفق شهرمان هستند توفیق خدمت بیش از پیش عنایت فرماید و ایشان را در این مهم موفق گرداند.

  3. به امید راه اندازی نخستین مجتمع شترگوشتی واستخوانی و. ..واقعا چه کارهای زیربنایی ومهمی در طبس انجام می شود! !!

  4. توی این گرمای طبس که شیر خیلی سریع فاسد میشه چطور می خوان فراوری وصادراتش کنن اونم شیر که واقعا کوچکترین مشکلی غیر قابل مصرفش میکنه بنظر من یه پرژه شکست خوردس… طب س به هیچ عنوان شرایط اجرای اینجور پرژهایو نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =