برداشت مرکبات در شهرستان طبس آغاز گردید/ +عکس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام خبر آغاز برداشت مرکبات در این شهرستان گفت: سطح زیر کشت مرکبات شهرستان ۹۲ هکتار و از این سطح حدود ۷۶ هکتار بارور است و میزان تولید محصول در سال جاری بالغ بر ۷۸۵ تن پیشبینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، داوود بخشایی معاون مدیر سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام خبر آغاز برداشت مرکبات در این شهرستان اظهار کرد: سطح زیر کشت مرکبات شهرستان طبس ۹۲ هکتار و از این سطح حدودا ۷۶ هکتار بارور است و میزان تولید محصول در سال جاری بالغ بر ۷۸۵ تن پیشبینی می‌شود.

وی افزود: عمده مرکبات شهرستان شامل ارقام پرتقال، نارنگی، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش، گریپ‌فروت و بالنگ است.

داوود بخشایی گفت: عمده سطح زیر کشت این محصول در محدوده شهر طبس و روستاهای کریت، گشن، ازمیغان در بخش مرکزی و روستاهای نایبند و زردگاه از بخش دیهوک قرار دارد و اکثرا به صورت توام با نخیلات کشت می‌شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در پنج سال گذشته گفت: سالیانه هر سال ۲ هزار اصله نهال مرکبات یارانه‌دار شامل ارقام پرتقال، نارنگی و لیمو از نهالستان‌های استان خوزستان تهیه و بین باغداران منطقه توزیع شده است که این تاثیر بسیار زیادی در جایگزینی ارقام اصلاح شده، پرمحصول و کیفی داشته است.

وی افزود: همچنین تعداد ۳۰۰ برگ پیام آموزشی کاشت، تغزیه و راه‌های مقابله با سرمازدگی تهیه و بین باغداران توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: برداشت مرکبات از نیمه اول آذرماه در شهرستان طبس شروع شده است تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

باغداران طبسی از کاهش برداشت محصولاتشان می‌گویند

یکی از باغداران روستای کریت طبس در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: حدود نیم هکتار سطح زیر کشت خرما و مرکبات دارم که با توجه به این درخت‌ها هنوز جوان هستند پیشبینی می‌کنم چهار تن برداشت داشته باشیم که البته سال گذشته بیشتر از این بود اما به خاطر برف و یخبندان در زمستان گذشته مقداری خسارت بر درختان مرکبات وارد شده است و امسال برداشت کمتر خواهد بود.

وی افزود: مرکبات این باغ عمدتا پرتقال، نارنگی هستند و تعداد کمی هم درخت خرمالو داریم.

این باغدار می‌گوید: از انواع پرتقالی که در این باغ داریم، در بازار طبس بیشتر پرتقال توسرخ فروش دارد و این نوع پرتقال بعد از برداشت باید حدود ۱۰ تا ۲۰ روز در انبار بماند تا توسرخ شود.

باغداری دیگری نیز با بیان این که در باغش حدود ۱۶ هکتار مرکبات توام با نخل دارد، می‌گوید: در این باغ از مرکبات پرتقال، نارنگی و تعدادی هم درخت گریپ‌فروت داریم که در طبس واقعا از نظر محصول خیلی خوب بدست می‌آید و همچنین نارنج هم در سطح وسیع در طبس موجود است.

وی می‌افزاید: از هر هکتار پیشبینی می‌شود حدود ۵ تن برداشت داشته باشیم.

او می‌گوید بیشترین سطح کاشت مرکبات در باغش مربوط به درخت پرتقال است و می‌افزاید: پرتقال در اینجا بهتر به عمل می‌آید و از نظر فروش هم در سطح بالایی به فروش می‌رسد.

این باغدار طبسی نیز از کاهش محصولاتش در سال جاری می‌گوید و ادامه می‌دهد: برداشت محصولات در سال گذشته بهتر بود و امسال سرمای اول سال بر روی درختان اثر گذاشته و همچنین خشکسالی‌ها نیز در کاهش محصولات موثر بوده است.

نخیلات محافظی برای درختان مرکبات

یک کارشناس امور باغات نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس در خصوص مرکبات این‌گونه توضیح می‌دهد: مرکبات درختان یا درختچه‌هایی هستند با گل‌های کامل و از خانواده روتاسه که مهمترین جنس آن‌ها لیموسن یا همان سیتروس هست که مرکبات ایران عمدتا مربوط به این جنس سیتروس هستند.

سیدعلی جوادموسوی ادامه میدهد: رطوبت هوای طبس پایین است و شرایط گرم و خشک تابستان باعث زرد شدن و خشک شدن سطح شاخه‌ها می‌شود و همچنین در مواقعی که هوا سرد و خشک می‌شود، تاج درخت مورد صدمه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی طبس از نخیلات به عنوان محافظی برای درختان مرکبات نام می‌برد و می‌گوید: آنچه که در شهرستان طبس حائز اهمیت است این است که مرکبات معمولا به دلیل حساسیتشان به گرما و سرما در سایه‌انداز نخیلات پرورش پیدا می‌کنند و به صورت باغ یکدست از فقط درختان مرکبات نیست و در واقع نخیلات محافظی برای درختان مرکبات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =