طبس نیوز به نقل از روزنامه خراسان: هنوز بشرویهایها یادشان نرفته است که در آخرین سفر هیئت دولت به استان، رئیس جمهور در جمع آنها حاضر شد و در پاسخ به برخی خواستههای مردم از جمله راه مناسب، در حالی که دست استاندار را گرفته بود پشت تریبون اعلام کرد «رفع مشکل محور طبس- بشرویه از مسیر خدا آفرید با من، محور بشرویه -بجستان هم با استاندار.»
هفته گذشته سالروز سفر رئیس جمهور به استان بود و از قرار معلوم حتی از انجام مطالعات احداث جاده طبس- بشرویه از مسیر خداآفرید خبری نیست. نامش را «جاده نمایندگان» هم گذاشتهاند، زیرا به گفته برخی شهروندان از حدود ۳۰ سال پیش تاکنون، کاندیداها و نمایندگان، احداث اینجاده را در اولویت فهرست اقدامهای خود جای دادهاند اما گویا پیگیریها نتیجه بخش نبوده و این خواسته ساکنان بشرویه بعد از گذشت سالها به مرحله تحقق نرسیده است. اما آنچه معلوم است اینکه احداث اینجاده علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه کویری بشرویه، زمینه توسعه گردشگری و جادهای را نیز فراهم میکند.
«جعفرزاده» با اشاره به پیگیری نمایندگان و فرماندار قبلی بشرویه میگوید: خوشبختانه با همه پیگیریها این محور تصویب کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت و از سال ۸۸ تاکنون هر سال برای آن اعتباری در نظر گرفته میشود اما اینکه چرا این اعتبارات جذب و هیچ گونه اقدامی برای مطالعات آن انجام نمیشود، باید مسئولان پاسخ دهند. وی میافزاید: پروژه در سال گذشته ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار داشت که باز هم جذب نشد امسال نیز برای مطالعات آن ۱۲ میلیارد ریال مصوب شد و حتی وزیر راه و شهرسازی دستور داد به صورت ۱۰۰ درصد این رقم تخصیص یابد اما از آنجا که چند سال است جذب نمیشود ما نگرانیم باز هم این اعتبارات به سرنوشت اعتبارات قبلی دچار شود. وی با بیان اینکه در یکی از سالها اعتبار این پروژه برای جاده دیهوک گذاشته شد، تصریح میکند: این یک حلقه مفقوده است اینکه چرا با توجه به خواسته مردم بشرویه، رئیس جمهور اعتبار احداث آن را بر عهده میگیرد، کمیسیون ماده ۳۲ دریافت میشود و هیئت دولت و وزارت اعتبار میگذارد اما هیچ اقدامی حتی مطالعات این پروژه هم به سرانجام نمیرسد. برای یافتن این حلقه مفقوده به سراغ معاون راه سازی اداره کل راه و شهرسازی میرویم. مهندس «رجبی» که به نظر میرسد این صحبتها را قبول ندارد، در پاسخ به سوالات خبرنگار ما درباره این محور میگوید: نکته اول اینکه احداث جاده هنوز به این اداره کل تفویض نشده است و ما اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم. آنچه میدانیم این است که کل بحث احداث این محور به معاونت ساخت و توسعه وزارت خانه بر میگردد و از آنجا که احداث محور طبس- بشرویه از محور خدا آفرید از مصوبات رئیس جمهور در استانهای یزد و خراسان جنوبی است، پیگیری اجرای آن مربوط به ۲ استان است. ولی با توجه به اینکه قسمت بیشتر این محور در حوزه استان یزد واقع است، در گذشته پیگیری اجرای آن به مدیر کل منطقه ۳ مدیران ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی واگذار شده بود که گویا در این ۲ سال اقدامی انجام ندادند. اما امسال پیگیری این موضوع به خراسان جنوبی واگذار شد و بر این اساس ۱۰ میلیارد ریال هم برای اجرای قسمتی از طرحهای مطالعاتی در نظر گرفته شد. وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه هزینه کرد اعتبارات قبلی و اینکه گفته میشود اعتبارات آن جذب نشده یا صرف احداث محورهای دیگر شده است، اظهار میدارد: سال گذشته حدود ۵ میلیارد ریال به این پروژه اعتبار اختصاص یافت اما در ظاهر ردیفهای تخصیص به پروژهها کم شده بود و نتیجه آن شد که پولی برای احداث محور طبس-بشرویه در نظر گرفته نشد، به طوری که اعتبار اختصاص یافته به آن حذف شد. وی درباره تکلیف ۱۰ میلیارد ریال امسال هم میگوید: از آنجا که امسال پیگیری این محور به خراسان جنوبی واگذار شد، به دنبال این هستیم تا مشاور توجیه اقتصادی و فنی پروژه را بررسی کند. تلاش شد برای انجام مطالعات و بازدید مشاور، قسمتی از این گذر با بولدوزر بازگشایی شود اما چون حجم کار زیاد بود، انجام نشد و فقط قرار شد مشاور در زمینه مطالعات آن اقدام کند. معاون مدیرکل راه و شهرسازی اعتبار تقریبی احداث مسیر طبس-بشرویه به سمت خداآفرید را براساس اطلاعات قبلی بیش از هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد میکند و میگوید: البته این رقم تقریبی است و دقیق نیست زیرا با شاخصهای امروزی هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد مشاور قبلی حدود ۳ هزار میلیارد ریال میشود. از نظر وی این رقم به صرفه نیست زیرا با منابع اعتباری فعلی احداث آن ممکن است سالها به طول انجامد. وی میگوید: باید در نظر داشت چند سال طول میکشد تا دولت ۳هزار میلیارد ریال برای احداث یک جاده هزینه کند و این حتی از حوصله مردم هم خارج است؛ بنابراین به نظر میرسد باید فکر دیگری کرد، از جمله اینکه مشخصات راه را پایینتر و در حد یک راه روستایی در نظر گرفت و به تدریج برای ارتقای آن اقدامهای لازم را انجام داد. زیرا هیچ عقلی حکم نمیکند ۳ هزار میلیارد ریال هزینه شود تا بعد از مثلا ۲۰ سال به مرحله بهره برداری برسد. مهندس «رجبی» میگوید: با این حال آنچه بارز است اینکه امسال احداث اینجاده تحت نظارت خراسان جنوبی است و باید دید چند درصد از ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده برای احداث این محور تخصیص مییابد. به گفته وی، پیرو نامه شورای استان وزیر دستور داد صد در صد اعتبارات به این پروژه اختصاص یابد که در صورت تحقق صرف پروسه مطالعاتی آن میشود. وقتی به سراغ نماینده مردم فردوس، بشرویه، سرایان و طبس میرویم و از وی درباره «جاده نمایندگان» میپرسیم وی با شنیدن اینکه جاده طبس- بشرویه به نام «نمایندگان» بین مردم شناخته میشود میخندد و میگوید: معتقدیم هر جا که احداث جاده توجیه فنی داشته باشد، باید از آن استقبال شود. احداث جاده طبس- بشرویه به سمت خداآفرید نیز مسیر را حدود ۶۰-۵۰ کیلومتر کوتاهتر میکند و یکی از خواستههای دیرینه مردم است که باید از آن حمایت شود. «عبدا…زاده» با اشاره به اعتبارات۳ هزار میلیارد ریالی که برای احداث این مسیر نیاز است، ادامه میدهد: برای پیگیری دریافت اعتبارات این پروژه چند جلسه با حضور امام جمعه بشرویه، فرماندار، وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی تشکیل و نتیجه آن شد که وزیر دستور داد امسال ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافته به این محور، صد در صد تخصیص یابد. از جاده رئیس جمهور که بگذریم به جاده استاندار یعنی جاده بشرویه –بجستان میرسیم که باید از پیشرفت فیزیکی اینجاده سوال کنیم. در این باره معاون راه سازی اداره کل راه و شهرسازی میگوید: هیچ کاری نشده است. اما پیگیریم یک راه ارتباطی در حد راه روستایی احداث شود که البته در شرایط فعلی اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده و هیچ کاری هم نشده است.