گزارش تصویری/ ارگ طبس یا کهن‌دژ

ارگ طبس یا کهن‌دژ در شهر طبس و خیابان واعظ طبسی واقع شده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، ارگ طبس یا کهن‌دژ در شهر طبس و خیابان واعظ طبسی واقع شده‌ است.

این ارگ در زمین لرزه طبس (۱۳۵۷) ویران شد ولی فعلا به همان صورت دست نخورده باقی مانده‌است. گفته می‌شود این ارگ راه‌های زیر زمینی به خارج از قلعه داشته که سواری با اسب از داخل آن عبور می‌کرده است.

تاریخ ساختمان ارگ طبس مشخص نیست و از زمان‌های بسیار دور بوده‌است و ولی به وسیله امیر حسن خان شیبانی به سال ۱۲۱۶ قمری توسعه داده شده و دارای ۶ برج بوده که یکی معروف به برج نادر میرزا است.

ارگ طبس در تاریخ در نهم فرودین ماه سال ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس:
ارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبسارگ طبس

دیدگاهی در “گزارش تصویری/ ارگ طبس یا کهن‌دژ

  1. با تشکر و سپاس از کار ارزنده شما در معرفی آثار تاریخی و قدیمی طبس, امید است که این مقوله توسط اداره محترم میراث فرهنگی بصورت شناسنامه با تمامی زوایا و ابعاد آن تشریع شود , متاسفانه تعجب میکنیم چه اصراری هست که آثار و هویت تاریخی یک اثری را برعکس و بر خلاف آن اثر معرفی شود آقای اللهی خود مسبوق می باشد که خیابان شهید منتظری به خیابان شهر یا ارگ معروف بوده (اگرمسبوق موضوع نیستن از پدران خود سوال بفرمایند) که تمامی شواهد تاریخی واداری در تمامی ادوار گواهی این موضوع را مینماید,حال چه اصراری که یک اثر تاریخی که نقطه شروعی دارد به چه لحاظ شما آن نقطه شروع را بر خلاف تمامی شواهد,مکانی را معرفی کرده اید که قبلا خندق بوده و هیچگونه دسترسی و ارتباط به ارگ نداشته.
    حال برای اینکه یک اثرهویت خود را حفظ کند حتما به جنابعالی و سازمان میراث فرهنگی و شورای محترم شهر و شورای نامگذاری شهر متذکر میگردیم که اصلاح و اقدامات لازمه را انجام بفرمایید

    با تشکر و سپاس جمعی از اهالی خیابان شهید محمد منتظری (ارگ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − پنج =