کاروانسرای خان

کاروانسرای خان طبس

جنبه گردشگری : تاریخی

قدمت : ۱۲۰ سال

در مسیر جاده قدیم طبس به یزد پس از عبور از کاروانسرای کلمرد و به فاصله ۳۰ کیلومتری آن روستای رباط خان قرار دارد. این روستا در گذشته که مسیر جاده طبس به یزد بوده اهمیت ویژه ای داشته و محل استراحت و توقف اتومبیل ها بوده است. اما پس از تغییر مسیر جاده این روستا از رونق افتاد و کم کم اکثر جمعیت آن به طبس مهاجرت نمودند. هماکنون عده ای قلیل از این جمعیت در آن سکنی دارند و تنها پرسنل چند شرکت معدنی ( بواسطه وجود معادن زغالنسگ) در آنجا حضور دارند. در میان این روستا کاروانسرای زیبای خان قرار دارد .

این کاروانسرا دارای معماری زیبا و قابل توجهی است. بنای آن چهارگوش است و هر ضلع آن ۵۲ متر طول دارد. از نظر نقشه شباهت بسیاری به کاروانسرای کلمرد دارد . هر چند کیفیت فضایی آن بهتر است .

یکی از ویژگیهای معمارانه این کاروانسرا، کالبد فضایی مجموعه بادگیر و گنبد شاه نشین آن است. و وجود دو طاق در دو گوشه محل اتصال این حجم به بنا، بر زیبایی و استحکام آن افزوده ، گرچه بادگیر به تنهایی بسیار بی پیرایه و ساده است.

فضای زیر بادگیر و شاه نشین جلو ان یا فضای زیرگنبد نیز از زیبای خاصی برخوردار است . بخصوص که در آحرکاریهای نماهای داخلی آنها از گل چینیهایی استفاده شده که بر زیبایی کار افزوده شده است.

در طول سالهای ۱۳۸۳-۱۳۸۴ مرمت های جزئی در آن توسط میراث فرهنگی صورت گرفته است.

شکوه معماری گذشتگان را می توان در این کاروانسرا مشاهده نمود.

 

آدرس : کیلومتر ۱۲۰ جاده قدیم طبس به یزد ( طبس – جوخواه- ادامه مسیر تا محل کاروانسرا)

امکانات : آب و مواد غذایی و چادر جهت شب مانی ( به دلیل وجود روستای رباط خان بازدید کننده راحت تر می تواند اقامت کند) – دفتر تلفن روستایی

منبع:http://www.tabas.me/historic-place.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 13 =