کلید موفقیت ژئوپارک طبس همدلی و همراهی مردم و مسئولین است

عضو شورای عالی ژئوپارک های جهانی با ابراز قدردانی از حمایت های مسئولین و مردم از ژئوپارک طبس گفت:از اهداف مهم جهانی شدن ژئوپارک جلب مشارکت مردم و انتفاع جامعه محلی از این رویداد است.

به گزارش طبس نیوز، علیرضا امری کاظمی مشاور ژئوپارک طبس و عضو شورای عالی ژئوپارک های جهانی در نشست خبری دوشنبه سوم بهمن ماه در محل ساختمان مدیریت ژئوپارک طبس، همکاری و همراهی تمام افراد، اقشار، ارگان ها و سازمان های مدیریتی شهرستان طبس را ارزشمند دانست و آن را کلید موفقیت ژئوپارک طبس برشمرد.

وی از حمایت های فرمانداری ویژه و شرکت زغالسنگ پروده طبس قدردانی کرد.

«روند ثبت جهانی شدن ژئوپارک طبس»

مشاور ژئوپارک طبس بیان کرد: پاییز سال گذشته پرونده درخواست ثبت ژئوپارک طبس را برای یونسکو ارسال کردیم، و از نظر دفتری و تئوری به ما تاییدیه دادند.

عضو شورای عالی ژئوپارک های جهانی افزود: شهریور ماه ارزیابی میدانی را انجام دادند و ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران، در آذرماه ۱۴۰۱ رأی مثبت شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد.

ارزیاب بین‌المللی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو گفت: پس از تشریفات اداری یونسکو، رای شورا به هیات اجرایی می‌رود و پس از تنفیذ، لوح ژئوپارک هایی که انتخاب شدند را به آن کشور ارسال می‌کنند و حکم تنفیذ ژئوپارک طبس نیز در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ صادر می‌شود.

ثبت جهانی ژئوپارک دائمی است؟

امری کاظمی در این خصوص گفت: ژئوپارک دائمی ثبت جهانی نمی‌شود و چهار سال مجوز حضور در شبکه جهانی را دارد که هر سال نیز باید گزارش عملکرد را بفرستیم.

وی ادامه داد: بعد از چهارسال تیم ارزیابی یونسکو مجدد می‌آید و ارزیابی می‌کند که این ژئوپارک در طول چهارسال گذشته به تمام اصول عمل کرده، توسعه کافی را داشته و اعلام رضایت می‌کند و ژئوپارک کارت سبز میگیرد و‌ دوباره چهارسال تمدید می‌شود، در صورتی که یونسکو اعلام کند کوتاهی در ژئوپارک صورت گرفته یا اصولی رعایت نشده، ژئوپارک کارت زرد یا اخطار میگیرد و دو سال فرصت برطرف کردن مشکلات را دارد، پس از دو سال مجدد ارزیاب می آید که اگر مشکلاتش حل شده باشد کارت سبز میگیرد و چهار سال تمدید می‌شود و اگر نشد کارت قرمز و اخراج می‌شوند و تا دو سال نمی‌تواند شروع کند.

مزایای ثبت جهانی شدن ژئوپارک چیست؟

وی از مزایای بدیهی جهانی شدن ژئوپارک و بدست آوردن برند یونسکو را گردشگرپذیر شدن منطقه با هدف مسافرت دانست و تاکید کرد: تمام گردشگران دنیا و کسانی که با این برند آشنایی دارند می‌دانند که ژئوپارک هایی ک ثبت جهانی شدند یک مقصد امن، مطمئن، استاندارد و دارای قابلیت های ارزشمند است.

وی افزود: با این ثبت ما یک نقطه از ایران را به عنوان یک مقصد امن و استاندارد بین‌المللی معرفی می‌کنیم.

امری کاظمی بیان کرد: اسم طبس در سایت سازمان ملل و یونسکو قرار می‌گیرد و جاذبه های آن در آنجا معرفی می‌شود و یک تبلیغ میلیونی، رایگان، بسیار پربازدید و بین المللی برای ژئوپارک اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی خوبی برای منطقه به دست می‌آید چرا که یک منطقه ای است که تایید شده یک سازمان جهانی است.

وی بیان کرد: از اهداف مهم جهانی شدن جلب مشارکت مردم و انتفاع جامعه محلی از این رویداد است که میتوانند بیشترین سود را با خدماتی مانند اقامتگاه ها، غذاخوری های سنتی، تولید صنایع دستی، محصولات محلی و بسیاری از خدمات وابسته به گردشگری را داشته باشند و باعث رونق و درآمدزایی شوند.

چه قابلیت هایی باعث جهانی شدن ژئوپارک طبس شد؟

مطالعات گستره ای در حوزه های مختلف زمین شناسی، طبیعت، میراث تاریخ فرهنگی در سال های اخیر در این منطقه انجام شده و ماحصل تحقیقاتی که انجام شد ما به این نتیجه رسیدیم ک این منطقه توانمندی ایجاد یک ژئوپارک جهانی را دارد.

وی گفت: یونسکو سه گروه ثبت جهانی دارد که مناطق ارزشمند دنیا در این سه عنوان ثبت می‌شوند.

امری کاظمی عنوان کرد: گروه اول ثبت میراث جهانی که فرهنگی و طبیعی یا هر دو هستند که در ایران بیش از ۲۰ منطقه ثبت جهانی شدند و گروه دوم ذخیره های زیست کره هستند که در این زمینه هم کشور ما تعداد قابل توجهی سایت ثبت کرده است.

مشاور ژئوپارک طبس گفت: جدیدترین و کاملترین نوع ثبت که به عنوان برنامه رسمی به تمام کشورها ابلاغ شده «ژئوپارک های جهانی» یونسکو هستند که هر چهارگروه میراث زمین شناختی، طبیعی، فرهنگی و تاریخی را پوشش می‌دهد.

وی بیان کرد: از نظر زمین شناسی در طبس جاذبه هایی در اینجا وجود دارد که در دنیا کم نظیر یا بی نظیر است.

امری کاظمی عنوان کرد: هدف ژئوپارک درگیر کردن عموم مردم با دانش علوم زمین و آگاه سازی و آموزش اصول و اهمیت پدیده‌های زمین شناختی برای مردم است.

وی گفت: طبق چهارچوبی که یونسکو تعریف کرده، ژئوپارک طبس رویکرد پایین به بالا است که از سطح جامعه باید شروع کنیم تا برسیم به سطح بالای کشور و مردم باید زمینه ساز ایجاد این منطقه باشند.

وی با بیان اینکه اگر مردم و جامعه محلی همکاری و مشارکت نداشته باشند ژئوپارک موفق نمی‌شود،افزود: کار ژئوپارک دستوری نیست بلکه باید در بطن جامعه شکل بگیرد، تبدیل به مطالبه شود و آن موقع است که حاکمیت ورود پیدا می‌کند که آن ژئوپارک را تاسیس، ثبت و مطرح کند.

علیرضا امری کاظمی گفت: من فراموش نمی‌کنم چند روزی که ارزیابان یونسکو در طبس بودند مردم با جان و دل کمک می‌کردند که ژئوپارک رای مثبت بگیرد و کشور ما را مفتخر کردند.

« طبس محور ژئوپارک های خاورمیانه »

عضو شورای عالی ژئوپارک های جهانی گفت: به جز ژئوپارک قشم، امسال دو منطقه ارس و طبس از کشور ما به فهرست ثبت جهانی اضافه شدند.

وی افزود: کشور خودمان میتواند به عنوان محور توسعه ژئوپارک های خاورمیانه باشد و به عنوان لیدر ژئوپارک های منطقه آن را مطرح کنیم که با ورود ارس و طبس این توسعه منطقه ای رخ خواهد داد.

وی گفت: ژئوپارک طبس با توجه به مساحت بزرگی که دارد، دومین ژئوپارک دنیا از نظر مساحت است و پتانسیل افزایش تعداد ژئوسایت ها و جاذبه ها را دارد و یکی از وظایف ژئوپارک این است که هر ساله مطالعات خود را ادامه دهد و تعدادی ژئوسایت جدید را به چرخه گردشگری منطقه اضافه کند.

وی در خصوص توسعه متوازن گفت: تمرکز روی چند سایت خاص نباید باشد و در برنامه میان مدت و بلند مدت به این موضوع توجه شده، امکانات و زیرساخت های لازم را باید فراهم کنیم، دسترسی را ایجاد کنیم و به تدریج به سمت گردشگری که توازن در این منطقه رخ دهد، برویم و چون منطقه بزرگ است این کار نیاز به کمک حمایت تامین مالی و همکاری ارگان ها و نهادهای شهرستان دارد.

و ی با بیان اینکه ژئوپارک نقش مجری و امانت دار را دارد، افزود: انتظار داریم حمایت از طرف مردم و مسولین بیشترباشد که این ژئوپارک ثبت جهانی خود را حفظ کند و به عنوان یکی از ژئوپارک های پیش رو در دنیا مطرح شود.

«ژئوپارک طبس میزبان نشست بین المللی»

در صورت فراهم شدن شرایط سال آینده‌ در ژئوپارک طبس می‌خواهیم میزبان نشست و کارگاه بین المللی باشیم و از کشورهای منطقه برای بازدید از اینجا دعوت کنیم و این نشست به معرفی ژئوپارک طبس کمک می‌کند و نقش توسعه منطقه ای ما رو به ثبات میرساند.

امری کاظمی گفت: ثبت یک ژئوپارک پایان راه نیست بلکه شروع یک فرایند بزرگ و گسترده است که برای توسعه منطقه باید از آن استفاده کنیم.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =