طرح عضویت سراسری کتابخانه‌ها در شهرستان طبس اجرایی می‌شود

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان طبس گفت: با روی کار آمدن سامانه نرم افزاری جدید «سامان»، هر عضو کتابخانه می‌تواند به صورت اختیاری درخواست عضویت سراسری داشته باشد و از کتابخانه‌های سراسر کشور کتاب به امانت بگیرد.

خبر طبس: رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان طبس گفت: با روی کار آمدن سامانه نرم افزاری جدید «سامان»، هر عضو کتابخانه می‌تواند به صورت اختیاری درخواست عضویت سراسری داشته باشد و از کتابخانه‌های سراسر کشور کتاب به امانت بگیرد.

به گزارش خبر طبس، مرتضی محمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان طبس در مصاحبه اختصاصی با خبر طبس اظهار کرد: عضویت اعضا در کتابخانه‌های عمومی در سال‌های گذشته به صورت سنتی و هر عضو از امکانات و خدمات همان کتابخانه‌ای که عضو بوده استفاده می‌کرده است اما با روی کار آمدن سامانه نرم افزاری جدید «سامان»، هر عضو می‌تواند به صورت اختیاری درخواست عضویت سراسری داشته باشد.

وی گفت: در عضویت سراسری با عضویت در یکی از کتابخانه‌هایی که تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند فرد عضو می‌تواند از تمام کتابخانه‌های تحت پوشش این نهاد در کل کشور کتاب به امانت بگیرد.

محمدی افزود: با توجه به این که این طرح به تازگی اجرایی شده است تعداد اعضایی که از این سامانه استفاده می کنند نزدیک به ۲۰۰ نفر هستند و عضویت‌های جدید و همچنین اعضای محلی را برای ثبت‌نام در این طرح توجیح و ترغیب می‌کنیم.

وی تعداد کل اعضای کتابخانه‌های عمومی تحت نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان که امکان تبدیل عضویت محلی به سراسری برای آنها وجود دارد را قریب به ۲۵۰۰ نفر برشمرد.

محمدی در خصوص هزینه ثبت نام در طرح عضویت سراسری و تعداد کتاب‌هایی که هر فرد از کتابخانه‌ها می‌تواند به امانت بگیرد گفت: فعلا همان هزینه ثبت‌نام در کتابخانه است و هزینه اضافی برای ثبت‌نام در طرح عضویت سراسری اخذ نمی‌گردد و هر فرد در کل ۵ کتاب از سراسر کشور می‌تواند به امانت بگیرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان طبس در مورد جلسه اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گفت: در این جلسه در مورد عضویت سراسری و هم در مورد نحوه اداره، تجهیز و تعمیر کتابخانه‌ها مخصوصا کتابخانه ارشاد صحبت شد و نتایج خوبی گرفتیم.

وی افزود: کتابخانه ارشاد طبس که کتابخانه‌ای با سابقه خیلی طولانی است و شاید جزو قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور و استان باشد. بهره برداری این کتابخانه به سال ۱۳۱۳ بر میگردد و در زلزله سال ۵۷ تخریب و مجددا بازسازی شد و بیشتر از ۳۵ سال می گذرد و با توجه به افزایش اعضا و نیز تعداد کتاب‌ها و کمبود گنجایش مخزن کتابخانه احتیاج به تعمیرات و گسترش دارد.

محمدی از رتبه‌های کسب شده توسط این نهاد در سطح استان یاد کرد و گفت: شهرستان طبس از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی با ۱۱ کتابخانه در سطح استان بعد از شهرستان بیرجند با ۱۴ کتابخانه دارای رتبه دوم است و همچنین از نظر تعداد اعضا با داشتن بیش از ۵۰۰۰ عضو رتبه دوم استانی و در مورد تعداد کتاب نیز با داشتن بیش از ۱۲۶ هزار نسخه کتاب نیز دارای رتبه دوم در استان هستیم.

وی افزود: از نظر تجهیزات کتابخانه‌ای نظیر تعداد رایانه، تعداد صندلی و تعداد قفسه و مانند این‌ها که از مشخصات یک کتابخانه موفق است و نیز از نظر تعداد پرسنل و تعداد کتابخانه روستایی با داشتن ۵ کتابخانه روستایی در روستاهای پر جمعیت شهرستان رتبه اول استانی را داریم و در کتابخانه‌های مشارکتی هم رتبه سوم استانی را بعد از بیرجند و قائنات داریم.

وی گفت: طرح عضویت سراسری یکی از طرح‌های موفقی است که در سراسر کشور است و طرح‌های موفق دیگری هم وجود دارد که در کتابخانه‌های شهرستان هم فعال است، که یک مورد آن نمایه نشریات است، نمایه نشریات نمایه‌ای است که تمامی مقالات و صحبت‌هایی که در روزنامه‌ها و مجلات یا هر جایی که درج شده جمع‌آوری و در نرم‌افزاری هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین در اختیار کتابخانه‌ها قرار داده شده و شامل بیش از ۱۰۰ هزار مقاله با قابلیت جستجو است و اکنون ۴ کتابخانه در سطح شهرستان به صورت آنلاین و مابقی به صورت آفلاین از این نمایه استفاده می‌کنند.

محمدی از طرح‌های دیگر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور نام برد و گفت: در وبسایت booki.ir (شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور) از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی  ۱۰ تا ۱۵ مسابقه کتابخوانی در ماه به صورت سراسری برگزار می‌شود که به رتبه‌های برتر در این مسابقات که از طریق این وبسایت انجام می‌گیرد جوایز نفیسی اهدا می‌شود و برندگانی هم از طبس در این مسابقات داریم و شاید شهرستان طبس جزو رتبه‌های اول شرکت  در این مسابقات کتابخوانی باشد.

وی افزود: به افرادی که بیشترین شرکت را در این مسابقات داشته باشند جوایزی از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌شود و طراحی این وبسایت به گونه‌ای است که کتاب‌ها به صورت PDF و آنلاین قابل مطالعه هستند.

محمدی در خصوص وبسایت سامانه سامان(سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور) گفت: با مراجعه به وبسایت سامان و عضویت در سامانه به آدرس samanpl.ir مردم می‌تواند علاوه بر جستجو در منابع کلیه کتابخانه‌های عمومی، مدیریت کلیه امور کتابخانه‌ای نظیر ثبت نام عضو، امانت، بازگشت، تمدید، رزرو کتاب، رف‌خوانی، چاپ برچسب‌های عطف و بارکد و… را به صورت کاملا تحت وب انجام دهند اما پس از عضویت در سامانه باید با مراجعه به کتابخانه انتخاب شده در سامانه و ارائه کارت ملی جهت فعالسازی حساب کاربری و دریافت کارت عضویت خود اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =